Om met uw boot op zee te varen heeft u Vaarbewijs 2 nodig. Dit wordt ook wel Klein Vaarbewijs II genoemd. Met Vaarbewijs 2 mag u ook op de grotere wateren en kustwateren varen. Dit zijn dus grotere meren en de zee, zoals de Waddenzee, het IJsselmeer, het Markermeer, het IJmeer en de Oosterschelde en Westerschelde.
Varen zonder vaarbewijs
Wanneer kun je zo het water op? Je kunt varen zonder vaarbewijs op een boot met een maximale snelheid van 20 kilometer per uur en/of met een lengte van maximaal 15 meter. Overschrijdt de boot één van deze richtlijnen, dan moet je examen doen voordat je hier als schipper mee het water op gaat.
De Wereldwijde Nederlandse Zeebrief Registratie kost €1750,-. De verplichte eenmalige inspectie wordt buiten deze berekening gelaten, aangezien de kosten hiervan afhangen van de ligplaats van uw boot of jacht. In Europa kost deze inspectie meestal tussen de €750,- en €1000,-.
Klein Vaarbewijs 1
Dit vaarbewijs is geschikt voor: pleziervaartuigen met een lengte van 15 tot 25 meter. motorboten korter dan 15 meter, die sneller kunnen dan 20 kilometer per uur door het water. Hieronder vallen ook jetski's en andere typen waterscooters.
Om met uw boot op zee te varen heeft u Vaarbewijs 2 nodig. Dit wordt ook wel Klein Vaarbewijs II genoemd. Met Vaarbewijs 2 mag u ook op de grotere wateren en kustwateren varen. Dit zijn dus grotere meren en de zee, zoals de Waddenzee, het IJsselmeer, het Markermeer, het IJmeer en de Oosterschelde en Westerschelde.
Klein Vaarbewijs II (VB2):
Voor het varen op de Noordzee is geen vaarbewijs nodig, wel voor de zeehavens. Het vaarbewijs is ook nuttig als je een schip vaart, waarvoor geen vaarbewijsplicht geldt. Dan heb je voldoende basiskennis van de reglementen, wetten en veiligheidsmaatregelen.
Voorlopige zeebrief 6 maanden geldig
Een voorlopige zeebrief is 6 maanden geldig. Binnen die tijd kunt u een erkend klassenbureau vragen uw schip te keuren. Ook kunt u bij de ILT certificaten aanvragen.
Een reguliere aanvraag kost 45 euro voor niet-leden en duurt tien werkdagen om te verwerken. Een spoedaanvraag wordt verwerkt in vijf dagen en kost 65 euro voor niet-leden. Mits alle ingevulde gegevens en documenten compleet zijn, verstuurt het Watersportverbond het ICP je per post toe.
Het ICP is een officieus eigendomsbewijs hiervoor dat in de praktijk uitstekend voldoet. In vrijwel heel Europa wordt het document geaccepteerd als identiteitsbewijs van de boot. Dit geldt ook voor kano's, roeiboten, zeilplanken en jetski's. Het ICP bevat de gegevens van de eigenaar en een beschrijving van het schip.
Motorisering van minimaal 20+ pk. Snelheden van boven de 20 km/h.
Uit onderzoek is gebleken dat je met een motor met een maximaal vermogen van 4 pk meestal binnen de 20 kilometer per uur blijft. Met een boot met een vermogen van 6 pk of meer is de kans groter dat je harder vaart.
Wat het kost om een vaarbewijs te halen? Daar kunnen we kort over zijn. Het examentarief an sich is 44,45 (tarief 2021) euro en de legeskosten voor de afgifte van het vaarbewijs pasje zijn ongeveer 21 euro. Kortom, voor 66 euro bent u klaar.
In Nederland is het alleen verplicht om voor iedere opvarende een zwemvest tot beschikking te hebben. In geval van nood kan iedereen namelijk zijn zwemvest aantrekken en beter blijven drijven totdat er hulp is aangekomen. Voor kinderen raden wij aan om toch een reddingsvest aan te schaffen.
Wat moet je meenemen aan boord? Wanneer je een boot bestuurd waar geen vaarbewijs voor nodig is en alleen wordt bestuurd op de binnenwateren is het niet verplicht reddingsvesten, brandblussers etc. aan boord te hebben. Zelfs peddels en een anker is niet verplicht, dit kan overigens enorm handig zijn.
Vaak vallen de schippers zonder vaarbewijs uiteindelijk toch wel door de mand. Zij vallen op door hun vaargedrag. Een vaarbewijs kunt u niet kopen, voor een vaarbewijs moet u leren en examen doen. Dit geldt voor zowel klein vaarbewijs 1 als klein vaarbewijs 2.
Het ICP is geen bewijs dat u het pleziervaartuig mag besturen buiten Nederland. Hiervoor heeft u een International Certificate of Competence (ICC) nodig. Dit krijgt u automatisch bij een Klein Vaarbewijs of Groot Pleziervaartbewijs.
Een zeebrief is het bewijs van nationaliteit van uw pleziervaartuig. U mag dan de Nederlandse vlag voeren op uw vaartuig. Ook kunt u met de zeebrief laten zien dat u de eigenaar bent van het vaartuig. Een zeebrief is geen bewijs dat u het pleziervaartuig mag besturen buiten Nederland.
Klik op 'Vaartuig overschrijven' of ' Vaartuig registreren', log in met DigiD en vul de gegevens in. U betaalt met iDEAL. Wij beoordelen uw aanvraag. Als alles klopt, ontvangt u binnen 5 werkdagen het registratiebewijs op het adres waar u ingeschreven staat.
Met dit formulier vraagt u een Btw-verklaring voor een pleziervaartuig aan. Met zo'n verklaring kunt u bij terugkeer in Nederland aantonen dat over het pleziervaartuig btw in Nederland is betaald en niet terugbetaald. Dat kan alleen binnen de geldigheidsduur van de btw-verklaring.
Het eigendomsbewijs van het vaartuig/de motor (factuur, verkoopcontract, notarisakte). Het verkoopcontract bevat altijd de volgende elementen: naam, voornaam en volledig adres van de verkoper(s) en de koper(s), datum, prijs, beschrijving van het vaartuig/de motor en de handtekening van alle contractanten.
Op het water geldt voor snelle motorboten een landelijke maximumsnelheid van 20 km/h, tenzij ter plekke iets anders is aangegeven. Er zijn veel plaatsen waar de snelheid afwijkt. Op brede rivieren en grote meren mogen kleine schepen vaak sneller varen.
De jachten tussen 10 en 12 meter besteden 643 euro en schepen boven 12 meter gemiddeld 925 euro per meter scheepslengte. De twee grote zeiljachten in dit onderzoek (24 en 36 meter) besteden zelfs 4745 euro per meter scheepslengte.
Als u wilt weten of u een vaarbewijs nodig heeft, hoeft u niet te kijken naar het aantal PK van uw boot. Dit speelt namelijk geen rol. Er wordt wel gekeken naar de maximale snelheid van de boot. Als een motorboot sneller kan varen dan 20 km/u is het een snelle motorboot en heeft u een vaarbewijs nodig.