Wat hebben de twee bedrijven concreet gedaan? Bij Starbucks zou het gaan om een aanklacht tegen een vakbond die zich namens de koffieketen uitsprak tegen Israël en pro-Palestijnen. De vakbond maakte volgens Starbucks onrechtmatig gebruik van het logo van de keten.
Zo doneerde bedrijfsstichting The Starbucks Foundation drie miljoen dollar aan humanitaire hulpverlening in Gaza en kocht McDonald's alle 225 franchisebedrijven in Israël op. De bedrijven laten daarbij niet weten of dit een reactie is op de consumentenboycots.
Feiten over Starbucks Midden-Oosten
Ongeacht dat spectrum aan overtuigingen, is en blijft Starbucks een apolitieke organisatie. Noch Starbucks, noch de voormalige voorzitter, president en ceo van het bedrijf, Howard Schultz, bieden op enigerlei wijze financiële steun aan de Israëlische regering en/of het Israëlische leger .
Starbucks Corporation is een internationale keten van koffiehuizen uit de Verenigde Staten. Het bedrijf is in 1971 in Seattle opgericht. Het logo van Starbucks is een gestileerde weergave van een sirene.
Sommige mensen zijn het ermee eens dat de boycot werkt , en noemen Starbucks 11 miljard dollar aan marktwaarde verloren door de boycot. Dit betekent niet dat de verkoop afneemt, het betekent alleen dat de verkoop niet zo hard groeit als investeerders voorspelden.
Ondanks valse verklaringen die via sociale media worden verspreid, heeft Starbucks nooit op enigerlei wijze bijgedragen aan een overheids- of militaire operatie . Wat we wel financieren is voedselhulp voor gemeenschappen in nood.
Multinationals als Starbucks en McDonald's zijn het mikpunt van internationale pro-Palestijnse activisten. Zij roepen via sociale media op tot een boycot van de ketens vanwege de steun die deze bedrijven zouden geven aan Israël in de oorlog met Hamas.
Wat hebben de twee bedrijven concreet gedaan? Bij Starbucks zou het gaan om een aanklacht tegen een vakbond die zich namens de koffieketen uitsprak tegen Israël en pro-Palestijnen. De vakbond maakte volgens Starbucks onrechtmatig gebruik van het logo van de keten.
Zoals ook hierboven al vermeld is Starbucks opgericht door Jerry Baldwin, Zev Siegel en Gordon Bowker. Tegenwoordig staan Howard Schultz (die inmiddels chairman is) en Jim Donald (president en chief executive officer) aan het hoofd van het bedrijf.
Starbucks streeft ernaar om het aantal Military Family Stores meer dan te verdubbelen en de footprint van het programma uit te breiden naar 250 winkels tegen 2025. Starbucks zal 100 van deze nieuwe winkels op militaire bases plaatsen . Van deze winkels worden bepaalde locaties ontworpen om elk van de strijdkrachten op unieke manieren te erkennen en te eren.
In 2021 investeerde Starbucks $ 100 miljoen om het Community Resilience Fund te lanceren om raciale gelijkheid en milieubestendigheid te bevorderen in buurten met historisch beperkte toegang tot kapitaal. Vanaf FY23 hebben we meer dan $ 40 miljoen bijgedragen aan het fonds.
Bekende Israëlische merken zijn Garden Gourmet (vegan en vegetarische producten), Jaffa (citrusvruchten), Mehadrin (fruit en groenten), Jordan River en King Solomon (dadels), Carmel (fruit, kruiden, bloemen), Galil en Gamla (wijn), Ahava en Kedem (cosmetica) en Teva (farma).
Sinds de aanvallen op de Gazastrook zijn er verschillende lijstjes gemaakt van bedrijven die het Israëlische geweld direct of indirect steunen. Enkele voorbeelden van deze bedrijven zijn Starbucks, McDonalds, Coca-Cola en Pepsi.
Moederbedrijf Zara sluit winkels in Israël. Het Spaanse modeconcern Inditex, moederbedrijf van winkelketen Zara, sluit voorlopig al zijn winkels in Israël na de aanval van Hamas-strijders afgelopen weekend.
Onder andere koffieketen Starbucks en modemerk Balenciaga werden eerder geboycot.McDonalds en de Burger King kregen te maken met een boycot sinds de Israëlische luchtaanvallen op Gaza. 'Veel westerse bedrijven worden ervan beschuldigd de Israëlische oorlogsvoering te steunen.
De Spaanse modewinkelketen Zara heeft een omstreden reclamecampagne teruggetrokken waarin mannequins gewikkeld in lakens of zonder ledematen waren te zien. Dat gebeurde nadat pro-Palestijnse activisten hadden opgeroepen tot een boycot van het kledingconcern.
Online en offline roepen activisten consumenten op om merken als Starbucks en McDonald's te boycotten vanwege hun vermeende steun aan het aanhoudende militaire offensief van Israël in Gaza , waarbij tot nu toe minstens 28.000 Palestijnen om het leven zijn gekomen.
McDonald's neemt de eigenaar van 225 McDonald's-restaurants in Israël over. De hamburgerketen kreeg in dat land te maken met een boycot, nadat de restaurants Israëlische militairen gratis maaltijden hadden aangeboden.
Klanten mijden sinds de oorlog tussen Israël en Hamas massaal Starbucks en McDonald's.Ze willen hun geld niet uitgeven op een plek die de 'apartheid legitimeert'. Lege restaurants, protesten en oproepen tot boycots: in tal van Arabische landen willen klanten niets meer weten van Amerikaanse multinationals.
Coca-Cola en Nestlé zijn twee van een reeks westerse merken die momenteel, vanwege de oorlog in Israël, te maken hebben met boycots in Turkije. In het land is op sociale media een lijst van westerse bedrijven verschenen die medeplichtig zouden zijn aan 'de slachtingen in Gaza' of die Israël openlijk steunen.
Latijns-Amerikaanse koffiesoorten vormen de basis van veel van de meest geliefde melanges van Starbucks®. We kopen meer koffie uit deze regio dan uit welke andere regio ook, dit vanwege de consistente smaak en de uitstekende kwaliteit. Deze regio heeft veel verschillende microklimaten, bodems en verwerkingstradities.
Rendementen aandeel Starbucks
Gemeten sinds 2015 staat de sector 54 procent hoger en over de voorbije 12 maanden (augustus 2019 - augustus 2020) staat de sector 6 procent verlies. Het aandeel is hiermee een megacap. De totale beurswaarde van de drankenproducent lag midden 2020 op 285,5 miljard dollar.
Dat meldt de Singaporese krant The Straits Times. De boycot is een reactie op de aanhoudende Israëlische aanvallen op de Gazastrook, die sinds oktober vorig jaar meer dan 34.500 Palestijnse doden en een humanitaire crisis hebben veroorzaakt.
In de Griekse mythologie trok deze zeemeermin zeilers naar de kust van het eiland Starbuck. Zo is ook de naam Starbucks ontstaan. Toen Starbucks de markt ging veroveren had hun logo beschrijvende elementen in de tekstuele elementen, door de toevoeging van Starbucks Coffee.