Leren, onthouden, het oplossen van problemen, intelligentie, taalbegrip en spraak vallen allemaal onder cognitieve ontwikkeling.
Met de term cognitieve functies worden functies bedoeld die te maken hebben met het verwerken van informatie. Functies zoals waarneming, aandacht, concentratie, geheugen, oriëntatie, taalgebruik en vaardigheden.
Met verstandelijke of cognitieve ontwikkeling bedoelen we de ontwikkeling van het denken. Ons denken staat nooit stil en ook het denken van een kind ontwikkelt zich voortdurend. Het leert verbanden leggen , begrijpen en redeneren.
Met cognitieve ontwikkeling bedoelen we dat je peuter zich ontwikkelt in het denkvermogen. Dus begrijpen, onthouden, redeneren en denken. We noemen dit ook wel de ontwikkeling van de intellectuele vaardigheden. Als je kind wordt geboren heeft hij van nature al een aangeboren drang om te willen leren.
Bij de cognitieve ontwikkeling leren baby's om informatie uit hun omgeving te verwerken, op te slaan, om vervolgens deze verworven vaardigheden en kennis op een later moment weer te kunnen gebruiken.
Volgens Jean Piaget is de cognitieve ontwikkeling van mensen een voortdurende reorganisatie van mentale processen van biologische rijping en hun ervaringen met de omgeving. Biologische rijping houdt verband met de ervaringen die mensen tijdens de levensfases opdoen.
Cognitieve en zintuiglijke ontwikkeling
De eerste maanden leert je kindje door te voelen, proeven, grijpen, kijken en horen. Je kindje ontdekt niet alleen met zijn/haar ogen, maar vooral met de mond. Je kindje 'proeft' nieuwe vormen en leert daardoor hoe dingen aanvoelen.
- Cognitieve ontwikkeling focust zich op hoe het gedrag van mensen wordt beïnvloed door groei en veranderingen in hun intellectuele vermogens. Cognitieve ontwikkelingspsychologen houden zich bezig met leren, geheugen, probleemoplossing en intelligentie.
De belangrijkste ontwikkelingsgebieden zijn de lichamelijke-, motorische-, cognitieve-, sociale-, emotionele– en de spraak- en taalontwikkeling.
Cognitieve ontwikkeling
Hij gaat de wereld steeds beter begrijpen. Hij is geïnteresseerd in oorzaak en gevolg en gaat steeds meer vragen stellen over het 'waarom' van dingen. Probeer daar altijd zo goed mogelijk antwoord op te geven; je kind wil graag dat je hem en zijn vragen serieus neemt.
In het schema ontwikkelingsaspecten en om- gevingsinteractie worden de volgende ontwik- kelingsgebieden onderscheiden: lichamelijke ontwikkeling, motorische ontwikkeling, cogni- tieve ontwikkeling, seksuele ontwikkeling, per- soonlijke ontwikkeling en sociaal-emotionele ontwikkeling.
De cognitieve stoornissen kunnen verschillende domeinen betreffen: complexe aandacht, executieve functies, leervermogen en geheugen, taal, perceptueel-motorisch en sociaal-cognitief.
Onder de cognitieve functies verstaan we onder andere bewustzijn, aandacht en oriëntatie, intellectuele functies zoals oordeelsvermogen, abstractievermogen, uitvoerende functies, intelligentie, taal en rekenen. Ook worden er inprenting en geheugen toe gerekend.
Cognitieve functies worden gemeten met een neuropsychologisch onderzoek (NPO). Een NPO bestaat uit een groot aantal tests die de verschillende cognitieve functies in kaart brengen. Zo bestaan er tests om het geheugen, de aandacht, de snelheid van informatieverwerking en de planningsvaardigheden te meten.
Met de cognitieve ontwikkeling gaat het op deze leeftijd snel. Tijdens het spelen staat je kind niet meer centraal: het gaat echt met of naast anderen spelen. Je kind kan zich steeds beter voorstellen dat bijvoorbeeld een foto of tekening iets uit de 'echte' wereld kan voorstellen.
Op cognitief gebied maken kinderen in groep 4 belangrijke ontwikkelingen door. Ze leren bijvoorbeeld steeds beter lezen en schrijven en zijn in staat om eenvoudige teksten te begrijpen en zelf ook teksten te schrijven.
Beginnen met voorlezen
De eend zegt kwak, kwak, kwak. ' Door herhalingen leren kinderen welk woord bij het plaatje hoort. Door het woord in een kort zinnetje te gebruiken, ontwikkelt je kind gevoel voor grammatica. En door er iets meer bij te vertellen, help je je kind zijn woordenschat en woordkennis te vergroten.
Cognitieve ontwikkeling stimuleren
Geef kinderen de kans om hun eigen kennis te ontwikkelen. In plaats van kant-en-klare kennis aan te bieden, stel vragen en geef aanwijzingen die het kind helpen zijn of haar eigen weg te vinden. De ontwikkeling van kennis is gekoppeld aan de ontwikkeling van taal.
Regelmatig bewegen verbetert namelijk de cognitieve functies in je brein. Niet alleen wordt het motorische gedeelte in de hersenen geprikkeld, maar ook de gebieden die te maken hebben met geheugenprocessen. Hierdoor krijgen je geheugen, leervermogen en concentratie een boost!
Een erectie is voor jonge kinderen een natuurlijk reflex waarover het lichaam geen controle heeft. Deze fysieke reactie heeft dus nog weinig te maken met seksuele gevoelens.