Een Fietsenmaker factureert ongeveer € 35 per uur ex BTW.
Meten doe je door een schuifmaat te gebruiken. Zet de binnenpootjes op 118 mm. Dan zet je hem tussen de schakels en duw je hem uit, tegen de rollertjes aan. Komt ie dan boven de 120,5 mm dan is je ketting versleten.
De maat van een fietsketting wordt altijd aangegeven met een steekmaat en een breedtemaat b.v. 1/2 x 1/8. Het eerste getal (1/2) in de maat geeft de steek van de ketting aan, dit is de onderlinge afstand tussen 2 pennen van de ketting, deze steek is tegenwoordig bij zo goed als alle kettingen gelijk namelijk 1/2 inch.
De 3000-kilometer-regel
Om deze versnelde slijtage van cassette en kettingbladen te voorkomen, is een algemene vuistregel om de ketting van je fiets elke 3000 km te vervangen.
Als je een fietsketting wilt kopen dan is de Shimano Ultegra een van de beste keuzes. De fietskettingen van Shimano staan erom bekend dat ze soepel schakelen en in zijn algemeenheid goede prestaties leveren. Daarna volgt KMC en SRAM.
Let op kettinglengte, je moet zorgen dat je sowieso 'groot-groot' kunt schakelen. De achterderailleur moet dan nog niet helemaal gespannen staan. Anders kan het bij verkeerd schakelen leiden tot een gebroken ketting, of erger, een verbogen achterderailleur.
Een kettingpons helpt je om het pennetje in de ketting geheel of gedeeltelijk uit- of in te draaien om de ketting van het juiste aantal schakels of een nieuwe schakel te voorzien. De kettingpons is uitgerust met een drukstift, deze heeft een iets kleinere diameter dan de pen in de ketting.
Dan geldt de vuistregel: groot-groot + 2 schakels. Breng beide uiteinden van de ketting naar elkaar toe. Trek de ketting strak zodat de derailleur bijna gestrekt naar voren wijst. Je kunt ook tellen hoeveel schakels je oude fietsketting heeft om erachter te komen hoelang je nieuwe ketting moet zijn.
Áls je een nieuwe ketting wilt ontvetten, leg je 'm in een bakje wasbenzine. Even schudden, en laten uitlekken. Verder zullen de voors en tegens wel weer vrolijk over elkaar heen buitelen.
Je herkent die slijtage door de afgeronde tandjes en kleine braampjes aan de tanden van de cassette. Het kan ook zo zijn dat je ketting over begint te slaan. Dit is een teken dat de cassette aan vervanging toe is.
Je kunt ook regelmatig checken of je kettingbladen aan vervanging toe zijn. Dit zie je bijvoorbeeld als je fietsketting erg losjes op je kettingblad ligt, als de tandjes van je kettingblad versleten zijn of als het schakelen niet meer soepel gaat.
Als de ketting beweegt/ omhoog komt op de tanden als je hem onder spanning zet is er sprake van slijtage. Voorbladen gelijk met het spul achter vervangen is wel snel, als dat nodig is heb je wel erg ver doorgerende met vesleten meuk. Normaal gaan de grotere tandwielen wel een paar beurten extra mee.
Speling op de ketting
Vaak word gedacht dat kettingen uitrekken en dus langer worden. Dit is echter niet het geval. Net zoals de kettingwielen, slijten de rollers van de kettingen ook. De slijtage van beide onderdelen zorgt voor speling.
Als je de ketting wilt opmeten, dan zul je hem moeten openmaken en zo recht mogelijk neerleggen. Meet de lengte met een lineaal of een meetlint. Rol het meetlint uit van het ene uiteinde van de ketting tot het andere, en schrijf de lengte op. Deze lengte is de verkoopmaat van de halsketting.
Mannen hebben een dikkere nek dan vrouwen, en een ketting komt bij hen korter uit dus. Waar voor dames meestal voor 45-50cm wordt gekozen, heeft een man minimaal 60cm voor een ketting. Eigenlijk hebben de meeste mannen deze standaard lengte voor een naamhanger of een kruisje bijvoorbeeld. Die valt dan op het borstbeen.
45 cm = een standaard lengte voor een dames ketting. 50 cm = een langere dames ketting. Deze lengte wordt ook vaak aangehouden als standaard heren maat. 60 cm = een ketting die net op de buste valt.
Een Campa of TA Specialites groot voorblad gaat ca. 12.000 km mee.
Gemiddeld kan je zo'n 5000 tot 6000 kilometer met één ketting en één cassette doen.
Daar is geen algemeen geldende maatgevende hoeveelheid tijd of kilometers voor. De een zegt een jaar, de ander zegt 10.000km. Beide kan waar zijn, maar veel is afhankelijk van o.a. de kwaliteit van je materiaal. Staal slijt langzamer dan aluminium en is ook nog goedkoper (en zwaarder).