Over het algemeen kunnen we stellen dat crosstrainers met het vliegwiel achter een stuk compacter zijn. Zij nemen dus fysiek minder ruimte in en maken een rondere beweging. De crosstrainer met het vliegwiel voor is vaak wat langer en maakt ook een langere beweging.
Hoe langer de lengte van de pas die je maakt op een crosstrainer, hoe vloeiender (en minder schokkender) je kan bewegen. Zeker als je zelf ook vrij groot bent. Algemeen geldt ook: hoe groter de pas, hoe intensiever de training kan zijn. Ons advies: kies een crosstrainer met een paslengte van minstens 30cm.
Vetverbrandingsproces op de crosstrainer
De crosstrainer is ideaal voor mensen die willen afvallen. Je verliest namelijk 8 tot 12 calorieën per minuut. Helemaal niet verkeerd toch?! Dit komt omdat de hartslag al snel verhoogd wordt naar het niveau waar het vetverbrandingsproces van start gaat.
Als je iedere dag sport is 10 tot 30 minuten per dag op de crosstrainer een goed streven. Je hebt dan net genoeg beweging om de vetverbranding op gang te helpen, terwijl je jezelf niet overbelast. Voor de meeste beginners is iedere dag op de crosstrainer echter verre van ideaal.
Train je hele lichaam
Een groot voordeel van een crosstrainer in vergelijking met veel andere fitnessapparaten, is dat je met een crosstrainer je hele lichaam traint. Je spant namelijk je rugspieren, schouder- en armspieren, buikspieren en je bil- en beenspieren aan.
Ideaal voor een full body warming up of het trainen van de algehele conditie. Als je wilt afvallen is de crosstrainer zeer effectief. In vergelijking tot fietsen, krachttraining of hardlopen verbruik je op de crosstrainer tot wel 700 kcal per uur. Gemiddeld aantal verbrande calorieën in 60 minuten.
Een crosstrainer is gemakkelijk in gebruik
Je gaat op de voetsteunen staan, je pakt de hendels vast en begint de hendels heen en weer te bewegen. Jouw voeten kunnen de beweging daarna ondersteunen. Mocht je het niveau niet moeilijk genoeg vinden dan kun je deze nog wat omhoog doen.
Smeer bewegende delen.
We raden je aan om WD-40 Specialist Siliconenspray te gebruiken. Smeer de onderdelen wanneer ze piepen. Het is verstandig om de crosstrainer 1 keer per jaar te smeren, tenzij de crosstrainer al eerder begint met het maken van piepgeluiden. Een spray van de Siliconenspray is voldoende.
Vliegwielsystemen slaan kinetische energie op door constant een compacte rotor te laten draaien in een omgeving met lage wrijving. De opgeslagen kinetische energie van een vliegwiel is evenredig met de massa van de rotor, het kwadraat van de straal en het kwadraat van de rotatiesnelheid (RPM).
Gewicht van het vliegwiel
Doordat een vliegwiel zwaar is, kost het kracht om deze op gang te krijgen om te gaan draaien. Eenmaal draaiend houdt het zware gewicht (massa) de rotatie of rondloop gemakkelijk op gang.
Over het algemeen is het zo dat een crosstrainer een intensievere training mogelijk maakt, wat effectiever is voor je conditie. Echter zal je fietsen vaak langer volhouden, wat de hometrainer net wat geschikter maakt voor duurtrainingen. Conclusie: beide apparaten zijn geschikt voor het opbouwen van conditie.
Natuurlijk is een uur intensief trainen effectiever voor de vetverbranding dan een training van 10 minuten. Maar bedenk je ook of het haalbaar is. Je hebt niet elke dag tijd voor een lange training, dan is 10 minuten natuurlijk beter dan niets…
De ideale vetverbrandingszone ligt zo tussen de 50 en 65 % van je maximale hartslag. Als vuistregel kun je 45 tot 50 slagen onder je maximale hartslag gaan zitten. Deze hartslag kun je bepalen met de formule '220 – je leeftijd'. Dit is slechts een indicatie van je maximale hartslag.
Probeer minimaal 3 keer per week te trainen met telkens ongeveer dezelfde tijd ertussen. Wanneer minder dan 3 keer per week traint, of 3 dagen achter elkaar en daarna 4 dagen niet meer, zit er te veel tijd tussen de work outs, waardoor je lichaam elke week weer opnieuw moet beginnen met opbouwen.
Het afdraaien van een vliegwiel wordt regelmatig toegepast wanneer u sneller op toeren wilt komen. Sneller op toeren komen betekent meer acceleratie en een toegenomen gevoeligheid van het gaspedaal. Dit komt omdat er minder massa in beweging gebracht hoeft te worden.
Een vliegwiel wordt vervangen wanneer het dusdanig is beschadigd en het niet te reviseren valt. Dit geldt enkel voor enkele massa vliegwielen en de lichtgewicht vliegwielen. Een dubbel massa vliegwiel kan niet gerepareerd worden en wordt dus altijd vervangen.