Mensen hebben behoefte aan prettige, betekenisvolle relaties met elkaar en met hun leidinggevende. Ze willen zich gewenst en veilig voelen in hun werk. Mensen hebben behoefte aan geloof in hun eigen kunnen, aan het kunnen voldoen aan de (werk)eisen, aan het krijgen van waardering en bevestiging.
Volgens Tempo Team doet 72% van de werknemers na een compliment zijn werk met meer plezier. 61% van de werknemers doet erna beter zijn best. Wat motiveert medewerkers: waardering en positieve feedback. Dit leidt tot beter werk, dat op zijn beurt zorgt voor een betere omzet.
Uit het onderzoek blijkt dat werkgevers in allerlei sectoren vooral persoonlijke, emotionele en sociale vaardigheden belangrijk vinden. Voor veel verschillende beroepen zijn deze vaardigheden relevant, ziet Randstad in het onderzoek naar de voorkeuren van werkgevers en de meestgevraagde hard skills en soft skills.
Op de vraag aan welke eigenschappen de ideale collega moet voldoen is de top 5 als volgt: betrouwbaar, behulpzaam, talentvol, vrolijk en aardig. Eigenschappen die veel minder vaak worden genoemd zijn: slim, zelfverzekerd en bescheiden. In de huidige samenwerking met collega's kunnen nog wel wat dingen verbeterd worden.
Een goede werknemer komt beloftes na, is communicatief sterk, is fijn in de omgang, heeft een enthousiaste houding, helpt anderen, is recht door zee, weet van aanpakken, heeft een ondernemende instelling, leert van fouten en is bestand tegen verandering.
Kwaliteiten zijn de unieke en persoonlijke eigenschappen die bij mensen horen. Bescheidenheid is bijvoorbeeld een kwaliteit, daadkracht en zelfstandigheid zijn dat ook. Kwaliteiten en karaktereigenschappen zijn vaak verbonden met een bepaald type persoonlijkheid.
Opleiding en ontwikkeling. Wat juist wél motiveert zijn zaken als ontwikkelingsmogelijkheden en kansen om beter te kunnen worden in je werk. Opleidingen kunnen hierin een belangrijke rol spelen. Verder vindt elke medewerker het prettig om erkenning te krijgen voor hun prestaties en om gewaardeerd te worden.
Motivatie zorgt ervoor dat iemand wordt aangezet tot actie. Zolang iemand die werkt in je bedrijf of organisatie goed werk laat zien, ben je als leidinggevende vaak wel over de werknemer te spreken. Anders wordt het wanneer de motivatie van een medewerker beneden peil is - de prestaties zullen dan achteruitgaan.
De basisbehoeftes. In psychologische termen kennen we drie basisbehoefte: Autonomie, Competentie en Verbondenheid. Wanneer deze drie basisbehoeftes in balans zijn, kan de motivatie vastgehouden worden. Autonomie kunnen we ook wel lezen als keuzevrijheid in het handelen, zonder volledig afhankelijk te zijn van anderen.
Werknemers willen vooral flexibele opties als het om werk gaat. 88 procent van de kenniswerkers die meededen aan het onderzoek, geeft aan dat ze bij het zoeken naar een nieuwe baan op zoek zullen gaan naar een functie waarin ze vrij zijn om hun eigen uren in te delen en op welke locatie ze werken.
Motivatie speelt daarbij een grote rol, het zorgt ervoor dat de werknemer een drijfveer heeft om zijn werk te doen. Gemotiveerd personeel is productiever, efficiënter en levert kwalitatief hoger werk. Belangrijk dus om de motivatie bij uw werknemers te stimuleren.
Het belang van ontwikkelmogelijkheden
Voor jezelf betekent het leren van nieuwe vaardigheden, vergaren van kennis zodat je je grenzen kunt verleggen. Door nieuwe uitdagingen aan te gaan, vergroot je je employability. Die employability is ook belangrijk voor je werkgever.
Gemotiveerde medewerkers voelen zich positief over hun werk en kunnen met waardering naar andere collega's te kijken. Ze geven complimenten aan anderen en zijn oprecht trots op de prestaties van collega's. Ze spreken dit ook uit. Het succes van anderen wordt gevierd en dit is onderdeel van de cultuur binnen het team.
Kwaliteiten zijn unieke en positieve eigenschappen die bij ieder van ons horen. Bescheidenheid is bijvoorbeeld een kwaliteit, daadkracht en zelfstandigheid zijn dat ook. Kwaliteiten en positieve eigenschappen zijn vaak verbonden met een bepaald type karakter of persoonlijkheid.
Alle zaken waar je goed in bent of die je helpen om het beter te doen in het leven zijn jouw sterke punten en dingen die verbetering nodig hebben of je beperken om jouw beste zelf te zijn worden beschouwd als zwakke punten.
Ontwikkelingspunten zijn eigenlijk eigenschappen die wij nog niet compleet beheersen, je kunt je op deze punten nog verder ontwikkelen. Een synoniem hiervoor is bijvoorbeeld, een verbeterpunt.