DRS is een afkorting van Drag Reduction System. Het systeem houdt simpel gezegd in dat coureurs op bepaalde momenten hun achtervleugel kunnen openklappen. Zo hebben auto's tijdelijk minder luchtweerstand en kunnen de coureurs elkaar makkelijker inhalen.
Het gebruik van het drag reduction system is gebonden aan de F1 regels die opgesteld zijn door de FIA. Volgens deze regels mag het DRS alleen gebruikt worden als: De achtervolgende bolide zich binnen maximaal één seconde op zijn voorganger bevindt.
De DRS kan door een coureur geactiveerd worden zodra dit is toegestaan door de race-directie. Feitelijk kan dit ook automatisch maar alleen als de achterliggende bolide binnen een seconde van zijn voorganger rijdt.
Dankzij het Drag Reduction System (DRS) is het dus mogelijk om de luchtweerstand te verlagen. Minder luchtweerstand zorgt ervoor dat de auto minder kracht tegen zich heeft werken en daardoor harder kan rijden. Gemiddelde kan een Formule 1-auto 12 kilometer per uur harder rijden met een actieve DRS.
De Formule 1-wagens van het seizoen van 2022 zijn wederom voorzien van het DRS-systeem. Het is echter niet uitgesloten dat mits de nieuwe reglementen het gewenste effect hebben, we het gebruik hiervan gedurende het aankomende seizoen teruggeschroefd zien worden.
Ook in de regen mag DRS niet gebruikt worden, omdat de auto in natte omstandigheden extra neerwaartse druk nodig heeft om niet van het asfalt te glijden. Daarnaast rijden coureurs in geneutraliseerde fases altijd in een langzamer tempo en dus is extra topsnelheid niet nodig.
Er zijn een aantal regels omtrent het gebruik DRS tijdens de race: DRS mag pas gebruikt worden na de tweede ronde.
De rijder drukt op een knop op zijn stuur en daardoor gaat een flap van de achtervleugel plat liggen. Zo ontstaat in de vleugel een opening van maximaal 85 millimeter. De auto klieft nu veel beter door de lucht en dat scheelt, afhankelijk van het circuit, tot 15 km/u aan topsnelheid.
De echte reden dat BMW de F1 overslaat is naar alle waarschijnlijkheid veel eenvoudiger: een LMP2-chassis voorzien van een oud blok en een body met enorme nieren is nu eenmaal veel makkelijker en goedkoper dan een F1-power unit uit de grond stampen.
Een coureur kan DRS alleen activeren binnen de vooraf aangewezen DRS-zones en wanneer hij in een race binnen een seconde van een andere auto rijdt. Dit geldt ook voor achterblijvers. In de trainingen en kwalificatie kan DRS onbeperkt gebruikt worden in de specifieke DRS-zones.
Er zit geen limiet op hoe vaak een coureur DRS mag gebruiken, al is dit in andere takken van autosport (DTM) wel het geval geweest. In de kwalificatie of vrije trainingen is de coureur vrij om zijn DRS te activeren binnen de aangewezen DRS-zones. DRS kan alleen gebruikt worden in DRS-zones.
Hoewel het misschien als een droombaan klinkt, moet je weten dat het vele jaren duurt om de noodzakelijke ervaring op te doen en dat er aanzienlijke financiële investeringen nodig zijn om een professioneel coureur in de Formule 1 te kunnen worden.
De vonken onder de F1-auto's worden veroorzaakt door titanium 'skid blocks' die bevestigd zijn aan de plank onder de wagen. Deze blokken zijn bedoeld om te voorkomen dat de plank beschadigd raakt. Ze steken niet meer dan drie millimeter uit ten opzichte van de plank.
Elke coureur is verplicht om minimaal één pitstop te maken, aangezien er per race op minimaal twee sets banden geracet moet worden.
Zowel vooraf als achteraf wordt een coureur gewogen, inclusief racepak, schoenen én helm. Dat is van belang voor het zogeheten minimumgewicht: iedere auto inclusief coureur moet dit jaar minstens 798 kilo wegen. Dit om ervoor te zorgen dat het totale gewicht van iedere deelnemer zo gelijk mogelijk is.
Tijdelijke of levenslange gevangenisstraf
Een gevangenisstraf kan tijdelijk (maximaal 30 jaar), of levenslang zijn. De levenslange gevangenisstraf is de zwaarste straf die Nederland kent. Alleen mensen die de meest ernstige misdrijven hebben gepleegd krijgen deze straf. Het gaat dan bijvoorbeeld om moord of terrorisme.
Sauber is een Zwitsers raceteam, dat deelneemt aan het wereldkampioenschap Formule 1 onder de naam van Alfa Romeo. Het team was actief tussen 1993 en 2005, toen het werd overgenomen door BMW en doorging onder de naam BMW Sauber.
Tijdens officiële metingen bleek dat een Formule 1-auto en een motor van de MotoGP precies even snel de 100 km/h bereiken. Daarna is een Formule 1-wagen sneller bij de 300 km/h per uur. Een F1-auto heeft hier 10,6 seconden voor nodig, terwijl een motor 11,8 seconden nodig heeft.
Formule 1-bolides accelereren in zo'n 2,6 seconden van 0 naar 100 kilometer per uur en bereiken in 10,6 seconden een snelheid van 300 kilometer per uur.
Hoeveel pk heeft een Formule 1 auto? Hoeveel pk's iedere F1 auto precies heeft is niet bekend, maar aan een slordige 1.000 pk kan je zeker denken. Het minimale gewicht van de power unit is wel opgenomen in de reglementen: in 2021 is dat 150 kilo.
Op dit moment is de regel als volgt: een coureur mag drie keer zonder een gridstraf te ontvangen zijn motoronderdelen (of gehele motor) vervangen. Wanneer je bij de vierde bent aangekomen, leverde je dit per onderdeel een straf van vijf plaatsen op. Verwissel je de gehele motor, dan start je achteraan de grid.
Een race in de F1 duurt maximaal 2 uur. Dit betekent dat er maximaal 2 uur op de baan gereden mag worden, waarna er precies na 2 uur wordt afgevlagd voor de laatste ronde. Zo is het dus dat een F1 race 2 uur + 1 ronde duurt, omdat je niet abrupt een race kan stoppen. Deze begint en eindigt bij de finish.
Wanneer een race niet meer hervat kan worden, worden de resultaten genomen zoals die één ronde voor de schorsing was. Als minder dan 75% van de race-afstand is voltooid, dan zal de helft van het aantal punten uitgereikt worden, mits er twee of meer ronden zijn gereden.
De blauwe vlag wordt getoond aan een coureur om aan te geven dat er een auto aankomt die hem op een ronde achterstand gaat zetten. Het is dan de taak van de langzamere coureur om de snellere auto zonder problemen te laten passeren.
In principe zijn track limits simpelweg de grens tussen het circuit en daarbuiten, ofwel de limits van de track. Binnen de Formule 1 worden de track limits doorgaans aangegeven door een heldere witte lijn. Deze dicteert waar het circuit ophoudt en dus waar de coureurs wel en niet mogen komen.