De supercharger heeft als groot voordeel ten opzichte van een turbo, dat het uitlaatsysteem niet aangepast hoeft te worden. Dit is de reden dat atmosferische motoren vaker worden omgebouwd met een supercharger aangezien dit een stuk simpeler en goedkoper is.
Het grootste verschil tussen een turbo en een supercharger is dat de turbo aangedreven wordt door het uitlaatgas van de motor. Een supercharger wordt mechanisch door de krukas aangedreven. Dit gebeurt meestal met een aandrijfriem maar er kan hiervoor ook een ketting gebruikt worden of zelfs tandwielen.
26 augustus 2022 In circa negen maanden tijd is het laadtarief bij de Tesla Supercharger verdubbeld. Betaalde je als Tesla-rijder in 2021 gemiddeld nog € 0,28 per kWh*, in augustus van dit jaar was dat gemiddeld € 0,57. Niet-Tesla-rijders die er zonder abonnement laden, betalen € 0,66 tot € 0,70 per kWh.
Een supercharger is een compressor die gebruikt wordt om lucht onder druk in de cilinder(s) van een verbrandingsmotor te persen. Net als een turbo heeft een supercharger als doel om de motor meer kracht te laten leveren.
De turbo is een mechanisch onderdeel dat de uitlaatgassen via een turbinehuis naar binnen zuigt. Het turbinewiel zorgt ervoor dat die gassen samengeperst worden, omdat dichtere lucht in een krachtigere ontploffing resulteert. Geef je voortdurend plankgas, dan moet de turbo altijd op volle toeren draaien.
Een turbo kan onder andere defect raken door een verstopt luchtfilter, waardoor te weinig lucht aangezogen kan worden. Onvoldoende smering is ook vaak een probleem bij turbo's. Controleer regelmatig het oliepeil, zodat je er zeker van bent dat alles voldoende gesmeerd en gekoeld wordt.
Een turbomotor biedt een gunstiger brandstofverbruik, zeker over langere afstanden. De brandstof in een turbomotor wordt beter verbrand en daardoor vermindert de uitstoot van schadelijke stoffen.
Gratis Superchargen is gebonden aan de eerste eigenaar van de auto. Wanneer jij een MisterGreen Tesla Occasion gaat leasen en deze auto had gratis Superchargen dan heb jij hier dus ook recht op. Het gratis Superchargen is in dit geval dus niet bestuurders- of persoonsgebonden.
Wanneer je nu een nieuwe Tesla Model S of Model X bestelt, kun je weer gratis laden bij de Tesla Superchargers. Het lijkt erop dat Tesla hiermee de dalende verkoopcijfers van de duurdere modellen wil opkrikken.
Eigenaren van een oudere Model S of Model X kunnen levenslang gratis superchargen. Dit geldt ook voor toekomstige eigenaren, zolang voertuigen niet worden doorverkocht door Tesla.
Ben je een Tesla-rijder van het eerste uur, dan heb je recht op onbeperkt gratis superchargen. Dit onbeperkt gratis superchargen geldt totdat de auto van eigenaar wisselt, daarna moet er betaald worden.
In principe kun je met alle elektrische auto's met een CCS-aansluiting laden bij Tesla. Tegenwoordig hebben de meeste EV's een dergelijke aansluiting. Uitzondering op die regel zijn de Nissan Leaf en de Lexus UX300e, die een zogeheten CHAdeMO-aansluiting hebben. Daarmee kun je niet laden bij Tesla.
Met de Tesla Supercharger V3 laad je nu tot 25 kilometer per minuut. In vijf minuten heb je dus 125 kilometer geladen!
Een turbo long stijgt als de onderliggende waarde stijgt; een turbo short stijgt in waarde als de onderliggende waarde daalt (en omgekeerd). Een turbo long komt min of meer overeen met de combinatie van de aankoop van het onderliggende en het lenen van een deel van de aankoopprijs, met als borg dat onderliggende.
Met de Tesla-app kunt u de beschikbaarheid van Superchargers bekijken, uw oplaadstatus volgen of een melding ontvangen wanneer uw auto klaar is om te vertrekken. Voer een bestemming in en Trip Planner berekent uw route.
Als een Supercharger-laadpaal is voorzien van twee kabels, kunnen auto's van andere merken dan Tesla alleen worden opgeladen via de CCS-stekker. Als de stekker niet past op uw auto, geef dit dan door aan de Klantondersteuning van Tesla.
De kosten per kWh verschillen per laadpaalaanbieder en vaak ook per locatie, maar ze liggen meestal tussen 0,24 en 0,30 euro per kWh.
De prijs van de goedkoopste Tesla ligt op net geen 49.000 euro voor een Tesla Model 3. De prijs van de Tesla Model S ligt op net geen 90 mille en voor een Tesla Model X liggen de prijzen rond de 93.000 euro. Dus grofweg kost een Tesla tussen de 50.000 en 100.000 euro.
U heeft een vraag over de levensduur van een turbo. Het uitgangspunt is inderdaad dat een turbo een levensduur heeft van tenminste 150.000 km. Het is dus niet zo dat de turbo vanaf die kilometrage per definitie kapot gaat en kan ook gerust het een autoleven lang volhouden.
Een turbo helpt om een krachtbron meer vermogen te leveren. Vandaag de dag hebben vrijwel alle motoren een turbo en is het een onderhoudsarm onderdeel, zolang je het onderhoud aan je auto tijdig en goed uitvoert.
Laat de motor niet stationair warmdraaien maar rijd rustig weg, je motor wordt sneller warm en slijt daardoor minder. Laat de motor op temperatuur komen voor je hem hoge prestaties laat leveren. Zo'n 10-15 km rijden is over het algemeen voldoende.