Active Park Assist maakt gebruik van ultrasone sensoren die de parkeerruimte meten en bepalen of jouw auto er tussen past. Vervolgens stuurt de computer jouw auto in, waarbij je alleen maar de rem, het gaspedaal en de versnelling hoeft te bedienen. De Park Out Assist helpt je ook bij het uitparkeren.
Park Assist is een systeem dat door middel van sensoren een auto volledig automatisch kan laten inparkeren. Het werkt vrij simpel. Je rijdt met een rustige snelheid langs een open parkeerplaats. Het systeem geeft aan of er voldoende ruimte beschikbaar is.
Een modern systeem waarbij de sensoren verborgen worden geïnstalleerd om niet onnodig in het oog te springen, zal al gauw 600 tot 1.000 euro kosten.
Als u meer van een compacte sedan soort kerel bent, zou u aangenaam verrast zijn dat bijna alle concurrerende compacte sedans bieden park assist. De meest populaire compacte sedans die parkeerhulp bieden zijn de Tesla Model 3, Audi A4, BMW 3-serie, Mercedes Benz C-Klasse, Toyota Prius, Jaguar XE, en vele anderen.
De meeste moderne auto's zijn inmiddels standaard uitgerust met parkeersensoren aan zowel de voor- als aan de achterkant. Sommige auto's hebben alleen sensoren aan de achterkant. Omdat het achter lastiger inschatten is dan voor. In principe zijn parkeersensoren aan de achterkant meer dan genoeg.
Een semi-automatisch, ook wel genoemd een halfautomatisch parkeersysteem, maakt het mogelijk om meerdere auto's boven of naast elkaar te parkeren. Hierdoor creëert men meer parkeercapaciteit. Gebruikers parkeren hun auto zelf in en uit. De bestuurder rijdt zijn auto op een platform.
Handhaving met scanauto's: hoe gaat dat? Scanauto scant kenteken en controleert of parkeergeld betaald is. De scanauto maakt een scan van het kenteken en foto's van de situatie. Daarna volgt een automatische controle via het Nationaal Parkeer Register of parkeergeld betaald is.
Via een druk op een knop bevestig je aan de wagen dat je 'm daar wil parkeren en van af dat moment treedt het systeem in werking door de draaibeweging van het stuur over te nemen. Enkel het geven van gas en het remmen moet de bestuurder nog voor z'n rekening nemen.
De optie Park Assist Pilot is een systeem dat u kan helpen bij het manoeuvreren van uw auto tijdens het parkeren. Het systeem kan ook helpen bij het sturen wanneer u een fileparkeervak verlaat.
De parkeerhulp achter vergemakkelijkt het manoeuvreren en parkeren – zelfs op krappe plekken. Als de achteruitversnelling is ingelegd, waarschuwt het systeem de bestuurder middels geluidssignalen zodra de afstand tot een waargenomen object achter de auto te klein wordt.
Normaliter de eenvoudigste manier om een parkeerset aan te sluiten, is om deze rechtstreeks bij het achteruitrijlicht te koppelen aan de bedrading van het achteruitrijlicht zelf.
De actieve parkeerassistent met PARKTRONIC vindt niet alleen geschikte parkeerplaatsen maar helpt u ook om daar in en uit te manoeuvreren. Het systeem assisteert dan bij het sturen, terwijl bij uitvoeringen met een automatische transmissie bovendien assistentie wordt geboden bij het gas geven, afremmen en schakelen.
Let op. Het verlaten van een parkeervak met Uitparkeren is alleen bestemd voor een parallel geparkeerde auto - het systeem werkt niet voor een haaks geparkeerde auto. De functie Uitparkeren is te activeren in het functiescherm op het middendisplay of in het camerascherm.
Dankzij de standaard Park Distance Control met manoeuvreerremfunctie voorkomt het systeem schade tijdens het parkeren: de functie kan dreigende aanrijdingen voorkomen of de ernst van aanrijdingen beperken door op het laatst mogelijke moment een remmanoeuvre te starten.
Automatisch inparkeren gebruiken
Terwijl u langzaam rijdt op een openbare weg, kijkt u op het touchscreen om te weten wanneer Automatisch inparkeren een parkeerplek heeft gevonden. Op het touchscreen wordt een parkeerpictogram weergegeven wanneer de auto een mogelijke parkeerplaats detecteert.
Is een passende parkeerplek gevonden, dan activeert u de richtingaanwijzer en neemt de Park Assistant het sturen van u over. U hoeft alleen nog maar te schakelen, gas te geven en te remmen. Daarbij geeft het systeem ondersteunende aanwijzingen in het Control Display en akoestische signalen.
Automatische stuurbediening tijdens parkeren: De Audi parkeerassistent neemt de besturing over. De bestuurder moet gas geven, schakelen en remmen alsmede op de parkeermanoeuvre letten. Ultrasone sensoren zoeken naar geschikte parkeerplekken parallel aan en dwars op de weg.
Een scanauto is in staat 1200 auto's per uur te controleren. Een parkeerwachter te voet komt onmogelijk in de buurt van dit aantal.
Parkeerboetes per stad
De scanauto's zien alleen of een auto goed geparkeerd staat en of er betaald is, niet of iemand naar de parkeerautomaat loopt of aan het laden en lossen is. Bovendien zou in de software niet altijd goed te zien zijn of er een vergunning is.
Wat u moet weten. De scanauto maakt een foto van het kenteken. Komt de scanauto langs terwijl u nog moet betalen? U heeft nog 10 minuten de tijd om te betalen nadat de scanauto een foto heeft gemaakt.
Het is zeker geen automatisch parkeersysteem. Het is maar een hulpmiddeltje die de juiste stuurbewegingen maakt zodat je auto op zijn plek komt. Eigenlijk is bijna alles hetzelfde als wanneer je zelf in-parkeert. Je hoeft alleen niet aan het stuurwiel te draaien, dat doet de assistent voor je.
De kogel van een vaste trekhaak kan door parkeersensoren ook als obstakel worden herkend en daarmee de zinvolle werking van uw parkeersensoren verstoren.
Hoe werkt een achteruitrijsensor? Zodra u achteruit rijdt, waarschuwt een achteruitrijsensor voor een object achter uw auto. U hoort een akoestisch signaal (een piepje) of krijgt een visueel signaal (een lichtje of via een camerascherm). Hoe dichter u het object nadert, hoe sneller het (piep)signaal klinkt.