Als jouw auto geschikt is voor de brandstof met 10 procent ethanol, kun je dat gerust tanken. Maar er zijn gevallen waarin je soms beter Euro 98 (E5) kunt tanken in plaats van Euro 95 (E10), ook als je auto voor beide brandstoffen geschikt is.
Alle nieuwere auto's kunnen met E10 benzine overweg, maar dit is niet voor alle oudere auto's het geval. Ongeveer 10 procent van de benzineauto's in Nederland kunnen niet draaien op E10 benzine. Dit betekent dat bij deze auto's gekozen moet worden voor E5 benzine. Bij twijfel is het beter om te kiezen voor E5 benzine.
E10 benzine verbrand namelijk anders dan Euro95. Als je E10 benzine erin gooit kunnen de rubberen slangen, essentiële onderdelen en pakkingen van je auto beschadigen. Dit gebeurt niet na één keer, maar het is wel slim om geen E10 benzine te tanken. Vooral niet als je auto ouder is dan het jaar 2000.
De benaming E5 betekent simpelweg 'tot 5 procent ethanol'. Omdat er minder ethanol in zit dan in E10 – waar tot 10% in zit – is de energiedichtheid hoger, waardoor de auto in theorie zuiniger rijdt. Qua verbruik ligt de E10 op gemiddeld 6,0 L/100 km terwijl de E5 op 5,75 L/100 km ligt.
In roomboter (E5) zitten meer calorieën dan in margarine (E10), en je kunt dus verder lopen op één hap.
Eén keertje E10 tanken kan geen kwaad als je auto er niet tegen kan, maar wie vaker verkeerd tankt kan problemen krijgen met brandstofleidingen, de brandstofpomp en zelfs de motor kan beschadigd raken. Ter geruststelling: uit praktijktesten bleek dat die problemen pas na 20.000 kilometer optraden.
E10 benzine tanken kan problemen veroorzaken, zo kan er roest en oxidatie ontstaan in het motorblok en in de tank. Daarnaast kunnen rubberen leidingen worden aangetast en opgelost door het hogere percentage ethanolgehalte.
Petrol Treatment is een reinigend benzine additief. Het reinigt het gehele brandstofsysteem. Petrol Treatment optimaliseert het brandstofverbruik, zorgt voor schonere uitlaatgassen en verbetert de verbranding en... Verduurzaamt en beschermt de brandstof tegen veroudering en oxidatie.
E5: iets duurder, iets zuiniger
E5 bevat maximaal 5 procent ethanol en is dus vergelijkbaar met het oude Euro95. Aan de pomp wordt het ook wel aangeduid als Euro 98/E5. Het is iets duurder dan E10, maar ook iets zuiniger door de hogere energiedichtheid.
De benzine is goedkoper en beter voor het milieu maar met een volle tank E10 brandstof komt u in principe minder ver dan met een tank reguliere benzine. Dit komt doordat E10 een lagere energiedichtheid heeft. Een benzinemotor verbruikt ongeveer twee procent meer als er E10 wordt getankt.
Sommige mensen denken dat hun auto beter presteert als ze voor euro 98 kiezen, maar dat is een hardnekkige mythe. Je leest het goed: euro 98 tanken is niet noodzakelijk beter voor je motor. Als je motor gemaakt is om op euro 95 te functioneren, dan garandeert alleen euro 95 optimale prestaties.
Euro98 E5 benzine is in veel gevallen een premium benzine van een duurdere kwaliteit en bij sommige merken zelfs zonder bio-ethanol. Uw auto zou daardoor een paar procent zuiniger op kunnen rijden maar zal vermoedelijk niet de meerprijs kunnen compenseren. Maar technisch dus geen enkel bezwaar.
Volgens brandstoffabrikant BP blijft brandstof in een afgesloten container bij een temperatuur van 30 graden drie maanden goed. Bij 20 graden is dat al meteen zes maanden. Het laatste gevaar voor de houdbaarheid is condenswater in de tank doordat ethanol water aantrekt.
Vrijwel alle auto's kunnen rijden op E10. Slechts 10% van de benzinemotoren zijn niet geschikt voor E10 benzine. Hiervoor wordt geadviseerd om Euro 95 of 98 te gaan tanken.
Euro 95 (Euro 95 E5/Super (Benzin) E5) is in Duitsland goed verkrijgbaar maar heeft op grote grote schaal plaatsgemaakt voor Super E10. Dit is een brandstof met 10% bijmenging van bio-ethanol. Op de pomp is altijd met stickers aangegeven dat het om E10 gaat.
Waarom kan E10 gevaarlijk zijn? Tank je E10-benzine in een motorfiets waarin eigenlijk geen E10 mag, dan kan de ethanol de brandstofleidingen, brandstofpomp en zelfs de motor beschadigen. Niet direct overigens, maar wel op de langere termijn.
Wij adviseren jaarlijks bij onderhoud het brandstofsysteem door ons te laten reinigen. Wij doen dit door middel van een premium reinigingsvloeistof (brandstofadditief) die wordt toegevoegd aan de brandstof in de tank. De vloeistof werkt ook preventief.
Met een injector cleaner kun je het brandstofsysteem eenvoudig zelf reinigen, dus ook de verstuivers en de injectoren. Het beste is om het iedere 5000 km preventief toe te passen. Ook is het mogelijk de injector reiniger toe te passen wanneer de injectoren al vervuild zijn.
Ben je zuinig op je motor en wil je alleen het beste, zonder risico's, tank altijd E5 (98). Je motor loopt er beter en zuiniger op.
Rij altijd op Ecomaxx. Als je maar weinig kilometers maakt en er vooral sprake is van stilstand, is het verstandig om alleen af te tanken met Ecomaxx. Ook als de motor niet E10- of E5-proof is, tank je uitsluitend Ecomaxx.
Is het tanken van goedkope brandstof slecht voor je auto? Nee, het tanken van goedkope brandstof doet uw auto geen kwaad. De brandstof bij tankstations in ons land moet aan wettelijke normen voldoen en wordt regelmatig getest. Wel is er een verschil in de kwaliteit van dure en goedkope brandstof.
Hoeveel Kilometer Kan Een Benzinemotor Rijden? Een benzinemotor kan gemiddeld 350.000 – 400.000 kilometer rijden afhankelijk van onderhoud en het merk auto. De benzinemotor die het meest kan rijden is van het merk Volvo welke maximaal 651.959 kilometer kan rijden.
Op zich is dat mogelijk, maar het is dan niet uitgesloten dat u motormanagementstoringen krijgt omdat het motormanagement voortdurend inspuiting en ontsteking moet aanpassen en dat kan zien als een storing.
Ethanol heeft een lagere calorische waarde waardoor je auto sinds de invoering van E10 sowieso een paar procent minder zuinig is. En V-Power heet wel E5 (max 5% ethanol) maar bij V-power zit er 0% in. Bij mij is V-power 10% duurder dan 95 dus ik zie het maar als 5% zuiniger en 5% beter voor de motor.