Uw binnenste aandrijfashoes wordt standaard gecontroleerd tijdens een APK of onderhoudsbeurt. Wanneer u merkt dat de ashoes versleten of gescheurd is, kunt u deze het beste zo snel mogelijk laten vervangen. Hiermee voorkomt u dat de homokineet versleten raakt en u een hoge rekening voor de reparatie dient te betalen.
Om de aandrijfas zo lang mogelijk mee te laten gaan, wilt u de homokineet hoes regelmatig controleren op scheurtjes. Als er een gescheurd is, wilt u beide zijden vervangen. Dan kunt u weer een tijdje vooruit. Een stofhoes of asmanchet kost rond de €10- €17,- euro, inclusief montagemateriaal en smeermiddel.
Het onderdeel waarmee de as buigt en de aandrijfkracht wordt overgebracht, noemen we een aandrijfas en hierop is een aandrijfashoes aangebracht. Met behulp van deze aandrijfhoes (een geribbelde, rubberen flexibele hoes) wordt voorkomen dat er vocht en verontreinigingen binnendringen.
Een aandrijfashoes is bedoeld om de CV-koppeling te beschermen tegen vuil of rommel. Omdat deze koppeling ook gesmeerd is, kunnen defecte CV-hoezen ervoor zorgen dat vuil zich ophoopt in uw voertuig en de beweging niet optimaal is .
Aandrijfassen hebben verbindingen die de ontstane hoeken compenseren en ervoor zorgen dat de as niet knapt. Deze verbindingen worden beschermd door ashoezen, die ook wel bekend staan als balgen . Ze voorkomen dat vuil en vocht binnendringen en zijn ontworpen om ervoor te zorgen dat de smering van de verbindingen gegarandeerd is.
Wanneer een CV-hoes lekt, kan dit ervoor zorgen dat de bevestigde verbinding beschadigd raakt, wat een ernstig veiligheidsrisico oplevert. Ten eerste kan het vet lekken - wanneer dit gebeurt, lekt de hoes vet op de binnenkant van het wiel.
Ze worden aangetroffen op voorwielaandrijvingsassen, evenals op achterwielassen voor AWD en sommige RWD-voertuigen . De hoes beschermt de verbinding tegen verontreinigingen zoals stof en water en houdt het vet dat de verbinding smeert binnenin.
Het antwoord zal relatief zijn van de ene CV-as tot de andere. Het kan weken, maanden of jaren duren. Maar de gemiddelde levensduur van een slechte CV-as is ongeveer vijf tot zes maanden . Dit weten betekent niet alleen dat de deadline een beetje moet worden opgerekt.
Als het gaat om gemeenschappelijke elementen die veel moderne voertuigen delen, staan aandrijfashoezen bovenaan de lijst. Deze alomtegenwoordige beschermhoezen vervullen een essentiële rol bij het beschermen van kwetsbare verbindingspunten op voertuigassen , en hun falen kan leiden tot ernstige structurele problemen.
Hoeveel kost het vervangen van een CV-hoes? Het vervangen van een CV-hoes kan tussen de $ 50 en $ 300 kosten, afhankelijk van het merk en model van uw voertuig. Als uw CV-gewrichten nog in goede staat zijn, is het vervangen van uw CV-hoezen een goede optie.
Dus als de hoes gescheurd is, dan is al het vet eruit gelekt en wordt de CV-koppeling niet gesmeerd, wat er uiteindelijk toe zal leiden dat de CV-koppeling voortijdig kapotgaat . Dit is dus in feite een behoorlijk groot probleem. Dit is absoluut iets dat u wilt laten aanpakken.
Binnen- en buitenlaarzen op elk van uw vier assen . De laarzen bedekken en beschermen de CV-gewrichten, die kracht overbrengen naar de wielen terwijl de voorwielen kunnen sturen en alle wielen op en neer kunnen bewegen.
