Een top 5 vlucht volgen apps die je moet hebben op je telefoon: Flightradar24 – iOS | Android. FlightAware – iOS | Android. Plane Finder – iOS | Android.
Flightradar24 is online te bekijken en gebruiken, maar heeft verder een app voor iOS en Android. De uitgeklede versie van de app is gratis, maar als u extra mogelijkheden wilt, dan moet u de pro-versie aanschaffen. Met Flightradar24 weet u precies wat er zich in de wereld van vliegtuigen afspeelt.
Je kunt niet alleen via websites jouw vlucht volgen, maar ook via verschillende apps. Zo hebben Flightradar24 en Planefinder ook een app. Met deze apps kun je een specifieke vlucht volgen of opzoeken met jouw camera. Naast Fightradar24 en Planefinder zijn er nog een aantal andere apps.
Vliegtuig volgen met de vliegtuig radar is gratis. Met de flightradar op onze website kun je 24 uur per dag, 7 dagen in de week vliegtuigen volgen. Met de vluchtradar kun je vluchten volgen van alle vliegvelden op de wereld.
Flightradar – Flightradar militaire en burgerluchtvaart
En in een mum van tijd een vluchtopspoorder worden. De radar toont u civiele, militaire en kleine vliegtuigen (ook zweefvliegtuigen) op een kaart in Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland en andere landen.
Sinds kort worden ook vliegtuigen weergegeven die gevolgd worden door satellieten. Dat systeem heet ADS-B. Die vliegtuigen zijn blauw gekleurd. Omdat er 10 minuten vertraging zit bij ADS-B wordt deze techniek alleen gebruikt bij vliegtuigen die niet meer te ontvangen zijn op de aarde.
Vliegers van de luchtmacht oefenen dagelijks om hun vaardigheden op peil te houden. Bijvoorbeeld in laagvliegen en vliegen bij duisternis. In het oefenprogramma staat omschreven hoeveel vlieguren de vliegers jaarlijks moet maken.
Veel delen van Europa en Noord-Amerika hebben MLAT dekking boven 5.000 – 10.000 voet (ongeveer 1500-3000 meter). Voor sommige locaties is er MLAT dekking beneden de 1500 voet (450 meter), zoals Amsterdam.
Wat kunnen de AWACS eigenlijk zien? "Het zijn heel grote Boeings, die zijn volgestopt met radarapparatuur. Als ze opstijgen kunnen ze 400 à 500 kilometer om zich heen kijken.
Het Europees Hof van Justitie oordeelt dat het moment waarop de deuren van het vliegtuig opengaan (mits de passagiers dan ook het toestel mogen verlaten) als aankomsttijd moet worden gerekend.
1.260 vluchten per dag (gemiddeld)
Deze vliegtuigen leiden wereldwijd militaire oefeningen en operaties in het luchtruim en verzamelen noodzakelijke informatie over de situatie in de lucht en op het water.
Op Vliegtuigvolgen.com kun je live bekijken welke vliegtuigen er op dit moment over ons heen vliegen. Met behulp van deze geavanceerde vliegtuigradar kun je alle vliegtuigen, van groot tot klein, en van alle verschillende vliegmaatschappijen precies volgen.
Wil je vlak voor vertrek kijken met welk vliegtuig je vliegt? Dan kun je hiervoor het beste de website van de luchthaven waarvan je vertrekt raadplegen. Zo kun je bijvoorbeeld op de website van Schiphol niet alleen het vliegtuigtype maar zelfs de registratie van het vliegtuig terugvinden.
Met Finland en Zweden verwelkomt de Navo relatief kleine legermachten. De landen beschikken over respectievelijk 21.500 en 24 duizend soldaten. Alle Navo-landen bij elkaar beschikken over zo'n 3,5 miljoen militairen.
AWACS-vliegtuigen zijn gestationeerd op de NAVO-basis Geilenkirchen in Duitsland. Maar soms zijn ze te zien op Nederlandse vliegbases. Dan oefenen ze in 'touch and go' (landing met directe doorstart).
De thuisbasis van de veertien Awacs-vliegtuigen (Airborne Warning and Control System) is het NAVO-vliegveld in het Duitse Geilenkirchen, niet ver van de grens met Nederland.
Voor een waarnemer op de grond (ooghoogte 1,75 m) is op aarde (R = 6371 km) de afstand tot de horizon 4,7 km. Op de maan (R = 1738 km) zou dezelfde waarnemer de horizon zien op een afstand van 2,5 km.
Niet beide motoren zijn nodig om te vliegen
Gelukkig is dat nergens voor nodig, want een vliegtuig kan prima vliegen met maar één motor.
Voor vertrek voert de piloot het vertrekpunt en de bestemming in in de 'vluchtcomputer'. De computer weet dan welke 'luchtsnelweg' er genomen moet worden. Dit is het vluchtplan. De piloot geeft dit plan door aan de verkeersleiding en zij beslissen of en wanneer er vertrokken kan worden.
De F-35's en F-16's vliegen elke werkdag. En van oktober tot en met maart regelmatig 's avonds. Omdat het dan sneller donker wordt, kunnen de vliegers oefenen bij duisternis. Bij avondvliegen gebruiken de vliegtuigen meestal dezelfde routes als overdag.
1. Hierom vliegen er regelmatig politiehelikopters boven ons huis. Bijvoorbeeld bij een vermist of verdacht persoon. Vanuit de lucht en in het donker kan met de warmtebeeldcamera aan de helikopter vast naar een of meerdere personen gezocht worden.