Decharge wordt vaak omschreven als de ontheffing van de aansprakelijkheid van bestuurders voor het door hen gevoerde beleid. Na het verlenen van decharge kan een bestuurder namelijk niet langer aangesproken worden voor (rechts)handelingen die hij heeft verricht in de periode waarop de decharge betrekking heeft.
Decharge is een (schriftelijke) uitspraak waarin de aandeelhouders bevestigen dat het bestuur zijn taak dit jaar naar behoren heeft uitgevoerd en zij de bestuurders ontlasten van hun aansprakelijkheid voor het gevoerde beleid.
Decharge is om te voorkomen dat bestuurders tot in de lengte der jaren worden aangesproken. Ze worden na het verlenen van decharge dus niet meer verantwoordelijk gehouden van dingen die zijn afgevinkt. Hiermee accepteert de vergadering dat de bestuurders hun taak naar behoren hebben verricht.
Het komt erop neer dat de vennootschap door het verlenen van decharge verklaart, dat zij de statutair bestuurder niet aansprakelijk zal stellen voor eventuele onbehoorlijke taakvervulling. Decharge wordt in beginsel verleend door de algemene vergadering van aandeelhouders.
Nu aan de top van ING geen decharge is verleend kunnen de bestuurders en commissarissen mogelijk aansprakelijk worden gesteld door ING. Hiervoor geldt echter wel een streng criterium: de vennootschap moet schade hebben geleden en hiervan moet aan de bestuurder of commissaris een ernstig verwijt kunnen worden gemaakt.
Het verlenen van décharge is niet verplicht. Wel is het goed gebruik décharge als vast afzonderlijk onderdeel op de agenda te plaatsen van de jaarlijkse algemene (leden)vergadering. Van belang is dat met de vaststelling van de jaarrekening van de rechtspersoon niet automatisch ook décharge wordt verleend.
Het is altijd de ledenvergadering die decharge geeft aan het bestuur. De decharge wordt dus niet alleen aan de penningmeester gegeven en ook niet door de kascommissie.
Als je jouw bestuursfunctie wilt opzeggen moet je dat schriftelijk doen. Een mailtje is ook voldoende. Dit stuur je aan de andere bestuurders. In het bestuur gaan jullie bespreken hoe jullie een nieuw bestuurslid gaan vinden.
Hoe krijg je decharge? Om op een juridisch juiste manier decharge te krijgen moet het een officieel punt op de agenda van de ALV zijn. Als je afscheid neemt als bestuurslid kun je daarom het beste zelf vroegtijdig vragen of de voorzitter of secretaris het onderwerp op de agenda van de ALV zet.
Decharge is feitelijk het ontslag van aansprakelijkheid van een bestuurder tegenover de rechtspersoon voor mogelijke schade die de rechtspersoon door het handelen van de bestuurder heeft geleden of nog kan lijden.
Verklaring dat een schuld is voldaan, bijvoorbeeld door de afgifte van een kwitantie. “Finale kwijting over en weer” betekent dat partijen niets meer aan elkaar verschuldigd zijn.
Decharge. Decharge is ontslag van aansprakelijkheid door het bevoegde orgaan van de stichting. Bij de stichting is het stichtingsbestuur zelf dat zich decharge verleent.
De kascommissie is een belangrijk orgaan binnen de VvE. Zij controleert het financieel beheer van het bestuur en geeft advies aan de ledenvergadering over de goedkeuring van de jaarstukken en de decharge van het bestuur.
Met het verlenen van decharge wordt aan een bestuurder kwijting verleend voor het in een bepaalde periode gevoerde beleid. Deze periode bestaat veelal uit het voorgaande boekjaar. Wanneer decharge wordt verleend, is de vennootschap rechtstreeks aan dit besluit van de algemene vergadering gebonden.
De stuurgroep van een project verleend decharge als een project (succesvol) is afgerond. Het is een manier om formeel stil te staan bij de successen van het project. En om vast te stellen dat aan de eisen en verwachtingen van het project voldaan.
Als kascommissie moet je alle boeken en bescheiden van de vereniging kunnen bekijken. Denk hierbij aan de financiële administratie en de ledenadministratie, maar ook de notulen van bestuursvergaderingen. Het bestuur is verplicht om deze informatie te verstrekken.
Eenzijdig ontslag nemen
Een statutair bestuurder kan eenzijdig zijn functie neerleggen. De aandeelhouders hoeven hier geen toestemming voor te geven. Wel is het een vereiste dat er een verklaring omtrent de ontslagneming aan de vennootschap wordt gericht. Zorg dat je deze ontslagneming altijd schriftelijk doet.
Kan dit zomaar? Wettelijk en reglementair kan een VvE niet zonder een bestuur. Wanneer het VvE bestuur wil opstappen, doet de vergadering van eigenaars er verstandig aan om geen ontslag te verlenen totdat er nieuwe bestuurders zijn benoemd.
Je kan zelf jouw bestuursfunctie opzeggen. Dit doe je schriftelijk en stuur je naar de andere bestuurders. Tijdens de vergadering zal hier een besluit over worden genomen.
Decharge is het goedkeuren van het (financiële) beleid van het bestuur van de VvE. Met deze goedkeuring komt de aansprakelijkheid van het bestuur hierover te vervallen. Deze wordt vanaf dat moment gedeeld door de eigenaren.
Beëindigt een bestuurder of toezichthouder zijn/haar functie, dan verleent een vennootschap veelal tussentijds via de AvA onvoorwaardelijk en onbeperkte decharge aan de bestuurder. Decharge ziet enkel toe op feiten en omstandigheden die bij de aandeelhouders bekend waren op het moment van de dechargeverlening.
Wat is decharge en hoe werkt het? Decharge is een besluit waarin je wordt ontslagen van aansprakelijkheid. Dit besluit wordt genomen door de algemene vergadering van de vereniging.
De leden worden voor één jaar benoemd en maximaal twee maal herbenoemd. Het bestuur doet elk jaar in de algemene leden vergadering een benoemingsvoorstel voor de vacature(s) in de kascommissie dat is afgestemd met de voorzitter van de nog fungerende kascommissie.