Bruto - Netto
Hiermee wordt bedoeld exclusief BTW. Deze prijs is alleen van belang voor handelaren en voor export buiten de EU. Bij export naar bijvoorbeeld Nederland door particulieren, moet er gewoon BTW in Duitsland betaald worden.
Op het moment dat je de auto invoert in Nederland moet je ook invoerrechten betalen. voor een auto jonger dan 30 jaar is dit 10% over de aankoopwaarde+transportkosten. Voor een auto ouder dan 30 jaar betaal je geen invoerrechten maar alleen de 6%btw.
Het BTW-tarief in Duitsland bedraagt 19%. Dit betekent dat u 2% voordeliger uit bent wanneer u een auto importeert uit Duitsland. In Nederland wordt namelijk 21% gehanteerd. Omdat u in Duitsland Mehrwertsteuer (BTW) betaald hoeft u in Nederland geen BTW meer te betalen.
Waarom zou u een auto gaan importeren uit Duitsland? Allereerst de prijs: op de auto wordt in Duitsland geen BPM geheven en zijn Duitse auto's aanzienlijk goedkoper dan in Nederland. De BPM is een belasting die wordt geheven over de aankoop van een nieuwe auto.
Onderhandelen met de Duitse verkoper
In 99% van de gevallen weten wij voor onze klanten minimaal 500,- euro van de prijs af te krijgen maar kortingen van 1000,- 2000,- en zelfs 5000,- euro zijn ons zeker niet vreemd. Bedenk je ook dat dit niet altijd alleen een korting op de prijs hoeft te zijn.
De beste Duitse autosite is uiteindelijk Mobile.de te gebruiken voor het zoeken van een Duitse import auto. Deze website heeft het grootste aanbod, is in het Nederland beschikbaar, heeft goede zoekfunctionaliteiten en met behulp van BpmBuddy worden alle prijzen van de advertenties getoond incl.
Duitsland kent een gunstiger belastingklimaat als het om auto's gaat. De aanschafprijs ligt lager omdat Duitsers geen BPM kennen. Ook de BTW in Duitsland ligt 2% lager dan in Nederland. Een VW Golf kost in Nederland maar liefst €21.050,-, in Duitsland koop je een VW Golf vanaf €17.850,-.
Daarnaast worden invoerrechten geheven (het tarief wordt berekend op basis van de douanewaarde van het voertuig en de kosten verbonden aan het transport naar België). Gemiddeld bedraagt dat tarief 10% voor een auto. Ten slotte betaal je ook 21% btw.
Over nieuwe en bijna nieuwe vervoermiddelen die u in een ander EU-land koopt en naar Nederland brengt of laat brengen betaalt u altijd btw in Nederland. Naast de btw betaalt u bij sommige (nieuwe) vervoermiddelen ook bpm.
U berekent de invoerrechten over de waarde van de goederen die u laat invoeren. Dat is de prijs van de goederen plus onder andere commissies, de kosten voor het vervoer (inclusief verzekeringskosten) tot tot aan de buitengrens Europese Unie (EU). U berekent de btw over de waarde van de goederen die u laat invoeren.
Bij XRAY kunnen we zowel de BPM berekenen voor je, als een compleet ingevuld BPM aangifteformulier verzorgen (eenmalige kosten: € 59,95 incl. btw). Deze aangifte kan je vervolgens zelf, nadat je bij de RDW de auto hebt gekeurd, indienen bij de Belastingdienst.
Bij de import van een auto wordt het bruto BPM bedrag waar volgens de BPM tabel op afgeschreven mag worden berekend aan de hand van de netto catalogusprijs en/of de CO2-uitstoot (zie ook: CO2-heffing BPM) die een vergelijkbare auto in Nederland gehad zou hebben ten tijde van de eerste ingebruikneming in het buitenland.
Sommige mensen kiezen ervoor om hun auto uit Amerika te halen, maar dat is alleen aan te raden voor speciale modellen die in Europa niet te vinden zijn. Een land dat in opmars is als het om auto-import gaat, is Denemarken. De netto catalogusprijzen in dat land behoren namelijk tot de laagste van Europa.
De marge-auto is een auto waarover al eens btw is betaald. Bijvoorbeeld omdat hij eigendom is geweest van een particulier. En omdat de btw al is voldaan, kun je die als ondernemer niet nogmaals terugkrijgen via de fiscus. Op de factuur staat dan ook: 0% btw.
Let ten eerste bij het kopen van een hele jonge tweedehands auto in Duitsland goed op de leeftijd en de kilometerstand. Dit kan namelijk implicaties hebben voor de BPM en/of de BTW. In de regel is het om BPM voordeel te behalen van belang auto's met minimaal 2.000 km. uit te zoeken en een eerste buitenlandse toelating.
Zelf auto invoeren bij RDW keuringsstation
Voor het invoeren van de auto bij de RDW dient u rekening te houden met €107,20 kosten voor RDW leges en tenaamstelling en ca. €39,50 kosten voor de productie van kentekenplaten (zie ook: totale kosten auto importeren).
mobile.de/nl is onderdeel van mobile.de, Duitsland's grootste voertuigportal, waardoor het gemakkelijk voor u is om uw auto te kopen. Met één keer zoeken en maar een paar klikken kunt u een overzicht krijgen van de gehele voertuigenmarkt. U kunt gemakkelijk vergelijken en een beslissing nemen.
Gemiddeld neemt dit gehele proces ongeveer drie weken in beslag. Bekijk ons volledige stappenplan voor meer informatie. Er zijn ook auto-importbedrijven die je kunnen helpen met dit proces, deels of geheel. En neem ook eens een kijkje naar onze pakketten als u overweegt een auto te importeren uit het buitenland.
Verreweg de goedkoopste auto op de markt momenteel is de Mitsubishi Space Star. Voor een tientje minder dan 14 duizend euro krijg je één van de motoren met het grootste slagvolume uit dit lijstje.
Elk land anders. Zo blijkt dat auto´s in Nederland gemiddeld tot 2,5% goedkoper zijn dan in België. In Groot-Brittannië, Frankrijk, Luxemburg en Duitsland zijn de auto´s dan weer duurder dan in België en Nederland. Het is dan weer tot 8% goedkoper in landen zoals Bulgarije, Litouwen en Finland.
Bij het zoeken naar een goedkope auto, kun je gebruik maken van een advertentiesite. Zo kun je hier bij Autoscout24 zoeken in duizenden gebruikte en nieuwe auto's, waarbij je een selectie kunt maken op prijs. Zo zie je snel wat er allemaal te koop is voor het budget wat je hebt ingevuld.
Van alle Duitse autosites is Mobile.de zonder enige twijfel de grootste van allemaal. Op dit moment (17/12/18) staan er ruim 1.5 miljoen auto's te koop. Vrijwel alle Duitse dealers en handelaren adverteren hun auto's eerst op Mobile .de voordat ze ze ergens anders adverteren.