Klassenindeling. De treinen in Nederland en België, alsook in de meeste andere landen, kennen er twee: de 1e klas en de 2e klas. In de 1e klas is er in vergelijking met de 2e klas meer ruimte (bredere en gestoffeerde stoelen, extra beenruimte) en in een aantal nieuwere treinen een stopcontact.
De eerste klas heeft een hoger tarief dan de tweede klas en onderscheidt zich door comfortabelere, ruimere zitplaatsen, meer beenruimte en regelmatig extra faciliteiten, zoals aansluitingen voor werken met laptops. In sommige landen houdt het in dat er een meer persoonlijke service is.
Tweede klas is de gebruikelijkste comfortklasse in het openbaar vervoer, vooral in treinen. Voor andere vervoerssoorten, zoals vliegtuigen en schepen, gebruikt men doorgaans andere termen, zoals economy class. Ook in veel hogesnelheidstreinen is dit het geval.
Het beste antwoord. In de ruimte van de zitplaatsen staat boven de deuren de klasse.
Reizigers die geen vervoersbewijs voor de eerste klas hebben, mogen zich daar nu officieel niet ophouden; ook niet als het druk is. De conducteur kan in zo'n geval een boete van 50 euro bovenop de prijs van een geldig kaartje opleggen.
Krijg ik een boete als ik met een 2e-klas-kaartje in de 1e klas zit? Ja, op dat moment heb je geen geldig vervoerbewijs voor de 1e klasse. Je krijgt dan een boete van 50 euro plus de kosten van een 1e-klasticket en administratiekosten.
De prijs voor de eerste klas-reizen stijgt met gemiddeld 3 procent. Dat percentage ligt net als in 2021 iets hoger dan het inflatiecijfer, omdat de NS in 2019 en 2020 de tarieven voor de eerste klas niet verhoogde.
Keuzedagen. In de 1e klas reizen op een Keuzedag kost € 6. Zet eerst je Keuzedag op je OV-chipkaart voordat je van klasse wisselt.
Wat bij ons de doorlag geeft is dat alle reizigers anders zijn, sommige reizigers kiezen bewust voor eerste klasse omdat het een garantie geeft op een zitplaats, zodat ze rustig kunnen werken. Andere mensen zijn bijvoorbeeld slecht ter been en ook zij weten dat er in de eerste klasse altijd plek is.
Van klasse wisselen als u op saldo reist met uw OV-chipkaart zonder NS-abonnement. Houd uw OV-chipkaart voor de kaartlezer rechtsonder op de NS-kaartautomaat. Kies op het scherm voor 'Wijzig klasse' en kies voor 'Vandaag 1e klas' of 'Vandaag 2e klas'. Houd uw OV-chipkaart opnieuw voor de kaartlezer.
Als 2e klas vol is, mag men dan in de 1e klas gaan zitten? Neen, niet zonder meer. Als uw vervoersbewijs geldig is voor de 2e klas en u neemt plaats in de 1e klas, dan reist u in de eerste klas zonder een geldig vervoersbewijs.
De meeste sprinters hebben een eersteklascoupé aan de voor- en achterkant van de trein, maar deze sprinters hebben ook in het midden nog een extra eerste klas. Dat is niet nodig. Volgens NS zitten de tweedeklascoupés in deze sprinters vaak heel vol, maar zijn de eerste eersteklascoupés zo goed als leeg.
Voorin bevindt een panorama stilteruimte waar u kunt meekijken met de machinist! In Rijtuig 22 en 23 wordt plaats geboden aan 146 reizigers met comfortabele stoelen en 1 stopcontact per 2 stoelen.
Het abonnement kost €5,10 per maand en als u het nu snel aanvraagt kost het de eerste drie maanden €2,50. Dan hoeft uw man geen abonnement te kopen, maar kan hij met 40 procent meereizen. Hij moet wel een eigen chipkaart hebben.
Wat zijn de voordelen van NS Extra? We geven informatie over drukte, werkzaamheden en wijzigingen in de dienstregeling wanneer dat relevant is voor uw traject. Zoals gratis upgrades naar de 1e klas, een Meereiskaart of Dagretour met korting of gratis een snack of warme drank op het station.
U kunt dit regelen via Mijn NS Zakelijk of de NS-kaartautomaat. U kunt alleen (tijdelijk) wisselen van 2e naar 1e klas als u een 2e klas NS-Business Card heeft. Als u een 1e klas NS-Business Card wilt wijzigen naar 2e klasse dan zult u uw abonnement moeten wijzigen.
Met Samenreiskorting krijg je 40% korting op je ritprijs in de daluren. Zet Samenreiskorting aan in de NS-app, in Mijn NS of laad het op je OV-chipkaart via de NS-kaartautomaat. Heb je zelf een NS-abonnement? Dan mag je ook maximaal 3 bekenden met je mee laten reizen.
“De hele treinverkeerinfrastructuur is nationaal vastgelegd, waardoor de aansluiting tussen landen niet optimaal is – denk aan verschillende maten rails en andere veiligheidseisen. Hier zit wel verbetering in, maar het kost veel tijd en geld. Daarnaast is het boeken van treintickets veel lastiger dan van vliegtickets.
De boete bij zwartrijden in het openbaar vervoer bedraagt € 50, bovenop de kosten van een treinkaartje. Het boetebedrag van € 50 is een besluit van de staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu. Deze boete is gelijk voor alle vormen van openbaar vervoer: bus, tram, metro en trein.
Er bestaat geen wettelijke norm die bepaalt dat een trein “vol” is. NS hanteert wel normen bij de planning. Veel mensen denken dat een trein vol is op het moment dat er geen zitplaats meer is. Dit is niet altijd zo, in sommige gevallen is het de bedoeling van de vervoerder dat meerdere mensen moeten blijven staan.
Het scannen van alle OV-chipkaarten is al langere tijd de procedure. Door de OV-chipkaart te scannen kan de conducteur alle gegevens van de OV-chipkaart uitlezen en controleren of alles klopt.
Het vervalsen van een vervoerbewijs is valsheid in geschrifte, een misdrijf.