Het signaal van de zogenaamde smartkey wordt op afstand afgelezen en verlengd. Waar normaal de afstand tussen auto en handzender maximaal één meter moet zijn om hem te kunnen openen, kan dit nu op een afstand van enkele tientallen meters door het signaal te kopiëren en te 'verlengen'.
Het signaal van de sleutel reikt tot maximaal zes meter. Binnen deze zes meter kunnen criminelen het signaal opvangen.
Een keyless entry systeem werkt doordat de sleutel continu een signaal naar je auto uitzendt. Dieven hebben apparaten waarmee ze dit signaal opvangen en kopiëren. En houden daarmee je auto voor de gek. Als de sleutels dichtbij de voordeur of een raam liggen, kan een dief het signaal buiten opvangen.
Je kunt keyless entry uitschakelen, maar dan kunnen de portieren van de auto alleen nog maar geopend of gesloten worden met de knopjes op de autosleutel of met de klassieke sleutel in nood. Het uitschakelen van het keyless systeem heeft vaak ook consequenties voor de procedure van het starten van de auto.
En een automobielvoorziening die aan populariteit wint, is het sleutelloze startsysteem (ook wel bekend als keyless go). Met deze functie kunt u de motor van uw auto starten zonder te zoeken naar een sleutel in uw zak of tas.
Er zijn echter auto's die zichzelf óók in stilstand automatisch vergrendelen; bijvoorbeeld als álle portieren 30 of 60 seconden dichtzitten. Zélfs als de autosleutel nog in het contact zit. Tot slot kan automatische vergrendeling worden ingeschakeld door een elektronisch defect of storing.
De Volkswagen Golf (328), Polo (295) en Fiat 500 (196) worden het meest gestolen. De Toyota RAV4 (1 op 183), Toyota CH-R (1 op 245) en Mazda CX-5 (1 op 251) hebben het hoogste diefstalrisico.
Volgens het Landelijk Informatiecentrum Voertuigcriminaliteit (LIV) krijgen auto's van drie jaar en jonger 'veelal een andere identiteit en verdwijnen in Nederland of gaan naar andere Europese landen, en Afrika. Jonge Toyota's zijn vooral in trek in Afrikaanse landen als Ivoorkust, Ghana en Nigeria.
U bewaart uw keyless entry autosleutel thuis in een metalen blikje om autodieven niet de gelegenheid te geven het uitzendsignaal te versterken en zo zonder braakschade toegang te hebben tot uw auto.
De top drie van meest gestolen modellen bestaat uit: Toyota RAV4, Volkswagen Golf en Volkswagen Polo. Ford, Opel, Peugeot en Mazda zijn opvallende stijgers, met 21 tot 39 procent meer gestolen auto's, aldus het Landelijk Intelligence- en expertisecentrum Voertuigcriminaliteit (LIV).
Twee dieven werken samen om je auto, die voor de deur staat, te stelen. De ene dief staat met een apparaat bij je auto en de andere met een apparaat bij je voordeur: relay attack. Hierbij wordt het signaal van de auto naar de autosleutel (smart key) onderschept en versterkt doorgestuurd.
Inbrekers gebruiken steeds nieuwe manieren om in te breken in je auto. Ze hacken je digitale of contactloze autosleutel (keyless entry) en kunnen zo de deur van je auto openmaken zonder het portier te beschadigen. Het is dan lastig om bij je verzekeraar te bewijzen dat er is ingebroken.
De Keyless Entry techniek is gebaseerd op een zender in de auto en sleutel. Wanneer je een van de portieren vastpakt zendt de auto een signaal uit en de sleutel beantwoordt dit signaal met een code. Als de code juist is ontgrendelen de portieren.
Je kan de sleutel en reservesleutel bijvoorbeeld bewaren in een metalen doosje. Op die manier wordt er geen signaal verzonden en valt deze dus niet te onderscheppen door criminelen. Het principe werkt als de kooi van Faraday, er kunnen geen signalen worden verzonden en je auto blijft dus veilig op slot.
Al jaren weten beveiligingsonderzoekers dat zogenoemde passieve autosleutels makkelijk te kraken zijn. Desondanks zijn vrijwel alle auto's van 2017 en ouder met zo'n systeem te kraken door dieven. Dat zegt de keuringsinstantie voor autobeveiliging, Kiwa SCM, tegen de NOS.
in 2021. 45% van de gestolen personenauto's werd teruggevonden.
Als je een dekking hebt voor diefstal, vergoedt je autoverzekeraar meestal ook de kosten van een vervangende auto. Vaak is dit voor een periode van maximaal 30 dagen. De dagvergoeding verschilt sterk.
Diefstal uit uw auto wordt niet altijd vergoed door uw autoverzekering. Heeft u enkel een WA-dekking dan wordt diefstal uit uw auto bijvoorbeeld niet vergoed. Met een WA beperkt casco of allrisk dekking krijgt u wel een vergoeding. De schade aan de auto die door de dief is veroorzaakt, wordt vergoed.
Ook gestolen vrachtwagens, motoren en andere voertuigen met een kenteken kunt u laten opsporen. Verzekeraars maken gebruik van scanauto's om gestolen auto's terug te vinden. Ook camera's boven de snelweg worden gebruikt om gestolen auto's terug te vinden en worden flitsfoto's door het ministerie gecheckt.
Schuif eerst een groot stuk papier onder de deur door op de plek waar het slot zit. Steekt de speld (of de paperclip, het mes, enzovoorts) in het slot en duw de sleutel eruit. De sleutel valt op het papier. Probeer nu de sleutel met het papier onder de deur door te schuiven.
Als de auto op slot is gegaan met de sleutel erin, kun je ook altijd je autodealer bellen. Meestal zijn ze wel bereid om een monteur jouw kant op te sturen. Deze kan je helpen om de deur weer open te krijgen.
“Auto op slot met de sleutel erin? Gewoon een klauwhamer er tussen zetten, beschermen met wat doekjes en open wrikken. Vervolgens met een kleerhanger kan je dan het knopje omhoog doen.” “Pak een metalen kledinghanger en via de bovenkant langs het deurrubber naar binnen duwen tot vlak bij de deuropener.