In een duurzame wereld zijn mens, milieu en economie met elkaar in evenwicht, zodat we de aarde niet uitputten. Duurzame ontwikkeling betekent de aarde zo gebruiken dat toekomstige generaties er ook nog plezier van kunnen hebben. Daarom is duurzaamheid zo belangrijk, ook voor de waterschappen.
De vier principes van duurzaamheid – sociale rechtvaardigheid, economische welvaart, ecologische balans en culturele vitaliteit – kunnen gemakkelijk worden geïntegreerd in de keuzes die je als bedrijf maakt.
Het 5P's model van duurzaamheid – People, Planet, Profit, Peace en Partnership – biedt een uitgebreid kader voor het begrijpen en toepassen van duurzaamheid in je bedrijf.
People, Planet, Profit (Triple P) De basis onder MVO en duurzaamheid is een juiste balans tussen People, Planet en Profit (Triple P), ofwel tussen de sociale, de milieu- en de economische aspecten (Bergmans, 2003).
Duurzaamheid wordt vaak uitgedrukt met de drie P's: People (mens), Planet (milieu) en Profit (economie). Het gaat er bij duurzaamheid om dat deze drie met elkaar in evenwicht zijn. Het voorzien in onze eigen behoeften (en die van de toekomstige generaties) moet in evenwicht zijn met dat wat de aarde aankan.
Politieke barrières
Ontoereikende economische, sociale en milieumethodologieën voor beleid, programma's en projecten vormen de grootste belemmering voor de implementatie van duurzame ontwikkeling.
'Een duurzame samenleving' verwijst naar een betekenis die pas eind jaren tachtig opgekomen is. Een duurzame samen- leving is een samenleving met een hoge levenskwaliteit, waarin mensen rechtvaardig behandeld worden, die binnen ecologische grenzen blijft en die democratisch georganiseerd is.
De “5 P’s” van de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen van de VN – Mensen, Planeet, Welvaart, Vrede en Partnerschappen – vormen de basis van Agenda 2030, een ambitieus plan om een gelijkwaardiger, rechtvaardiger, duurzamer en welvarender wereld te creëren voor toekomstige generaties.
In de wereld van marketing is het belangrijk om een helder en effectief plan te hebben dat jouw merk onderscheidt en je doelgroep effectief bereikt. Dit is waar de Marketing Mix, oftewel de 5P's, een belangrijke rol speelt. De 5P's staan voor Product, Prijs, Plaats, Promotie en Personeel.
Duurzaam ondernemen in vijf P's
Maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) houdt in dat je met je bedrijfsactiviteiten waarde toevoegt aan people, planet, prosperity, peace en partnerships, de zogenaamde vijf P's.
Introductie van de vier pijlers van duurzaamheid: menselijk, sociaal, economisch en ecologisch .
Duurzaamheid wordt door de Brundtland-commissie van de Verenigde Naties gedefinieerd als: “voldoen aan de behoeften van het heden zonder het vermogen van toekomstige generaties om in hun eigen behoeften te voorzien in gevaar te brengen”.
Duurzaamheid is een breed begrip. In een duurzame wereld zijn mens, milieu en economie met elkaar in evenwicht, zodat we de aarde niet uitputten. Duurzame ontwikkeling betekent de aarde zo gebruiken dat toekomstige generaties er ook nog plezier van kunnen hebben.
Een voorbeeld van zwakke duurzaamheid zou het delven van steenkool kunnen zijn en het gebruiken voor de productie van elektriciteit. De natuurlijke hulpbron steenkool wordt vervangen door een vervaardigd goed, namelijk elektriciteit.
Drie hoofdprincipes om tot een duurzame mobiliteit te komen: • Vermijd zo veel mogelijk de noodzaak tot verplaatsing. Beperk de impact van de verplaatsingen . Compenseer de impact van de verplaatsingen.
Alle ontwikkelingen die op technologisch, economisch, ecologisch, politiek of sociaal vlak bijdragen aan een gezonde aarde met welvarende bewoners en goed functionerende ecosystemen, zijn duurzaam.
Maar een duurzame levensstijl gaat veel verder dan dat. Het draait om het maken van bewuste keuzes in alles wat we doen, van de kleding die we dragen tot de producten die we kopen en de manier waarop we reizen.
Een duurzaamheidsstrategie is een plan dat richting geeft over hoe je duurzaam ondernemen aanvliegt. Het gaat over het vastleggen van langetermijndoelstellingen. Wat is nú belangrijk? En wat doen we nog steeds, of juist niet meer in de toekomst.
Armoede en uitsluiting, werkloosheid en klimaatverandering behoren tot de grootste wereldwijde bedreigingen voor duurzame ontwikkeling.