Kopervet wordt gebruikt waar iets vast en weer los gedraaid moet worden en waar hoge temperaturen bereikt worden. Voor de fiets is montagevet voldoende. Op schroefverbindingen die lang vast zitten, maar ook nog wel eens los moeten. nwordt tegenwoordig ook vaak montagepasta voor gebruikt.
Keramisch vet (DV) is een bijzonder hoogwaardige montagepasta en smeervet. Door de unieke samenstelling heeft het product een zeer hoog temperatuurbereik (piektemperatuur ca. 1500°C) en een hoge drukbestendigheid. Tevens vermindert het de wrijving van bewegende delen en biedt het een goede bescherming tegen corrosie.
Het is op termijn schadelijk voor aquatisch leven. En dan zit je mooi met een zieke zeehond in je vijver. Hoe goed het ook werkt: het is gewoon giftig.
Keramisch vet: dit gebruik je voor de montage van onder andere bouten, moeren, bougies, uitlaatdelen en schijfremmen. Het zorgt ervoor dat de metalen onderdelen bij schroefdraadverbindingen niet vastroesten en dat ze jaren na montage nog steeds eenvoudig aan- of los te draaien zijn.
Wanneer er een smeermiddel (kopervet, siliconenspray, olie of wat dan ook) wordt toegepast wordt de wrijving veel lager en daardoor de resulterende trekspanning in de bout veel hoger.
Bij open tandwielen is het daarom een vereiste om een vet in te zetten dat voldoet aan de volgende eisen: een zeer sterk hechtende smeerfilm. bescherming bieden tegen corrosie. Slijtage verminderen.
Temperatuurbereik: -30°C tot +- 1200°C. Goed elektrisch geleidend. Persoonlijke bescherming: normale hygiëne voldoende.
Grafietvet is vet met grafiet. Grafiet heeft nagenoeg dezelfde smerende eigenschappen als molybdeenvet. Het smeert een fractie minder goed maar is beter bestand tegen water doordat het grafiet niet met water reageert. Vet met teflon spreekt voor zich.
Keramisch vet is dé vervanger voor kopervet
En terecht! Het biedt uitstekende bescherming tegen corrosie en is tevens bestand tegen hoge temperaturen. Het smeervet is verwerkbaar met het bijgeleverde kwastje waardoor je snel en eenvoudig het vet op de goede plaats kunt aanbrengen.
Keramisch vet (vervanger van Kopervet) wordt gebruikt bij montage van onder ander: bouten, moeren, bougies, spruitstukken, uitlaatdelen, schijfremmen, lagerbussen.
Kopervet breng je op een aantal punten aan bij het monteren van remblokken: Op de backing plate. De achterkant van je remblok kun je een dun laagje kopervet op smeren, dit helpt bij trillingen en voorkomt daardoor piepen. Op het montage onderdeel waar het blok en de montage onderdelen elkaar raken.
Smeer een (heel)klein beetje Keramisch vet tussen de remzuigers en de remblokken en op de raakvlakken van de remblokken in de houder. Pas op dat geen vet op de remschijven of voering kan komen.
Kopervet is speciale soort pasta wat bestand is tegen extreem hoge temperaturen. Kopervet wordt vaak gebruikt om metaalverbindingen in te vetten om roest of andere corrosie tegen te gaan. Daarnaast werkt kopervet ook ideaal om makkelijk boutverbindingen te demonteren.
Uitstekend montagevet voor alle lagers die onderhevig zijn aan trillingen en zware belastingen zoals wiellagers. Het vet is bestand tegen hoge temperaturen en verplaatst niet na het aanbrengen, ook niet in de aanwezigheid van water en vuil. Bevat PTFE.
Re: versnellings naaf smeren met welk vet? Als je vet of dikke olie gebruikt heb je kans dat je de pallen dicht "plakt". Vandaar dat dunne olie aangeraden wordt.
Bij een toepassing met een hoge snelheid en een lage temperatuur kunt u het beste kiezen voor een smeermiddel met een lage viscositeitswaarde. Wanneer de toepassing een zware belasting en hoge temperatuur heeft, dan kiest u een hoge viscositeitswaarde.
Onjuist: vet of vaseline is niet geleidend, dus kan het doorlaten van voldoende stroom voor het starten in de weg staan. Accupoolvet of vaseline beschermt tegen zuurdamp of corrosie en moet pas op de pool worden opgebracht nadat de accukabel is gemonteerd.
Een voorbeeld van een toepassing waar je daarbij op moet letten zijn kunststof tandwielen. Bij zo'n toepassing is HHS Grease aan te raden. Dit smeermiddel staat namelijk bekend om zijn uitstekende materiaal verdraagzaamheid.
Zoals bij kunststofgordijnrails, waar plastic rollertjes over bewegen en die soms hinderlijk stroef gaan. Hetzelfde geldt voor plastic stekkers, die stroef in plastic contrastekkers passen, kunststof lagers enz.: spuit er maar een beetje siliconenspray op en het blijft soepel gaan, zolang er maar geen water bij komt.
Het lijkt verstandig om een lager één keer per week of één keer per maand te smeren. Het uitvoeren van een gepland onderhoud op regelmatige tijdstippen is een eeuwenoud begrip. Lagers moeten maar voor één reden worden gesmeerd: om wrijving te verminderen.
Een goed alternatief voor keramisch vet is kopervet. Ook kopervet kan gebruikt worden bij verschillende soorten metaalverbindingen, zoals bij de montage van wielbouten, moeren, bougies, spruitstukken, uitlaatdelen en schijfremmen.
Met een momentsleutel kan de voorgeschreven kracht op de sleutel worden ingesteld en worden alle wielbouten met de juiste kracht vastgezet. De voorgeschreven kracht voor het vastzetten van stalen velgen bedraagt circa 90Nm, en voor aluminium velgen 120Nm.
Oorzaken van piepende remmen zijn montagefouten, onjuiste plaatsing van de remklauwclips, of onjuiste plaatsing van vulplaatjes, die bijgeluiden juist moeten tegengaan. Belangrijk is dat de onderdelen van de remklauw goed gereinigd en gesmeerd zijn.