Fietst u dagelijks, vooral in de stad en wilt u zelf weinig onderhoud uitvoeren? Dan is een naafversnelling iets voor u. Fietst u vaker grote afstanden of regelmatig op heuvelachtig terrein en vindt u wat onderhoud geen enkel probleem? Kies dan voor een derailleur.
'De beste naaf voor het vlakke Nederland en lichte heuvels is de Nexus 8′, zegt TestKees. 'In de lichtste versnelling kun je ongeveer 8 km/h fietsen met een traptempo van 60 omwentelingen. Licht genoeg om met volle ondersteuning bijna alle heuvels op te komen.
De eerste versnelling is de lichtste en hiermee kun je prima een viaduct of brug op fietsen. Versnelling twee is over het algemeen de meest gebruikte versnelling. De tweede versnelling loopt licht en fietst het prettigst met een normale cruise snelheid van circa 18 kilometer per uur.
Er zijn verschillende verhalen over hoelang deze naaf mee zou moeten gaan. Wanneer je hem goed onderhoud zou hij in ieder geval 15.000 kilometer mee moeten gaan. Dit kan bij goed gebruik nog veel langer zijn. Vaak houd deze naaf het langer vol dan de rest van de fiets.
Een derailleur is het onderdeel van de fiets waarmee je de fietsketting van het ene kettingwiel naar het andere overzet op het moment dat je schakelt. Er zijn twee typen: een voorderailleur en een achterderailleur. Op een sportieve fiets, zoals een mountainbike of een racefiets zit bijna altijd een derailleur.
Er is geen vaste levensduur voor. Een aantal jaren moet probleemloos gaan, maar hoe meer gebruik, hoe korter de levensduur. Er komt op een gegeven moment speling in de derailleur.
De Rolhoff-versnellingsnaaf is een onderhoudsarm versnellingssysteem met 14 versnellingen. Deze 'Speedhub' bestaat sinds 1998 en heeft bewezen een zeer betrouwbaar versnellingssysteem te zijn, zeker onder veeleisende vakantiefietsers.
Shimano Nexus 8 versnellingsnaaf
De Nexus 8 naaf is echter meer dan een Nexus 7 met één versnelling meer; de 8 heeft een breder bereik, loopt efficiënter en is kwalitatief beter. Er zijn zelfs mensen die een Nexus 8 versnellingsnaaf in een mountainbike bouwen en hem voor off-road gebruik inzetten!
Zet het zadel op de goede hoogte. Als je zadel te laag staat, trapt de fiets veel zwaarder. Je hebt hem op de juiste hoogte staan, als je been licht gebogen is als de trapper op zijn laagst staat (hoeveel dat aan Watt kost, kan TestKees helaas niet meten). Zet je stuur lager.
Bij een naafversnelling moet je bij het schakelen eigenlijk even stoppen met trappen. Dat is altijd beter voor de naafversnelling, maar het is extra belangrijk bij fietsen met trapondersteuning. De ondersteuning is in de hoogste stand best wel fel. Als je dan schakelt, kun je de naafversnelling kapot maken.
Shimano Dura Ace is de beste groepset van Shimano. Je krijgt hier echt het beste van het beste. Een zo laag mogelijk gewicht, maar wel oersterk. Shimano Dura Ace is echt het beste van het beste.
De 11/28 of 11/30 cassettes zijn geschikt voor heuvelachtige parcoursen en voor sommigen al in de bergen. Voor de meeste fietsers zijn echter de 11/32 en 11/34 cassettes het meest geschikt voor in het hooggebergte.
Je kunt de Rohloff Speedhub vinden in diverse fietsen van onze merken Santos, Idworx, KOGA Signature en Van Nicholas.
Door de gehele linkerhendel naar binnen te duwen, schakelt de derailleur de ketting op een groter tandblad. Een groter tandblad betekent zwaarder trappen, maar ook meer afstand afleggen per omwenteling. Door alleen de kleine hendel naar binnen te duwen, schakel je naar een kleiner tandblad – een lichtere versnelling.
Voor de meeste etappes kiezen de renners voor een cassette met 11-28 verhouding. Het kleinste tandwiel is daarbij 11 tanden groot en het grootste tandwiel heeft er 28. Tijdens zware bergritten kiezen sommige renners voor een lichter verzet, bijvoorbeeld 11-30. Dit zie je vooral vel bij de renners van Ineos Grenadiers.
De sportieve E-bike van het Jaar 2022 is de Kalkhoff Entice 5. b Advance+ (€ 4099). Eervolle vermeldingen zijn er voor de Stella Tierra Pro MDB FI (€ 4599) en de Specialized Turbo Vado 4.0 (€ 4000).
De ketting verspringt door de kracht naar een hogere of lagere versnelling afhankelijk van een te strakke of losse afstelling van je derailleurkabels. Je ketting trapt ook door wanneer je kabelspanning niet op orde is. Dit is een simpel klusje om zelf af te stellen.
De hybride fiets heeft een recht stuur, is lichter van gewicht dan een stadsfiets en heeft genoeg versnellingen om je in de heuvels te kunnen redden. De fietshouding is meer ontspannen en recht-op dan op veel mountainbikes en racefietsen. E-bikes met een sportieve geometrie worden ook vaak hybride genoemd.
Een vastzittende kettingschakel kan leiden tot doortrappen en schakelproblemen. Om dit probleem op te lossen, is het nodig de vastzittende schakel in de ketting te vinden. Dat kan door eerst de ketting over het kleinste achtertandwiel te schakelen en een achterwaartse draai met de pedalen te maken.
Een fiets zonder versnellingen gaat minder snel stuk en je kunt het achterwiel makkelijker uit je fiets lichten. Als je toch versnellingen wilt, kun je het best een fiets met drie of acht versnellingen kopen.
Het meest gebruikte versnellingssysteem bij elektrische fietsen is de naafversnelling. Bij dit type zijn de tandwielen verborgen in de naaf van het achterwiel van je fiets. Je kunt de tandwielen dus niet zien. Hierdoor heeft een naafsysteem een beperkt aantal versnellingen (meestal niet meer dan 7 á 8 en maximaal 14).
Deze naaf is wat bereik betreft vergelijkbaar met een 27 versnellingssysteem. Hij is geliefd onder de 'diehard' fietsers. En dat is niet zo gek, want de Rohloff gaat zeker 150.000 kilometer mee. De naaf heeft een ingebouwd oliebad dat om 5.000 kilometer het beste ververst kan worden.
Op alle soorten naafversnellingen, terugtraprem-fietsen, omafietsen, kinderfietsen en fixies gebruik je een gewone, brede ketting, ook wel single speed ketting (1/8) genoemd. De dunnere ketting (3/32) wordt ook wel 8-speed tot 11-speed genoemd en moet je niet gebruiken op alle fietsen zonder derailleur.
Een traploze versnelling is een versnellingssysteem zonder een vast aantal versnellingen. Het aantal versnellingen is oneindig. Hierdoor fiets je altijd in de perfecte versnelling, volledig naar jouw wens.