Auto Hold. Hill Hold Control wordt actief vanaf een hellingshoek van vijf procent en voorkomt dat de auto achteruit rolt. Zo heb je genoeg tijd om op te trekken.
› Bandenspanningscontrole TPM+ houdt de bestuurder te allen tijde op de hoogte van de bandenspanning. › De Autohold-functie voorkomt onbedoelde bewegingen van het voertuig (ongeacht de helling van de weg) bij het stoppen of starten, zonder dat het rempedaal hoeft te worden ingetrapt .
Er zijn geen risico's verbonden aan opladen in de regen, het gebruik van een carwash of zelfs als een iV onder water komt te staan. Alle elektrische onderdelen zijn volledig beveiligd om totale veiligheid te garanderen.
Standaard op de Selection:
Loft interieur design selectie - Stof / kunstleder. Infotainment display 13" met navigatiesysteem. Wireless Smartlink (Draadloze smartphone integratie Apple Carplay & Android Auto) Keyless Entry, Start & Stop.
De vierwielaangedreven versie heeft ook een Traction-modus. De bestuurder kan met Driving Mode Select niet alleen de reactie van het voertuig op het gaspedaal regelen, maar ook het beschikbare koppel, de topsnelheid, het effect van de stuurbekrachtiging en de intensiteit van de airconditioning.
Het systeem wordt actief zodra de autosleutel in de buurt van de auto komt en de KESSY-module in de auto een digitale handdruk geeft. Als je de handgreep van het voorportier aanraakt, gaat auto van het slot. Om de motor te starten, druk je op de start-stopknop.
Škoda is koploper op het gebied van zuinige en milieuvriendelijke auto's.
De Enyaq is de grootste volledig elektrische SUV van Škoda. De Enyaq biedt een enorme binnenruimte, snelladen en een actieradius tot maximaal 579* km.
Met een warmtepomp heeft de Skoda Enyaq minder energie nodig om het interieur te verwarmen. Bovendien wordt de batterij beter op de juiste temperatuur gehouden, en dat draagt weer bij aan het optimaliseren en uitbreiden van de actieradius.
8 jaar garantie op de accu
Op de hoogvoltaccu in de Enyaq heb je maar liefst 8 jaar garantie (of tot 160.000 gereden kilometers). Je hoeft je dus geen zorgen te maken over de kwaliteit van de accu.
Laad u het pakket op tot 80 procent met de standaard 50 kW-snellader, dan duurt het met de Enyaq iV 60 ongeveer 57 tot 62 minuten. De iV 80 beschikt over een 77 kWh sterke accu, waardoor het laden tot 80 procent 74 tot 79 minuten in beslag neemt.
Gelukkig hoef je je daarover geen zorgen te maken. Want net als bij een gewone auto zijn de accu en elektronica heel goed beschermd tegen vocht. Dus rij gerust met je elektrische auto door de wasstraat.
De vele voordelen van de Powerpass-app zijn voortaan ook beschikbaar via het infotainmentsysteem van jouw Škoda Enyaq iV en Škoda Enyaq Coupé iV. Bovendien biedt de 'in-car'-applicatie nog meer voordelen.
Auto Hold houdt de auto volledig stil totdat je het gaspedaal indrukt. Dit is handig in stop-and-go verkeer en bij verkeerslichten, zodat je je voet comfortabeler kunt ontspannen. De achterremlichten blijven branden wanneer Auto Hold is ingeschakeld.
De efficiëntste manier van voorverwarmen is wanneer uw Enyaq iV nog aan de laadpaal staat. Hiermee ontziet u de accu's van het leveren van stroom voor de voorverwarmingsfunctie. Wanneer u gaat rijden kost het minder energie om de temperatuur van het interieur te behouden.
Met een maximaal trekgewicht van 1.200 kg kun je met de Skoda Enyaq prima een middelgrote caravan of een aanhanger trekken.
In de automatische stand bepaalt de auto zelf hoe krachtig hij afremt als je het stroompedaal loslaat. Om het effect nog duidelijker te voelen, zet je de automaat in de B-stand. Je kunt je voorstellen dat krachtig afremmen (en daarbij de batterij opladen) ideaal is in stadsverkeer.
Als gezegd bespaart de warmtepomp veel energie. In sommige gevallen kan een warmtepomp tot 25 tot 30% extra range leveren. Ook zorgt het voor een langere levensduur van de accu.
De achterwielaangedreven Enyaq L&K 85 snelt van 0 naar 100 km/u in 6,7 seconden**, wat bijna twee seconden sneller is dan de vorige Enyaq iV 80 met achterwielaandrijving. De topsnelheid bedraagt nu 180 km/u**, en het maximale rijbereik volgens de WLTP-cyclus steeg nog verder tot 570 kilometer**.
Daarbij heeft hij een topsnelheid van 160 km/h, wat veel lager is dan het gemiddelde.
De winnaar voor de 'Nieuwkomer van het jaar 2024' is bekend: de BMW iX1!
De Škoda Enyaq iV is verkrijgbaar in twee varianten: de 60 en de 80. Het belangrijkste verschil zit in de accu en het vermogen. De 60 heeft een 58 kWh accu met 180 pk, goed voor een actieradius van 390 kilometer. De 80, met een 77 kWh accu en 204 pk, heeft een actieradius van 510 kilometer.
Ook Škoda Octavia waardevast
Behalve de Superb Combi staat ook de Škoda Octavia Combi in de top 10 van meest waardevaste gezinsauto's. Na vijf jaar en 75.000 kilometer krijg je een richtprijs van 14.700 euro terug, een waardebehoud van 58 procent.
Met een overtuigende IQ-score van 99 blijken Skoda-rijders de snuggerste op de weg. Daarnaast wees een eerder onderzoek al uit dat zij ook nog eens de minste 'psychopathische kenmerken' bezitten. Kalme mensen, dus. Daarachter volgen Suzuki (98.09), Peugeot (97.79), Mini (97.41) en Mazda-rijders (95.91).
Zelfs op de snelweg was de Škoda Enyaq zeer stil en stabiel. Na een rit van 85km met een gemiddelde snelheid van 74km/u kwamen we aan met een verbruik van 19,0 kWh/100km."