De cilinderinhoud van een verbrandingsmotor geeft aan hoeveel gas in de cilinders kan worden verbrand. Eigenlijk geeft de cilinderinhoud niet de inhoud van de cilinders weer maar alleen het volume van het deel dat door de zuigers verplaatst wordt.
De cilinderinhoud (of het slagvolume) van een motor beslaat de gezamenlijke inhoud van alle cilinders. De cilinderinhoud is de inhoud van de ruimtes, die door alle zuigers worden bestreken als deze van het onderste dode punt (ODP) naar het bovenste dode punt (BDP) of vice versa bewegen.
De cilinderinhoud van een auto (CC) is een term die wordt gebruikt om aan te geven hoeveel gas er in de cilinders van een verbrandingsmotor kan worden verbrand. De stelregel hierbij is eenvoudig: hoe groter het volume, hoe meer energie de motor kan leveren.
In principe is het zo dat hoe groter de cilinderinhoud is hoeveel meer kracht de motor kan leveren. Dit is niet helemaal zo want de kracht is afhankelijk van meerdere zaken, maar het is een goede richtlijn.
Bij normaal gebruik en onderhoud zijn er wat dat betreft geen onderlinge verschillen tussen 3 of 4 cilinders. Op basis van uw gebruik kan een drie cilinder motor prima volstaan, óók wanneer er op de kogel twee fietsen mee moeten. Let wel van de betreffende auto op de toegestane kogeldruk volgens opgave autofabrikant.
De cilinderinhoud wordt meestal aangegeven in milliliters (symbool cc van cubieke centimeter) voor brommers en motoren. Voor grotere motoren zoals in auto's, schepen en stationaire toepassingen wordt veelal gerekend in liters (1000 cc = 1 liter).
U kunt de cilinderinhoud aflezen op het Europees gelijkvormigheidsattest, op het roze aanvraagformulier (zie het vignet 705 of het vignet van de autokeuring) of op het vorige inschrijvingsbewijs.
Op 1 – Toyota Yaris Full Hybrid
De Yaris beschikt over een 1.5 liter 4-cilinder benzinemotor welke goed is voor 99 pk. Naast de benzinemotor is er ook een elektromotor aanwezig waardoor hij in de stad en bij lage snelheden bijzonder zuinig is.
Met de focus op vermogen heb je met een 4 cilinder bovenin de toeren meer power en over het algemeen een hogere top snelheid. Het karakter van een 4 cilinder is soepel en kalm, zit je echter hoog in zijn toeren dan reageert de motor net zo heftig al dan niet heftiger dan een 2 cilinder.
De nieuwe Micra is er inderdaad in een 998 en 898 cc versie met respectievelijk 71 en 90 pk. Met een kleinere cilinderinhoud méér pk's.
Moderne auto's tref je steeds vaker aan met een driecilindermotor. Vroeger werd de driecilindermotor gezien als een klein motortje geschikt voor een compacte auto, maar tegenwoordig is dat wel anders. De driecilinder is zuinig, maar ook krachtig.
1.2 en 2.2 geven aan hoe groot de motor is die in de auto zit. De motor kan dus 120pk zijn en heeft dan een cilinder inhoud van 1liter. Die heeft dan meer pk per cc.
Deze motor levert meer vermogen en koppel over een breder toerenbereik, met minder gewicht en een lager verbruik. Ook het vergelijken van de zescilindermotor van het ene merk met een viercilinder van een ander gaat meestal mank. In het algemeen zullen zescilinders mooier lopen en voor meer rust en comfort zorgen.
Er bestaan auto's met een motor onder de motorkap die slecht uit drie cilinders bestaat. Met de uitspraak de auto rijd maar op drie cilinders bedoelen we daar natuurlijk niet deze motoren mee. De meeste diesel en benzine auto's zijn voorzien van viercilinder motoren.
Met uw inschatting van minimaal 150 pk en minimaal 200 Newtonmeter zit u aan de goede kant van de streep. Méér vermogen en koppel is uiteraard prettig en comfortabel. Er zijn ook driecilinders die een dergelijk vermogen en koppel leveren. Het is gunstig als het maximum koppel bij een laag toerental wordt bereikt.
Ze kunnen 1 miljoen kilometers mee, maar dat doen ze niet. Een metalen as die draait in een kunststof huis kan je na 100.000 km vervangen. Dat kan iedereen bedenken, en toch wordt het gemaakt”. Een meer recent voorbeeld is de PureTech 3 cilinder van PSA.
Voor- en nadelen
De kleinere hoeveelheid cilinders van de driecilinder ten opzichte van een viercilinder zorgt er voor dat de motor compacter en lichter is, sneller warm wordt, minder wrijving heeft en dus zuiniger is.
Het is de totale inhoud van alle cilinders. Bij moderne motoren wordt de cilinderinhoud uitgedrukt in liters. Zo komt 2000 cc in een 4 cilinder motor overeen met 500 cc per cilinder of 0,5 liter.
Meer bepaald de cilinderinhoud, uitgedrukt in cm³ of aantal kilowatt (kW). Een voorbeeld: één fiscale PK is gelijk aan 200 cm³ cilinderinhoud. Een auto met een cilinderinhoud van 1600cc heeft dus 8 fiscale PK.
De 1.0 heeft natuurlijk 3 cilinders en de 1.2 4 cilinders. Zie wel dat de 1.0 meer wordt aangeboden met mooiere opties die ik wel interessant vind. Bijvoorbeeld multifunctionele stuur. Ik weet gewoon niet welke type motor ik zou moeten nemen.
Cilinderinhoud wordt gegeven in cm3. cm3 staat voor het kubieke centimeter. cm3 is hetzelfde als cc, dat is namelijk gewoon de Engelse vertaling Cubic Centimeter. Cc staat letterlijk voor de inhoud van de cilinders.
Methode. Om de inhoud van een cilinder te berekenen moeten we de oppervlakte van deze cirkel (het grondvlak) vermenigvuldigen met de hoogte van de cilinder. De inhoud kan in verschillende eenheden gevraagd zijn. Onthoudt altijd goed dat 1 liter gelijk is aan 1 dm3 en dat dit weer gelijk is aan 1.000cm3.
Bij een V-twin staan de cilinders in een V-vorm tegenover elkaar. In lijn betekent naast elkaar en bij een boxer motor staan de cilinders horizontaal tegenover elkaar. Er zijn grote verschillen in de rijeigenschappen van 2-cilinders.