Communicatieve vaardigheden (ook wel sociale vaardigheden genoemd) gebruiken we om te communiceren en interactie aan te gaan met anderen. Dit gaat verder dan verbaal zijn. Het heeft ook te maken met non-verbale communicatie, lichaamstaal en persoonlijke uitstraling.
Communicatievaardigheden zijn vaardigheden die zorgen voor een sterke communicatie. Een aantal belangrijke voorbeelden zijn: schriftelijk communiceren, verbaal/non-verbaal communiceren, luisteren, assertiviteit, inlevingsvermogen en feedback geven en ontvangen.
>>> Het vermogen om vlot en op gepaste wijze contact te leggen en te onderhouden. Competenties Graad 1 | Onderhoudt het contact met gasten en / of collega's.
Kenmerken van een goede communicatie zijn: Je gebruikt heldere taal, afgestemd op de ontvanger (denk bijvoorbeeld aan het gebruik van jargon) Je formuleert in korte zinnen. Je staat niet alleen op 'zenden', maar schakelt over op ontvangen als de ander behoefte heeft om iets te zeggen of te vragen.
Hard skills zijn vaardigheden die je nodig hebt om de functie goed te kunnen uitvoeren. Denk bijvoorbeeld aan bepaalde technische vaardigheden zoals het beheersen van een computerprogramma.
Het redeneren in woorden of woordsymbolen.
Als je in staat bent zijn om te luisteren naar wat een ander zegt ben je in staat te begrijpen wat hij of zij echt bedoelt. Je doet dit door te luisteren naar de woorden die gesproken worden, de intonatie van de stem en aandacht te schenken aan de lichaamstaal.
Wat communicatie voor jou betekent is vooral afhankelijk van het feit of je met jouw manier van communiceren bereikt wat je wil bereiken. Hoe beter je in staat bent om je eigen boodschap goed uit te dragen en de boodschap van de ander te interpreteren hoe beter jouw communicatie verloopt.
Mensen communiceren met elkaar om verschillende redenen. Iemand wil de ander wat vragen, de ander wil iets leuks vertellen en weer een ander wil alleen even groeten tijdens het voorbij lopen. Deze redenen om te communiceren heten de communicatieve functies.
Communicatie omvat de competenties die betrekking hebben op gedrag dat is gericht op onderlinge interactie en communicatie, persoonlijk optreden en sociale vaardigheden. Het duidelijk, vloeiend, correct en to the point mondeling communiceren op een manier die de aandacht vasthoudt.
Bij goede communicatie is het belangrijk dat je gesprekspartner het gevoel heeft te worden gehoord en gewaardeerd. Dat bereik je met name door empathisch luisteren, waarbij je je inleeft in de ander zonder oordeel. Je hoort cht wat de ander zegt en begrijpt wat hij of zij bedoelt.
Overige vaardigheden
Flexibiliteit – Je kunt goed omgaan met wisselende omstandigheden. Energie – Je hebt heel veel energie voor je werk over. Expertise – Je bent heel goed in iets, waar je ook volledig voor gaat. Leervermogen – Je staat open voor nieuwe plannen en ontwikkelingen.
Een goede luisteraar laat de ander aan het woord en onthoudt wat er gezegd wordt. Je bent ook alert op wat de ander niet met woorden zegt, maar impliciet probeert aan te geven. Luistervaardigheid is dus het vermogen om oplettend te zijn tijdens het communiceren met anderen.
Actief luisteren is niet alleen horen wat de ander zegt, maar ook proberen te begrijpen wat de ander zegt. Bovendien stellen luistervaardigheden je in staat de ander te laten weten dat je luistert, de ander zijn verhaal te laten vertellen, en, wanneer dat nodig is, te laten verduidelijken.
Met non-verbale communicatie, ook wel analoge communicatie genoemd, bedoelt men elke vorm van uitwisseling van boodschappen tussen mensen of levende wezens via niet-talige signalen of tekens: 'zonder woorden'.
Verbaal IQ betekenis
Het verbale IQ zegt iets over het denken in woorden en het verbale geheugen. Veel begaafden hebben een hoog verbaal IQ: ze zijn taalgevoelig, denken snel, hebben een ruime woordenschat, etc. De verbale intelligentie is een aardige voorspeller voor schoolse resultaten.