Een groot voordeel van carbon is dat het materiaal (meestal) nog lichter en stijver is dan aluminium. Omdat carbon vroeger nog lastig en niet goedkoop was om te produceren, reden alleen de profs rond met een carbon fietsframe. Tegenwoordig is carbon het meest gebruikte materiaal op de racefiets.
Een groot voordeel van carbon is het gewicht van dit materiaal. Carbon is namelijk extreem licht, maar tegelijkertijd toch sterk. Een ander voordeel van een frame gemaakt van carbon is dat dit materiaal niet roest. In tegenstelling tot andere materialen heeft carbon vrijwel nooit last van materiaalmoeheid.
En nog belangrijker, het vertoont geen moeheid zoals metalen dat wel kennen. Dus eigenlijk is de levensduur van een koolstofvezelsamenstelling bijna oneindig, zolang het geen grote schokken oploopt of spanningen waardoor het product noodgedwongen meer krachten te verduren krijgt dan waarvoor het ontworpen is.
Net als andere frame-materialen heeft koolstof zijn zwakke punten. Duurzaamheid is daar één van. Een botsing of val met een carbon frame kan bijvoorbeeld moeilijk te repareren schade aan het frame veroorzaken, terwijl het slechts een krasje op een stalen of aluminium fiets zal veroorzaken.
Een carbon voorvork heeft naast een kleine winst in gewicht het voordeel dat het de klappen beter dempt dan een aluminium voorvork. Dit verschilt wel per vork. Ook andere onderdelen zoals tandwielen kunnen worden vervangen door soorten van een lichter materiaal.
Nu is het gewicht van carbon het grootste voordeel van het materiaal, maar het is ook fijn om te weten dat carbon niet roest en geen last heeft van metaalmoeheid.
Carbon reparatie is het maken van een breuk of verbrijzeld deel. Dankzij de ontwikkeling van zowel technieken als materialen (zoals carbonweefsels en epoxyharsen) is het repareren van carbon tegenwoordig een volwaardig alternatief. Ook is reparatie vele malen goedkoper dan de aanschaf van een nieuw frame.
Carbon is zeer kwetsbaar
Een ander nadeel is dat carbon iets kwetsbaarder is bij valpartijen. Zo kan carbon breken of kan er een deuk of scheur in het materiaal ontstaan waar je niet zo blij mee bent.
Carbon, oftewel een frame opgebouwd uit koolstof is ontzettend licht. Merken zoals Cervélo en Trek hebben het gepresteerd om fietsframes te fabriceren die onder de 700 gram wegen, maar sterk genoeg zijn om de zwaarste ritten te doorstaan.
Wat kost een carbon racefiets? Een racefiets van carbon is meestal duurder dan een racefiets van aluminium. Voor een goede racefiets van aluminium beginnen de prijzen rond de 1.000 euro. Voor een goede racefiets van carbon beginnen de prijzen rond de 1.750 euro.
Knijp even de voorrem in en beweeg de fiets van voor naar achter. Controleer het balhoofd op speling. Je kunt ook het stuur even optillen en het voorwiel een paar keer laten stuiteren. En letten op een dokkerend geluid.
Wielen zijn inderdaad belangrijk als je wat zwaarder bent. Meeste frames kunnen een gewicht van 110 kg prima aan.
De oorsprong van dit Zwitserse merk (wat ooit in Amerikaanse handen was overigens), is begonnen met het ontwikkelen van skistokken. Later heeft scott zich ontwikkeld tot specialist in carbon artikelen voor sportdoeleinden.
Staal heeft allereerst best wel wat veerkracht. Meer dan aluminium, want dit is een wat stijver materiaal. Deze veerkracht – ook wel plastische vervorming genoemd - geeft een extra comfortabele fietservaring. Hierdoor heb je minder last van oneffenheden in het wegdek.
Vooral MTB wielen gemaakt van carbon hebben hele goede eigenschappen. Ook bij de wielen komt namelijk de stijfheid van carbon weer terug. Door de stijfheid van het carbon zal de velg niet of nauwelijks buigen. Dit zorgt ervoor dat er veel meer kracht op de ondergrond terecht komt.
Het carbon frame, dezelfde als de fiets van Gunter, werd handgemaakt door de Duitse fabrikant SPIN. Het gewicht? 643.9 gram.
Een modern, redelijk betaalbaar alu frame weegt zo'n 1400 gram, een carbon vork zo'n 500 gram. De top of the bill carbon frames wegen minder dan 1000 gram en vorken minder zo'n 300 gram.
De UCI heeft in het reglement een duidelijke regel over het gewicht van een fiets. In het kader van veiligheid en stevigheid moet elke fiets in koers minimaal 6,8 kg zijn.
Carbon, ook bekend onder de naam koolstofvezel is een materiaal dat bestaat uit extreem dunne vezels van koolstof. Koolstofvezels worden gemaakt uit acrylvezels die door middel van pyrolyse bij temperaturen tot 3000 graden Celsius verkoold worden.
Specialized Bicycle Components is een Amerikaanse constructeur van fietsen en fietsonderdelen met als thuisbasis Morgan Hill, Californië.
De frames en voorvorken worden trouwens niet in Nederland geproduceerd, maar in het Verre Oosten. In Nederland worden de fietsen samengesteld. Dat zijn racefietsen, MTB's en E-Bikes. Daarnaast herbergt de vestiging in Oldenzaal ook producten van GT, Sugoi en Fabric.
Een scheur kan je herkennen aan een aparte klank. Het frame geeft een dof geluid op de scheur. Wanneer dit het geval is, kunt u er zeker van zijn dat het frame gescheurd is. Hierna schuren we het frame in verschillende lagen op, tot de scheur niet meer te zien is.
Weg schuren van de carbon breuk
Om bij vast materiaal te komen word royaal om het schade gebied carbon en hars weggeschuurd. Zodat de nieuwe carbon mat optimaal zal hechtten. Een frame bestaat uit meerdere carbon lagen. We stoppen pas met schuren tot we een carbon laag hebben die niet beschadigd is.
Dit proces vergt een hoge mate van nauwkeurigheid, te weinig verkolen en de eigenschappen blijven dichtbij de basis plastic vezel, te ver verkolen en de vezel wordt bros en fragiel. Hierdoor ligt de prijs van koolstofvezel tussen de 15-25€/kg, in vergelijking de staalprijs ligt op enkele euro's per kg.