Welke straffen kan de rechter opleggen bij een dodelijk verkeersongeluk? Dat varieert van een boete, een taakstraf, ontzegging van de rijbevoegdheid tot een (voorwaardelijke) gevangenisstraf. Gaat het om een overtreding, dan volgt een relatief lichte straf: hoogstens twee maanden hechtenis en 3.900 euro boete.
Is er bij het ongeval iemand overleden, dan kan een hoge geldboete, werkstraf, gevangenisstraf en/of rijontzegging worden opgelegd.
De hoogte van de vergoeding ligt tussen de € 12.500 en € 20.000. De persoon die aansprakelijk is voor het ongeval, betaalt. In een strafprocedure kan de Staat de schadevergoeding mogelijk voorschieten.
In beginsel is er op overtreding van artikel 6 WVW een maximum gevangenisstraf gesteld van 1 jaar en 6 maanden indien een ander zwaar lichamelijk letsel heeft opgelopen door het verkeersongeval, of een maximum gevangenisstraf van 3 jaar indien een ander bij het verkeersongeval om het leven is gekomen.
Straffen verkeersongeluk met zwaar letsel of dood door schuld (artikel 6 WVW) Het veroorzaken van een verkeersongeval met zwaar letsel of dood door schuld geldt als een zwaar vergrijp. Het overtreden van artikel 6 van de Wegenverkeerswet wordt dan ook fors bestraft.
Hij aan wiens schuld de dood van een ander te wijten is, wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste twee jaren of geldboete van de vierde categorie; 2. Indien de schuld bestaat in roekeloosheid, wordt hij gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste vier jaren of geldboete van de vierde categorie.”
Bij 120 km/uur is de remweg zo'n 24 auto's lang
Bij aanrijdingen met een snelheid van: slechts 35 km/u, komt 5% van de fietsers of voetgangers om het leven. bij 48 km/u is het aandeel met dodelijke afloop al opgelopen tot 45%. bij 64 km/u overlijdt zelfs 85% van de fietsers en voetgangers.
Wegrijden van een plaats van een verkeersongeval is strafbaar. Dat is bepaald in artikel 7 van de Wegenverkeerswet 1994 (WVW 94). Dit artikel verbiedt twee dingen: doorrijden na een verkeersongeval waarbij iemand overlijdt of een ander letsel of schade heeft opgelopen, zonder dat je je identiteit kenbaar hebt gemaakt.
Bij ernstige verkeersongevallen onderzoekt de politie de toedracht van het ongeval. Daarvoor wordt onder meer gebruikgemaakt van overzichtsfoto's, (snelheids)metingen en reconstructies. Het onderzoek gebeurt door het team Forensische Opsporing Verkeer. Bij het onderzoek wordt soms een 3D-backpack gebruikt.
7 wvw) Als u na betrokken te zijn geweest bij een verkeersongeval bent doorgereden zonder gegevens achter te laten, dan heeft u een strafbaar feit gepleegd. Dit noemt men in wettelijke termen het verlaten van de plaats ongeval.
Als iemand van plan is een ander te doden en daarna die persoon ook echt om het leven brengt. Moord is dus 'doodslag met voorbedachten rade'.
Zoals bij elk misdrijf, kent ook dood door schuld een in de wet opgenomen een maximale straf. Deze maximale straf bedraagt 2 jaar gevangenisstraf en een geldboete van de 4e categorie. Indien de dood is veroorzaakt is door roekeloosheid, is de maximale straf 4 jaar en een geldboete van de 4e categorie.
Sinds de invoering van het Wetboek van Strafrecht staat op doodslag maximaal 15 jaar gevangenisstraf. In 2006 is de maximumduur van de gevangenisstraf voor moord verhoogd van 20 naar 30 jaar, als alternatief voor de levenslange gevangenisstraf.
In 2020 waren er 610 dodelijke slachtoffers door verkeersongevallen. Dit is 7,7 procent minder dan in 2019, toen er 661 verkeersdoden vielen. Vergeleken met twintig jaar geleden is het aantal dodelijke slachtoffers van verkeersongevallen met 48 procent afgenomen.
De bestuurder van het motorvoertuig betaalt bijna altijd minimaal 50% van de schade. Ook als het ongeluk uw schuld was. De rest van de kosten wordt zo verdeeld dat de partij met de meeste schuld het meest betaalt.
Als u schade lijdt als gevolg van een ongeval waarvoor u niet aansprakelijk bent, moet de aansprakelijke tegenpartij die vergoeden. Veroorzaakte u zelf schade dan moet u, of uw verzekeraar, een schadevergoeding betalen aan het slachtoffer.
Volgens Artikel 17 van de WAM is de Nederlandse Staat vrijgesteld van de verzekeringsplicht. Voorbeelden van voertuigen die van de Staat zijn én dus zijn vrijgesteld van de verzekeringsplicht, zijn politieauto's en ambulances. Verder kunnen gemoedsbezwaarden vrijstelling krijgen voor de verzekeringsplicht.
Als je geschrokken bent of iets dergelijks en bent doorgereden, dan kun je je nog binnen 12 uur melden bij de politie (artikel 184 WVW). Deze uitzondering is niet van toepassing als je iemand achterlaat die acute medische hulp nodig heeft.
Bewust doorrijden
"Ze weten dat ze fout zitten, omdat ze bijvoorbeeld gedronken hebben of flink te hard reden. Er dreigt voor hen een flinke straf. Ze zien doorrijden dan als de efficiëntste tactiek", legt hij uit. Volgens hem kan het ook zo zijn dat mensen bij blikschade een boete willen ontlopen.
Na een aanrijding met een fiets gaat de eerste zorg uit naar de fietser. Soms is het bellen met 112 noodzakelijk bij dit soort aanrijdingen. Bel bij twijfel altijd het alarmnummer. Iedere seconde kan tellen bij een medisch noodgeval.
Bel 112 voor een ambulance of politie. Dit is in Nederland niet nodig bij lichte blikschade. Verlaat de plaats van het ongeval niet zonder al je gegevens achter te laten. Het is strafbaar om de plek van het ongeluk te verlaten zonder je gegevens uit te wisselen of gewonden te helpen.
Conclusie over de voordelen van te hard rijden
Het is duidelijk dat over korte afstanden te snel rijden niet zoveel tijdwinst zal opleveren. Over een gemiddelde woon-werk-afstand van 25 kilometer hooguit tot 5 minuten bij een verschil van 30 km/uur sneller en tot 10 minuten bij een hoger verschil.
Om te weten hoeveel meter je per seconde aflegt moet je de snelheid vermenigvuldigen met 1000. Je hebt dan het aantal meter per uur. 1 uur heeft 3600 seconden. Deel de uitkomst door 3600 en je weet hoeveel meters je per seconde aflegt.
Zelfs een botsing met relatief lage snelheid oefent enorme krachten uit op de inzittenden. Hou steeds voor ogen dat de impact bij een botsing met een snelheid van 50 km/u overeenkomt met ongeveer 13 maal het gewicht van de persoon. Een volwassene van 75 kg verandert dus in een massa van... bijna een ton!