Wat zijn de kosten voor het vervangen van de aandrijfas
De prijzen voor het onderdeel zelf variëren voor dit model van € 71,70 tot € 112,89. De totale prijs van de aandrijfas, stofhoezen, bevestigingen en arbeidsloon voor de vervanging van de gemiddelde auto op beide assen bedraagt € 1000,- tot € 2000,-.
De binnenste aandrijfashoes beschermt de homokinetische koppelingen van de aandrijfas tegen vocht en vuil en zorgt ervoor dat het smeervet zich binnen de koppeling blijft bevinden. De binnenste aandrijfashoes bevindt zich aan de kant van de versnellingsbak.
Een versleten aandrijfas laat zich vooral horen in een scherpe bocht, met 'n beetje gas erop.
Als u het voertuig bestuurt en u voelt veel harde trillingen onder het voertuig komen, dan kan uw aandrijfas in de problemen komen. Dit is meestal het eerste symptoom dat mensen herkennen als er een probleem met de aandrijfas is. De trillingen zijn waarschijnlijk te wijten aan versleten bussen van de aandrijfas.
U kunt alleen de hoes vervangen , maar de juiste manier om dit te doen vereist het demonteren van de CV-koppeling en het schoonmaken van al het oude vet. Zodra de hoes splijt, kunnen vuil en water in de koppeling komen en deze vernietigen. Het plaatsen van een nieuwe hoes over een vervuilde koppeling zal geen blijvende reparatie opleveren.
De CV-koppelingen, of assen, worden bedekt door een verzegelde plastic of rubberen "hoes". Het doel van de hoes is om vuil en vocht buiten te houden . Ze omsluiten ook het vet dat rond de koppeling zit, wat dient om de bewegende delen te smeren.
Veel monteurs raden aan om de aandrijfassen te vervangen tussen de 80.000 en 100.000 mijl .
Een kapotte Constant Velocity-hoes kan ervoor zorgen dat u nog maar een korte afstand kunt rijden voordat deze helemaal kapotgaat . Als u doorrijdt, zal er meer vuil en stof in de hoes terechtkomen en zal er meer smeermiddel uitlekken. In sommige gevallen hoeft u alleen de hoes te vervangen en niet de hele verbinding.
Kun je rijden met een gebroken as? Hoewel een volledig gebroken as je banden zal stoppen, kan een slechte as die op het punt staat te breken nog steeds goed genoeg functioneren om te kunnen rijden. Dat gezegd hebbende, kan blijven rijden op een slechte as leiden tot ongelukken op de weg, en we raden het af .
Schade aan andere componenten: Een beschadigde aandrijfas kan overmatige slijtage aan andere aandrijflijncomponenten veroorzaken, zoals de transmissie en wiellagers , wat tot kostbare reparaties kan leiden.
De hoes houdt het vet in het gewricht en beschermt het tegen vuil, vocht en hitte . Het houdt ook het vet vast zodat het niet wegvliegt door de centrifugale kracht die wordt gecreëerd door de draaiende as. Door een gescheurde CV-hoes te vervangen, kan het gewricht worden gered door het vet in het gewricht te houden en het te beschermen tegen slijtage.
Technisch gezien kan een CV-hoes gerepareerd worden , maar de flexibele aard van het rubber betekent dat een reparatie waarschijnlijk niet lang meegaat. Met kits die bijvoorbeeld vanaf £20 voor een Ford Fiesta kosten, waarom zou je de klus dan niet gewoon goed klaren en dat erin passen?
Tekenen van dreigende storingen zijn een klik-klik-klik of een metaalachtig krakend geluid tijdens het draaien en accelereren of een gebonk bij het vertragen. Hoewel je CV-assen opnieuw kunt inpakken, opnieuw kunt opstarten en opnieuw kunt bouwen , is het voor de gemiddelde doe-het-zelver logischer om vervangende eenheden aan te schaffen en de oude assen te verwisselen.