AES is een landelijk traject met impact op alle marktpartijen die bij uitgaande goederenstromen betrokken zijn. Het gaat om stuwadoors, cargadoors, expediteurs, vervoerders, airlines en afhandelaren. En het gaat om goederen die de EU verlaten.
Voor goederen die in de eerste zeehaven van het douanegebied van de Unie worden binnengebracht moet de summiere aangifte bij binnenbrengen (in het Engels Entry Summary Declaration - ENS) worden ingediend.
Uitvoer, wederuitvoer en uitgaan
De Implementatie Manager legt het verschil uit tussen 'uitvoer' (zijnde de aangifte ten uitvoer), 'wederuitvoer' (zijnde de aangifte tot wederuitvoer) en 'uitgaan' (de controle dat goederen ook daadwerkelijk de EU verlaten).
De Entry Summary Declaration (ENS, summiere aangifte) moet worden ingediend voor alle goederen die aan boord zijn van het schip en die de EU worden binnengebracht. Het speelt dus geen rol of de goederen worden gelost of in welke haven de goederen gelost zullen gaan worden.
De accijnsgoederen waarover de accijns nog niet is betaald (schorsing van de accijns), moet u binnen de Europese Unie (EU) voor het vervoer gebruik maken van het online toezichtsysteem Excise Movement and Control System (EMCS). Per zending maakt u een elektronisch administratief document (e-AD) aan in dit systeem.
Wanneer je onveraccijnsde goederen vervoert, moet hier altijd een e-AD bij; een elektronisch administratief document. Dit document wordt opgemaakt door de afzender en wordt bij ontvangst afgemeld door de ontvanger. Hiermee wordt de Douane geïnformeerd dat de goederen op bestemming zijn aangekomen.
Met EMCS houdt de Douane toezicht op het vervoer van accijnsgoederen onder schorsing van accijns en veraccijnsd binnen de Unie. Dat vervoer gaat sinds de invoering van EMCS onder geleide van een elektronisch administratief document (e-AD) of een elektronisch vereenvoudigd administratief document (e-VAD).
Tegelijkertijd moeten wij goede controles uitvoeren en voorkomen dat onveilige goederen ongecontroleerd de Unie binnenkomen. Daarom gebruiken we het Douane Manifest (DMF). Dit systeem ontvangt en wisselt elektronisch informatie uit over vervoermiddelen en goederen die de Unie binnenkomen.
IMO/FAL 3. De scheepsvoorraadaangifte IMO/FAL 3 wordt gebruikt voor de bemanning en het zeeschip zelf. Het is een summiere aangifte waarin bijvoorbeeld voedsel, drank en tabakswaren worden omschreven voor het gebruik aan boord.
Een uitvoeraangifte is een (digitaal) document dat je nodig hebt voor de Douane, wanneer jouw goederen het vrije verkeer van de Europese Unie (EU) verlaten. Een uitvoeraangifte staat ook bekend als douaneaangifte, exportaangifte, uitvoerdocument, douanedocument, export declaration, EX-A of EU-A.
AGS is het aangiftesysteem van de Douane. Het gaat vervangen worden door het Douaneaangiften Management Systeem (DMS).
Een UTB is een 'aanslag' met het te betalen bedrag aan douanerechten. Het is mogelijk om de aanslag te betwisten door in bezwaar te komen, en zo nodig kan later beroep worden aangetekend.
Uitvoer of export omvat de goederen en diensten die uit een land aan een koper in een ander land worden geleverd. In dat andere land is daarmee sprake van invoer. Voor de douane en de btw wordt de Europese Unie als één geheel beschouwd en wordt grensoverschrijdende handel niet als uitvoer beschouwd.
De eenheid Plato is het aantal grammen opgeloste stoffen per 100 gram wort en de hoeveelheid stoffen die eventueel na de gisting aan het bier is toegevoegd en daarin is opgelost.
Wat is het Import Control System 2 (ICS2)?
ICS2 is het geautomatiseerde proces van Binnenbrengen dat geldt voor de hele EU. Dit proces bewaakt de veiligheid van de buitengrens.
De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) zorgt ervoor dat exporteurs zich houden aan de EVOA. De ILT controleert containers die de haven verlaten, vrachtwagens, schepen en goederenwagons, en voert inspecties uit bij bedrijven. De ILT voert de controles uit op basis van risicoprofielen.
De IMDG-code (International Maritime Dangerous Goods Code) van de International Maritime Organization (IMO) is hier een onderdeel van. De ILT controleert bij bedrijven die gevaarlijke stoffen over zee vervoeren of laten vervoeren.
De officiële naam voor het verdrag voor vervoer van gevaarlijke stoffen over de zee in verpakkingen is: International maritime dangerous goods code (IMDG vervoer over de zee (vervoer over de zee)). De kern van het verdrag is voor verpakte stoffen gelijk aan de kern van de VN (Verenigde Naties) Model aanbevelingen.
De T1-vrachtbrief is een douanedocument dat wordt gebruikt bij grensoverschrijdend goederenverkeer voor het vervoer van douanegoederen van het ene douanekantoor naar het andere. In principe wordt het T1 document gebruikt om goederen die niet afkomstig zijn uit de EU te vervoeren binnen het grondgebied van de EU.
Een inklaring is het vervullen van de nodige douaneformaliteiten om invoergoederen in het vrije verkeer te brengen, om ze onder een andere douaneregeling te plaatsen of om goederen uit te voeren. Goederen die van buiten de Europese Unie worden ingevoerd, moeten worden ingeklaard.
In Nederland is de dienst douane een onderdeel van het Ministerie van Financiën. Een deel van de douane is bewapend.
Bedrijven hebben vanaf 13 februari 2023 een vergunning nodig om accijnsgoederen te vervoeren waarover in het land van verzending al de accijns is betaald. Dit heet veraccijnsd vervoer.
Allereerst is het in de nieuwe situatie zo dat u voor het vervoer van accijnsgoederen gebruik dient te maken een Vereenvoudigd Elektronisch Administratief Document (e-VAD). Kortom: Dit betekent dus dat alle accijnsaangiften volledig gedigitaliseerd ingediend dienen te worden.
Een IM-A document is een invoerdocument. IM staat dan ook voor 'import'. Wanneer goederen van buiten de EU op een locatie binnen de EU arriveren, dan is er sprake van invoer als het de bedoeling is dat deze goederen binnen de EU blijven.