wat is samenwerken? Samenwerking is het proces waarbij meerdere mensen samen aan een taak werken. Je werkt dus samen richting hetzelfde doel: je hebt elkaar nodig! Dat maakt het soms ook lastig, want iedereen is verschillend en dat zie je terug in hoe mensen met elkaar samenwerken.
Samenwerken betekent met de ander(en) meedenken en meewerken, zich inspannen om een gezamenlijk resultaat te bereiken. Er is een relatie met de competenties Sensitiviteit en Luisteren. Iemand die goed kan luisteren, zal gemakkelijker met anderen kunnen samenwerken.
Goed samenwerken is van doorslaggevend belang voor het behalen van de gewenste resultaten bij werk waar meerdere personen bij betrokken zijn. Als werknemers het werk goed op elkaar afstemmen, elkaar ondersteunen en werk van elkaar overnemen, neemt de werkdruk vaak fors af.
Een grote valkuil is dat samenwerken te impliciet gebeurt. Veel teams spreken niet of nauwelijks met elkaar af wie waarvoor verantwoordelijk is. Als dat niet gebeurt kunnen teamleden zich achter elkaar gaan verschuilen. Gedeelde verantwoordelijkheid beperkt dan de individuele verantwoordelijkheid.
Samenwerken biedt de mogelijkheid om taken te verdelen. Ieder teamlid houdt zich bezig met de taak die het beste past bij zijn of haar expertise. Dankzij de mogelijkheid om taken te verdelen en gelijktijdig aan het project te werken, leidt samenwerken tot een kwalitatief beter en sneller resultaat.
Ik noem een aantal kenmerken van de teamplayer: Je bent sociaal ingesteld en gericht op samenwerken. Je stelt het teambelang boven jouw eigen belang. Je conformeert je aan de geldende teamnormen en teamwaarden.
Hij onderscheidt vijf factoren die nodig zijn voor goede samenwerking in een team. Van onderaan de piramide naar de top zijn dat: vertrouwen, conflicten, betrokkenheid, verantwoordelijkheid en de focus op resultaat. Iedere factor is een laag van de Piramide en samen zijn ze de basis voor succesvolle teams.
Samenwerken gaat over jezelf.Je veilig kunnen voelen en duidelijk kunnen maken welke hulp je nodig hebt. Samenwerken gaat ook over de ander. Door te communiceren met en te luisteren naar je elkaar, leer je de ander kennen en ontdek je van elkaar wat ieders kwaliteiten zijn.
Samenwerken hoort tot de belangrijke vaardigheden van de 21e eeuw. Jonge kinderen kunnen al beginnen dit te leren en in het voortgezet onderwijs ontwikkelen leerlingen deze vaardigheid verder. Bij samenwerken gaat het om het gezamenlijk realiseren van een doel, en hierin anderen kunnen aanvullen en ondersteunen.
Biedt anderen hulp aan bij problemen of conflicten en helpt anderen hun doel te bereiken. Komt met voorstellen voor het bereiken van een gezamenlijk resultaat. Doet concessies aan het eigen belang als het gaat om het behalen van een gezamenlijk resultaat.
Om een zo objectief mogelijk beeld van samenwerken te krijgen, hebben we samenwerken verdeeld in verschillende samenwerkingsvaardigheden. Dit zijn: actief luisteren, feedback ontvangen, feedback geven, afspraken nakomen, werkverdeling, assertiviteit, werksfeer, verantwoordelijkheid nemen.
Bij een sterk projectteam hoort heldere communicatie, effectief leiderschap, een duidelijke taakverdeling, resultaatgerichtheid, verantwoordelijkheid en vertrouwen. Is een groep met deze eigenschappen gegarandeerd een succesvol team?
Op de vraag aan welke eigenschappen de ideale collega moet voldoen is de top 5 als volgt: betrouwbaar, behulpzaam, talentvol, vrolijk en aardig. Eigenschappen die veel minder vaak worden genoemd zijn: slim, zelfverzekerd en bescheiden. In de huidige samenwerking met collega's kunnen nog wel wat dingen verbeterd worden.
Versterk de samenwerking door resultaten én inspanningen te waarderen. Je doet dat door ze expliciet te benoemen en te vieren. Zorg ook voor de juiste omkadering in materiaal en middelen. Ga na welke praktische ondersteuning, tijd en ruimte nodig is om goed te kunnen samenwerken.
Over samenwerkingen wordt vaak gezegd dat ze moeilijk en vaak problematisch zijn. Dat is jammer omdat samenwerken door het samenbrengen van verschillende competenties juist een opportunitiet is om problemen aan te pakken die anders blijven liggen. De verschillen in organisatie geven juist kansen.