Bij hospitality management draait het om gastvrijheid.Ervoor zorgen dat je gasten op hun gemak zijn en genieten! De gastvrijheidssector is van groot belang voor de Nederlandse economie.
Als hospitality manager ben je eindverantwoordelijk voor een hotel, restaurant of evenementenlocatie. Je houdt je bezig met de inkoop, financiën, marketing en het personeelsbeleid. Jij zorgt ervoor dat alles op rolletjes loopt.
Het gemiddelde salaris voor a hospitality manager (m/v) is € 3.098 per maand in Nederland. 76 salarissen doorgegeven, bijgewerkt om 11 januari 2024.
De hospitality betekenis is namelijk gelijk aan die van gastvrijheid. Gastvrijheid staat voor het verzorgen van een prettig en welkom gevoel bij de gast vanuit een gastvrouw of gastheer en de dienst van het bedrijf.
Hotels, resorts & vakantieparken: Dit zijn de meest voor de hand liggende voorbeelden van bedrijven in de hospitality industrie. Ze bieden accommodatie, maaltijden, drankjes, entertainment en andere diensten aan reizigers. Restaurants: Deze bedrijven bieden eten, drinken en soms entertainment aan gasten.
In de hospitality branche heb je namelijk vaak te maken met klantcontact en het ontvangen van gasten en bezoekers. Het creëren van de ideale beleving voor je gasten is daarbij ontzettend belangrijk. Waarom? Het heeft grote invloed op hoe een gast je bedrijf ervaart.
Hospitality is niet alleen van belang voor klanten, maar ook voor medewerkers. Door een cultuur van gastvrijheid en respect te bevorderen, voelen medewerkers zich gewaardeerd en gemotiveerd.
Gastvrijheidstraining
Een tevreden gast, daar doe je het allemaal voor wanneer je werkt in de hospitality branche. Tijdens de training Gastvrijheid leer je je bewust te worden van je houding en gedrag. Je leert alles over de effecten die houding en gedrag hebben op je gasten.
Gastvrijheid krijgt in de dikke Van Dale betekenissen als 'gulheid in het onthalen of herbergen van gasten' en 'het opnemen, respectievelijk opgenomen worden als gast' óf 'gastvrijheid aanbieden, bewijzen, genieten, verlenen. ' Het Engelse woord voor gastvrijheid is hospitality.
In de retail zie je dat deze rol ook steeds belangrijker wordt. Retailers beseffen steeds meer dat klanten extra service en aandacht waarderen. Juist de fysieke winkels moeten aandacht besteden aan hospitality en het vergroten van de winkelbeleving om de klanten te trekken en te behouden.
'30 miljoen euro per jaar niet genoeg: Mourinho blijft trouw aan AS Roma' Diego Simeone, hoofdtrainer van Atlético Madrid, is de best betaalde coach ter wereld. De Argentijn verdient jaarlijks bijna 43 miljoen euro in Madrid. Nummer twee Pep Guardiola en nummer drie Jürgen Klopp verdienen aanzienlijk minder.
Het gemiddelde manager salaris in Nederland is € 53.995 per jaar of € 27,69 per uur. De aanvangsposities beginnen vanaf € 39.885 per jaar, maar meer ervaren werknemers verdienen tot € 75.000 per jaar.
Zowel opleidingen op MBO niveau als op HBO maken het mogelijk om Hotelmanager te worden. Zo bestaat de opleiding Hotelmanagement (MBO). Deze opleiding richt zich op een managementcarrière in de hospitalitybranche. Hierna kan men eventueel verder studeren door Hotel- en Eventmanagement (HBO) te doen.
Het gemiddelde salaris voor een Hotel Manager in Nederland is € 6.985 per maand. De gemiddelde aanvullende vergoeding voor een Hotel Manager in Nederland is € 5.000, waarbij het bereik uiteenloopt van € 2.400 tot € 7.000.
Hospitality management consultants zijn adviseurs van topkwaliteit die hotels bijstaan bij projecten die verandering beheren, de bedrijfsvoering optimaliseren en in het algemeen de winstgevendheid en algehele gezondheid van het onroerend goed, de hotelgroep of de portefeuille verbeteren.
KPI's voor de hotelbranche zijn waardes die de prestaties van een specifieke activiteit of van een hotel als geheel weergeven. Hiermee krijg je duidelijk inzicht in de functionaliteit en duurzaamheid van jouw bedrijf binnen de hospitalitybranche.
Definities van gastvrijheid
De Dikke van Dale verklaart het volgende: “gastvrijheid is gulheid in het onthalen of herbergen van gasten.” Gastvrijheid heeft alles te maken met menselijk contact. Daarom is gastvrijheid iets waar een gastheer, gastvrouw, receptioniste of host enorm veel invloed op heeft.
Als leidinggevende international hospitality ben je regisseur die overzicht heeft over de gehele keten waardoor je signalen kan oppakken en tot actie komt. Je delegeert vervolgens deze acties naar de juiste medewerker binnen de keten. Je hebt optimale focus op de wensen van gasten, klanten, reizigers en bezoekers.
Een gastvrij ontvangst zorgt in deze situatie voor een kalmerend effect waarbij de klant of gast geholpen wordt in een onbekende situatie. Een bezoeker met frustratie of hoge emoties heeft veel baat aan een gastvrij ontvangst. Een receptionist die goed kan luisteren zet de belangen van de klant of gast voorop.