De apex is het diepste punt van de lijn door midden van een bocht. Dit punt is vaak, maar niet altijd, het geometrische middelpunt van de bocht. Het raken van de apex zorgt dat de racewagen een optimale lijn neemt en handhaaft de hoogste snelheid. Vaak komt dit in de buurt van het kleinste deel van een bocht.
Race pace is niets anders de snelheid (pace) van een auto of coureur tijdens de race. Je kan het dus gewoon racesnelheid noemen. Race pace is een tempo dat de coureurs in racesituatie kunnen aanhouden, afhankelijk van de staat van de banden, op welke banden ze rijden en de hoeveelheid brandstof die ze aan boord hebben.
Deze zijn gekoppeld aan kleuren: een 'paarse sector' betekent dat de coureur de snelste tijd van alle deelnemers heeft gereden in die betreffende sector in de huidige sessie.
Kwalificatieronde 2 (Q2)
Wanneer Q1 is afgelopen is het na enkele minuten al tijd voor Q2. Er zijn nu nog vijftien coureurs over. Alle tijden van Q1 worden geschrapt en de overgebleven coureurs moeten dus allemaal opnieuw een tijd neerzetten. De coureurs hebben hier nu geen achttien maar vijftien minuten de tijd voor.
En op de meeste circuits kan dat via de undercut. Het principe van de undercut is heel eenvoudig: je gaat eerder naar de pits dan je voorganger en kan dan, op een nieuw setje banden, een sneller rondje rijden dan je concurrent op zijn versleten rubber.
De overcut is precies het tegenovergestelde van de undercut. Bij deze tactiek haalt het team de coureur pas naar binnen voor een bandenwissel nadat de concurrentie dit één of meerdere ronden geleden al heeft gedaan.
De term 'undercut' laat zich zich letterlijk vertalen als ergens 'achter langs snijden'. Een coureur snijdt zichzelf als het ware weg achter zijn voorganger die hij tracht in te halen. De pitstop staat centraal en voor het succes van de undercut is de Formule 1-coureur voor een groot deel afhankelijk van zijn pitcrew.
Een hardere band gaat langer mee, maar is niet zo snel als een zachte band. Met het zachte rubber kan een coureur rapper in de rondte gaan, daarentegen slijt die band wél snel.
De startopstelling in de Formule 1 wordt voor de meeste races bepaald aan de hand van de kwalificatie die op zaterdag wordt verreden. Tijdens een Grand Prix waarbij op de zaterdag een sprintrace wordt gereden geldt de uitslag van die korte race juist als uitgangspunt voor de Grand Prix op zondag.
In 1946 werd de FIA opgericht (Federation Internationale de l'Automobile). Deze FIA vond het maar niets dat de racewagens die aan de Grand Prix meededen zich aan geen enkele regels meer hoefden te houden. Zij besloten dat er weer een nieuwe “formule” moest komen en er werd voor het eerst gesproken over de “Formule 1”.
Deze sessie wordt door alle teams vrijwel altijd benut voor de 'longruns'; een reeks van een rondjes achter elkaar, vaak met een volle tank. Wie dan van alle coureurs de rondetijden over pakweg 10 of 15 achtereenvolgende rondjes bijhoudt, heeft een aardig beeld van de race pace.
Tijdens de regen knippert deze rood om de zichtbaarheid te verbeteren voor de coureurs die erachter rijden. Ook als er energie verzameld wordt in de ERS, gaat het lampje rood branden. Dit is om de coureurs erachter te waarschuwen voor eventueel zwaarder remmen.
De boete bedraagt 50.000 euro. Hamilton krijgt die omdat hij vorig jaar na het mislopen van de wereldtitel in struisvogelmodus ging. Hij was niet aanwezig bij het jaarlijkse FIA-gala ter afsluiting van het seizoen. Als nummer twee in de WK-stand was de Mercedes-coureur daartoe verplicht.
Helaas bleek de combinatie van BMW en Williams niet in staat om een wereldtitel te winnen. In 2005 kocht BMW zich daarom in bij het Zwitserse Sauber. Dat werd het BMW Sauber F1 Team. Ook die combinatie leidde uiteindelijk niet tot het winnen van kampioenschappen en in 2009 trok BMW de stekker uit het Formule 1-project.
Er zit geen limiet op hoe vaak een coureur DRS mag gebruiken, al is dit in andere takken van autosport (DTM) wel het geval geweest. In de kwalificatie of vrije trainingen is de coureur vrij om zijn DRS te activeren binnen de aangewezen DRS-zones. DRS kan alleen gebruikt worden in DRS-zones.
Elke coureur is verplicht om minimaal één pitstop te maken, aangezien er per race op minimaal twee sets banden geracet moet worden.
Om dus te controleren of elke auto hieraan voldoet worden dus zowel de auto als de coureur gewogen . Een coureur kan tijdens het racen ongeveer 3 liter aan vocht kwijt raken – zo'n 5% van zijn totale gewicht. Dit is de reden waarom je coureurs nog voor het drinken zich ziet melden bij de weegschaal.
Wat is een F1-sprintrace? Een sprintrace is in principe hetzelfde als een normale Formule 1-race, maar dan korter. Een reguliere Grand Prix gaat over een minimale afstand van 305 kilometer, maar de sprintraces gaan over 100 kilometer.
Gele band: zit tussen rood en wit in, qua snelheid en slijtage. Deze band (de 'medium') wordt eigenlijk iedere race wel gebruikt, soms zelfs ook al in de kwalificatie. Witte band: de hardste van de drie. Op rode en gele banden kan je een sneller rondje rijden, maar op de witte band kan je het meest lang doorrijden.
Over het algemeen geldt dat hoe zachter de band, hoe meer deze aan de baan plakt en hoe meer grip (en dus snelheid) deze biedt, maar ook hoe sneller deze slijt. De hardere band daarentegen geeft minder grip, maar heeft ook minder slijtage en kan dus langer mee.
Chassis, maar vooral motor en transmissie zijn de duurste onderdelen. De prijs voor elk van de drie toegelaten eenheden per seizoen wordt geraamd op ongeveer 10 miljoen euro. Wie de prijs van een huidige raceauto op 12 tot 15 miljoen schat, zit er dus niet ver naast.
Iedere coureur moet tijdens de race één of meerdere pitstops maken. De pitstops zijn heel belangrijk: een goede strategie kan je voorbij een concurrent helpen. Een bekende term in de Formule 1 is de 'undercut': dit houdt in dat je eerder naar de pits gaat voor nieuwe banden dan de coureur voor je.
Court for Arbitration of Sport (CAS)
Een stint is het aantal rondes dat een coureur binnen een bepaalde periode rijdt, bijvoorbeeld de rondes tussen of voor een pitstop. De coureurs moeten tijdens de race binnen deze witte belijning op de baan blijven.