Maar wat is een goed verhaal? Dat draait om drie kwaliteiten: inzicht, inspiratie en verbinding. Ze komen in al onze trainingen aan de orde, maar soms heeft een kwaliteit de meeste aandacht nodig. Vaak wil je met je verhaal je publiek tot inzichten brengen en overtuigen.
Emotionele connectie: verhalen die emoties oproepen bij de lezer, bijvoorbeeld door herkenning, empathie, verbazing of ontroering, blijven vaak langer hangen en maken meer impact. Een boodschap of moraal: goede stories hebben vaak een boodschap, een les of moraal die de lezer aan het denken zet of inspireert.
Plot. Een plot is de kern van het verhaal met daarin het probleem en vaak ook een oplossing. Elk verhaal heeft een plot.
Middenstuk (kern)
Het middenstuk wordt ook wel de kern van de tekst genoemd. Hierin wordt het onderwerp van de tekst besproken. Het onderwerp wordt meestal van verschillende kanten bekeken en er worden verschillende onderdelen besproken. Deze verschillende onderdelen worden deelonderwerpen genoemd.
Een verhaal heeft een vaste opbouw. Er zijn altijd vier elementen: een hoofdpersoon met een probleem, een zoektocht met een worsteling, een wending met een aha-moment en het inzicht of het resultaat. En vervolgens kan het verhaal ook doorverteld worden.
De kern is het stuk tekst waarin de boodschap duidelijk moet worden en bestaat uit verschillende alinea's. Ook kun je gebruik maken van tussenkopjes. De feitelijke informatie over het onderwerp met de uitleg staat centraal. Denk goed na welke volgorde het meest logisch is om de boodschap goed over te brengen.
- tijd: in welke tijd het verhaal zich afspeelt; - opbouw: de wijze waarop het verhaal wordt opgebouwd; - taalgebruik: de stijl en woordkeus die gebruikt is; - doelstelling: de schrijver wil iets bereiken met zijn verhaal bij de lezer.
Simpel gezegd, bestaat een verhaal uit een begin, midden en eind. Dit wordt de triadische structuur genoemd. Deze structuur maakte het verhaal boeiend en duidelijk voor de lezer of toeschouwer.
Begrip uit de verteltheorie ter aanduiding van de locatie, de plaats waar of de omgeving waarin de handeling of geschiedenis van een literair werk zich afspeelt.
Kenmerken van een verhaal
Het bevat een hoofdpersoon, een verhaallijn waarbij de hoofdpersoon een ontwikkeling doormaakt als gevolg van een dilemma, conflict of worsteling en bevat tegenstanders en medestanders. Het brengt gebeurtenissen met elkaar in verband. Het is authentiek. Het is persoonlijk.
Verhalen dienen om identiteit te geven aan een merk, een persoon of een organisatie.Maar ook helpen verhalen mensen om in beweging te komen en gemotiveerd te raken. Goede verhalen leveren ook belangrijke leerervaringen en zijn daarom uitstekend toe te passen voor educatieve doelen.
Een motief is een niet-symbolisch element dat door herhaald gebruik in het verhaal een bijzondere betekenis krijgt. Daardoor word je als lezer op het spoor gezet van waar het in het boek om gaat.
Een verhaal is een weergave van al dan niet fictieve gebeurtenissen. Het vertellen ervan is naar alle waarschijnlijkheid de oudste vorm van amusement die de mensheid kent. Maar ook tegenwoordig worden nog steeds sagen, sterke verhalen, sprookjes, moppen en andere verhaalsoorten verteld.
Het thema van je boek is het hoofdonderwerp dat als het ware door je hele verhaal heen loopt. Het is waar alles in je boek om draait. Sommige boeken hebben meerdere thema's die met elkaar verweven zijn of in het verlengde van elkaar liggen.
De analyse van de structuur van romans, novelles en verhalen wordt verhaalanalyse genoemd. De structuur wordt ook wel 'compositie' of 'samenhang' genoemd. Bij verhaalanalyse onderscheiden we de volgende elementen: opbouw, tijd, ruimte, perspectief, personages, motieven, thema, titel, symbolen en (evt.)
De 7 tekstdoelen
Nou: informeren, instrueren, adviseren, overtuigen, activeren, emotioneren en inspireren.
De meeste teksten hebben de indeling: inleiding, kern en slot. De inleiding en het slot bestaan meestal beide uit maar één alinea. De kern bestaat daarentegen uit een aantal alinea's. In de alinea's worden alle deelonderwerpen besproken.
Open plekken - Veel verhalen en films worden spannend doordat er vragen worden opgeworpen, die niet meteen beantwoord worden. Zo'n vraag wordt in de literatuurwetenschap een open plek genoemd. De afstand tussen de open plek (de vraag) en de invulling ervan (het antwoord) noem je een spanningsboog.
Motto Soms bevatten romans een motto: dit staat dan in de vorm van een klein tekstfragment voor in het boek (een citaat uit een gedicht, een andere roman of een songtekst). Een schrijver neemt een motto natuurlijk niet zomaar op; hij of zij vindt deze woorden toepasselijk en veelzeggend voor zijn eigen verhaal.