Files ontstaan als er in een keer een heleboel auto's op de weg zijn (in piekuren) of door tijdelijke verstoringen, veroorzaakt door incidenten zoals ongevallen, pech of wegwerkzaamheden.
Dagelijks is er kilometers fileleed voor heel veel mensen waarmee veel tijd en geld verloren gaat. Oorzaken zijn er genoeg: te veel verkeer, te weinig wegcapaciteit, ongevallen, wegwerkzaamheden of het weerbericht. Niemand die er iets aan heeft.
Zo ontstaat file
Als er veel auto's op een bepaald stuk weg rijden, loopt de weg vol. “Hierdoor daalt de volgafstand tussen de auto's en kan de minste rembeweging leiden tot een schokgolf: de volgende auto moet ook remmen, de auto erna nog meer, die daarna nog meer en zo ontstaat een file”, legt Beeckman uit.
Nederlanders vinden de file in 2019 maar een beperkt maatschappelijk probleem. Agressie op de weg en in het openbaar vervoer, verkeersonveiligheid, geluidsoverlast en luchtverontreiniging ziet men als grotere ergernissen. De meeste mensen ervaren gevoelens van berusting en acceptatie wanneer zij in een file belanden.
Volgens de ANWB komt de stijgende verkeersdrukte vooral door de bevolkingsgroei en de toename van het aantal voertuigen op de weg. Volgens de ANWB doet het fileprobleem zich in steeds meer regio's voor. In alle provincies nam de filezwaarte toe, behalve in het noorden.
Meer mensen, meer auto's en meer wegwerkzaamheden zijn de belangrijkste oorzaken. De ANWB hoopt dat de belangrijkste knelpunten sneller worden opgelost. Afgelopen jaar kwamen er bijna 180.000 auto's bij op de Nederlandse wegen, berekende brancheorganisatie Bovag vorige week. Dat is aanzienlijk meer dan de jaren ervoor.
Files verspillen niet alleen tijd, maar verspillen ook brandstof en veroorzaken luchtvervuiling . Om de tijd die verloren gaat in files te compenseren, kiezen mensen voor onveilig rijden, wat leidt tot verkeersongelukken en verwondingen. Files resulteren ook in constant toeteren, wat geluidsoverlast veroorzaakt.
Ook steeds drukker op de N-wegen
Niet alleen op de snelweg, ook op de N-wegen staat het steeds vaker vast. Al is het maar omdat deze wegen vaak als alternatief worden voorgesteld door navigatiesystemen om files te omzeilen. Maar ook omdat snelwegen in 2024 regelmatig zijn afgesloten in verband met werkzaamheden.
Agressie op de weg en in het openbaar vervoer, geluidsoverlast, luchtverontreiniging, verkeersonveiligheid, kosten van en vertragingen in het openbaar vervoer worden als een groter probleem ervaren dan de file.
Hoogleraar transportbeleid Bert van Wee legt uit dat files meestal ontstaan als er meer voertuigen op de weg rijden dan dat er plek is. De weg wordt dan voller, waardoor iedereen langzamer gaat rijden. Hierdoor ontstaat er een opstopping: de file. Daarnaast zijn er ook spookfiles.
Om files te bestrijden blijft de overheid de komende jaren rijstroken en nieuwe wegen aanleggen. Van 2018 tot 2030 trekt de overheid € 19 miljard uit voor nieuwe wegen en de aanpak van knelpunten. Bovendien reserveert het kabinet extra geld om wegen, vaarwegen en openbaar vervoer te verbeteren.
structurele files ontstaan bijna dagelijks op plekken waar het reguliere verkeersaanbod groter is dan waarop de wegcapaciteit is berekend. Voorbeelden zijn de files in de spitsuren rond grote steden en op belangrijke knooppunten.
De ochtendspits kent de meeste drukte van 07.00 tot 09.00 uur en in de namiddag van 16.00 tot 19.00 uur. Vrijdagochtend vormt hierop een uitzondering, dan is het verkeer relatief rustig.
rij (zn) : groep, serie, stoet, reeks, keten, volgorde, rang, haag, file, gelid, colonne, opeenvolging, aaneenschakeling, kordon, queue, ris, resem. queue (zn) : rij, file.
Files ontstaan als er in een keer een heleboel auto's op de weg zijn (in piekuren) of door tijdelijke verstoringen, veroorzaakt door incidenten zoals ongevallen, pech of wegwerkzaamheden.
Je ziet het vaak genoeg voorbij komen in het nieuws: scholieren, studenten en jongvolwassenen ervaren steeds meer prestatiedruk. In 2014 zei 78% van de jongvolwassenen dat de druk hoog was. Inmiddels is het 2019 en lijkt de druk alleen maar groter te worden.
Wat is, wat doet een Drukker? Drukkers zetten het werk van de vormgever en van de drukvoorbereider om in écht drukwerk op papier, karton, kunststof, textiel, …. Zij zorgen ervoor dat de drukpers goed is ingesteld en controleren het drukwerk dat uit de pers rolt tot in de puntjes.
De oorzaken hebben vooral te maken met onvoldoende afstand houden, onoplettendheid, afleiding en foute inschattingen van de snelheidsverschillen. Vrachtauto's zijn disproportioneel vaak betrokken bij file-ongevallen en dan met name bij kop-staartongevallen [16].
Wat zijn de oorzaken van verkeersopstoppingen? Verschillende factoren, waaronder onvoldoende wegcapaciteit , incidenten zoals crashes of pech, wegwerkzaamheden, ongelukken en verkeersoverlast op specifieke routes, kunnen verkeersopstoppingen veroorzaken. Andere factoren zijn wegwerkzaamheden, weersomstandigheden en infrastructuurproblemen.
Carpool met vrienden of collega's en verminder samen de druk op de weg. Minder auto's= minder file! Elke auto minder op de weg scheelt namelijk 3-4 meter aan file. Probeer carpoolapps zoals Nabago, Blablacar of Waze Carpool om gemakkelijk een rit te delen.
Over het algemeen zijn er een aantal tijdstippen waarop het verkeer vaak rustiger is dan andere tijden, zoals: 's Ochtends voor de spits, tussen ongeveer 06:00 en 08:00 uur. 's Middags tijdens de lunch, tussen ongeveer 12:00 en 14:00 uur. 's Avonds na de spits, tussen ongeveer 18:00 en 20:00 uur.
Door strenge verkeersregels in te voeren, te investeren in openbaar vervoer, congestieheffingen in te voeren, te investeren in infrastructuur en het verkeersmanagement en de coördinatie te verbeteren, kunnen steden maatregelen nemen om de verkeersdoorstroming te verbeteren en congestie te verminderen.
Files ontstaan met name wanneer de verkeersvraag groter is dan de capaciteit van de weg, of als gevolg van een ongeval of een incident (bijvoorbeeld afgevallen lading, voertuig met pech).