Het BlueMotion start-/stopsysteem schakelt de motor daarom automatisch uit als je stilstaat en start hem in een fractie van een seconde zodra je de koppeling intrapt. De remenergie en het uitrollen van de auto worden daarnaast omgezet in elektriciteit.
Het goede nieuws: de Polo BlueMotion is extreem zuinig. VW heeft geen keuze gemaakt uit een aantal brandstofbesparende technieken, maar heeft ze allemaal toegepast. Zelfs zonder de rijstijl aan te passen, is de Polo BlueMotion daarom al zuiniger dan de meeste tegenstrevers.
TSI-motoren maken gebruik van directe brandstofinjectie en turbo- en compressortechnologie. Een beetje paradoxaal misschien, maar 't werkt wel: je houdt er een auto in topvorm aan over. De superschone dieselvarianten noemen we TDI-motoren. Zuinig en sterk zijn ze.
Turbo Stratified Injection. Maximale kracht en een minimaal verbruik, dat typeert onze TSI-benzinemotoren. Want de motorinhoud mag dan kleiner zijn, door directe inspuiting is de motor een stuk krachtiger.
Bij een auto met start/stop wordt de accu door de dynamo geladen tot 80%. Van 80 naar 100% wordt de accu geladen tijdens het afremmen op de motor. Als de accu onder de 80% komt, wordt het start/stop systeem uitgeschakeld om stroom te sparen.
Het BlueMotion start-/stopsysteem schakelt de motor daarom automatisch uit als je stilstaat en start hem in een fractie van een seconde zodra je de koppeling intrapt. De remenergie en het uitrollen van de auto worden daarnaast omgezet in elektriciteit.
Het Start/Stop-systeem zet de motor tijdelijk af, als de auto stilstaat en start hem vervolgens weer als u uw weg vervolgt. Het Start/Stop-systeem is beschikbaar bij het starten van de motor en is te activeren als aan bepaalde voorwaarden is voldaan.
Het grote voordeel van een 1.4 TSI motor is de combinatie van een relatief zuinige motor die toch flink wat vermogen levert. Om dit mogelijk te maken bevat de 1.4 TSI motor een turbo en een mechanische compressor. De turbo vergroot het vermogen bij hoge toeren en de mechanische compressor bij lage toeren.
Van autodealers verneem ik dat zo'n motor makkelijk de 400.000 km moet kunnen halen bij normaal gebruik. Ook zouden auto's met dergelijke motoren na dienst doen in West-Europa nog jaren doorrijden in Oost-Europese landen tot zo'n 400.000 tot 600.000 km.
Toyota (incus Lexus/Daihatsu en Subaru) en Honda staan al jaren strak bovenaan in de betrouwbaarheid onderzoeken. 2e hands kun je zeker het beste voor een Jap gaan. Toyota (incus Lexus/Daihatsu en Subaru) en Honda staan al jaren strak bovenaan in de betrouwbaarheid onderzoeken.
Waar een dieselmotor vaak meer koppeling heeft, heeft een benzinemotor meestal meer vermogen. Hierdoor kan je sneller optrekken. Dit houdt in dat je in minder tijd op een hoge snelheid kan komen. In de praktijk wordt het verschil tussen de benzinemotor en de dieselmotor steeds kleiner.
Te knap misschien wel, want TSI motor problemen zijn meer regel dan uitzondering, vooral bij blokken van voor 2014. De TSI motoren van na dat jaar staan bekend als redelijk betrouwbaar en bij de blokken van na 2016 zijn eigenlijk geen structurele problemen meer bekend.
Een gedownsizede lichte drie cilinder is dus prima geschikt bij niet al te intensief gebruik, en mag u daar zoals van elke benzine motor een minimale levensduur van verwachten van minstens 250.000 km.
De BlueMotion is de meest zuinige uitvoering van de Polo. U krijgt een 1.0 TSI motor met 95 pk, die 191 km/u kan en verkrijgbaar is met zowel handgeschakelde als automatische versnellingsbak.
Zuinig en ruim
Volkswagen zegt met de Polo BlueMotion met de 1.2 TDI driecilinder dieselmotor de zuinigste gezinsauto in huis te hebben die er op dit moment te koop is. En dat is in een tijd waar de brandstofprijzen het olievat uitrijzen een enorm pluspunt.
TDI (Turbocharged Direct Injection) is de naam van de dieselmotoren die door de Volkswagen Group is ontwikkeld, die zijn uitgerust met een turbolader en een systeem voor direct brandstofinjectie in de cilinders. De motoren onderscheiden zich door hun economische brandstofverbruik en hoge efficiëntie.
De nieuwere generatie EA-211 heeft een distributieriem, en kent daardoor minder problemen. deze 1.2 TSI motor is te herkennen aan de motorcode die begint met CJZ.
Een hoge kilometerstand betekent niet direct dat de auto versleten is. Vaak zijn auto's die 150.000 kilometer hebben gereden beter onderhouden dan auto's met 50.000 kilometer op de teller. Dit komt omdat er in de loop van de jaren al de nodige onderdelen vervangen zijn.
En de winnaar is
Maar welke auto kan nou eigenlijk het meeste aantal kilometers maken? Dat is… de Skoda Octavia! Deze auto is uitgeroepen tot de grootste kilometervreter door de Driver and Vehicle Standards Agency (DVSA), onderdeel van het Britse ministerie van Transport.
Een aantal Volkswagen modellen zijn uitgerust met een distributieketting. In principe heeft een distributieketting dezelfde functie als een distributieriem, alleen is de ketting gemaakt van gehard staal. De distributieketting slijt hierdoor minder snel en gaat een stuk langer mee.
Benzine met een octaangetal van 95 is de geschikte brandstof voor deze auto. Dat geeft de fabrikant zelf aan. In het instructieboekje staat verder: " De wagen kan met benzine worden getankt, die een hoger octaangetal heeft dan de motor nodig heeft.
Bent u in het bezit van een Skoda, Volkswagen, Seat of Audi (1.2 TFSI) met een 1.2 TSI motor en hoort u bij de start of bij het optrekken een ratelend geluid? Dan wijst dat op typische 1.2 TSI problemen. Dit heeft te maken met een falende distributieketting / distributiekettingspanner.
Het grootste nadeel van een start stop systeem is slijtage in de motor. Doordat de motor vaak stopt en weer wordt herstart , met name met korte ritten en rijden in stadsverkeer zal er in toenemende mate inwendige motorslijtage ontstaan.
Wij kunnen uw start/stop systeem deactiveren waardoor de motor niet meer afslaat en u het knopje niet iedere keer hoeft in te drukken om het systeem uit te schakelen. Naast dat het alleen vervelend is, is het ook slecht voor de motor, motor steunen startmotor en andere componenten welk hier mee in verbinding staan.
start2stop is het eerste start/stop systeem voor auto's (benzine en diesel) dat je achteraf kunt plaatsen. Het maakt auto's gemiddeld 6% zuiniger. De besparing is natuurlijk groter als je veel in druk verkeer of in de file rijdt.