Een flyer moet een logische structuur hebben om effectief te zijn. Kies een sterke titel (zie de volgende tip), denk na over de boodschap en focus je daarop. Kies een duidelijke afbeelding , aangezien dit het eerste is wat de aandacht trekt en waarschijnlijk bepalend is of de ontvanger de flyer zal lezen of niet.
Je bent verplicht om een verantwoordelijke uitgever (vu) te vermelden op alle drukwerk (affiches, flyers,...). Concreet vermeld je de naam en het adres van de verantwoordelijke uitgever.
Je start met het omschrijven of bedenken wie je wilt bereiken met de flyer en wat je boodschap is. Deze boodschap moet als basis duidelijk en groot op de flyer staan zodat meteen duidelijk is wat je met de flyer wilt vertellen. Zonder duidelijk doel van de flyer zal je boodschap niet goed overkomen.
Op de achterkant van de brochure moet extra informatie zoals contactgegevens worden vermeld.
Om meteen de meest gestelde vraag te beantwoorden: het standaard en meest gekozen flyer formaat is A5. Een A5 flyer is 14,8 bij 21 cm en de helft van een A4'tje.
Tip: Als u al PowerPoint voor het web hebt geopend, gaat u naar de brochure sjablonen door naar bestandPowerPoint voor het webNieuwte gaan en vervolgens onder de sjabloon afbeeldingen te klikken op meer op Office.com. U bevindt zich op de paginasjablonen voor PowerPoint. Klik in de lijst met categorieën op Brochures.
Een brochure maken op basis van een sjabloon
Ga naar Bestand > Nieuw. Typ een boekje in het zoekvak en selecteer het zoekpictogram. Wanneer u de sjabloon hebt gevonden die u wilt gebruiken, selecteert u deze en kiest u Maken. Klik op Bestand > Een kopie opslaan om uw brochure op te slaan.
Voor het huis-aan-huis verspreiden van folders hebt u geen vergunning nodig. Wilt u flyeren op een vaste plek? Dan hebt u daarvoor wel een vergunning nodig. U mag geen reclamemateriaal op andermans bezittingen plaatsen (zoals bijvoorbeeld folders achter ruitenwissers, zadelhoesjes op fietsen).
Er bestaan geen eenduidige landelijke regels voor het flyeren. Vraag bij je gemeente na of je een vergunning nodig hebt om te flyeren, het hangt gewoon helemaal per gemeente af wat voor regels ze hanteren. Er is dus geen antwoord te geven op de vraag of je een vergunning nodig hebt voor het flyeren.
De vraag is nu: waar kan ik mijn framenummer vinden? Gewoonlijk vindt u het op de zadelbuis. Het is mogelijk dat uw FLYER-dealer het framenummer al bij de aankoop van de fiets in het onderhoudsboekje heeft ingevuld. Noteer uw framenummer in uw onderhoudsboekje, op een notitieblaadje of in uw smartphone.
De sterkste affiches zijn diegene die iets weten los te maken. Wek de nieuwsgierigheid, maak enthousiast, doe glimlachen of weet te choqueren: afhankelijk van wat uw boodschap is, vindt u vast wel een gevoel dat daarbij past. Deze emotie wakkert u aan door de combinatie van woord en beeld.
Via wetenschappelijk onderzoek is aangetoond dat posters meerdere positieve effecten hebben. Zo zorgen ze voor kennisvermeerdering bij mensen die de poster zien. Verder kunnen posters het menselijk gedrag veranderen en degenen die de poster (regelmatig) zien gedragsmatig beïnvloeden en tot kopen aanzetten.
Daarom, in vier eenvoudige stappen: hoe maak je een poster? Schrijf tussen 260 en 360 woorden in Word. Zoek een duidelijke/verrassende/grappige afbeelding die je onderzoek goed weergeeft.
Folders dienen vaak voor reclame, propaganda of neutrale informatie, voor een algemeen publiek of een specifieke doelgroep, en zijn meestal gratis verkrijgbaar. (Als een folder op aanvraag wordt toegezonden dan kunnen soms verzendkosten verschuldigd zijn.)
Het is iets anders dan een flyer, want die is ongevouwen. Je kan een folder op verschillende manier vouwen: met een enkele vouw, een wikkelvouw en een zigzagvouw. Door het drukwerk te vouwen ontstaan er pagina's die je kan vullen met tekst en afbeeldingen. Folders zijn daarom perfect voor informatief drukwerk.
Je kunt structuur aan de folder geven door gebruik te maken van titels, koppen, tussenkoppen, een inhoudsopgave, een inleiding en een slotpassage.