Vliegtuig loost geen poep en plasHet afval wordt opgevangen in een tank die op het vliegveld wordt geleegd. Voor het doortrekken wordt het vacuüm in de afvaltank gebruikt. Daarom hoor je een zuigend geluid als je op het knopje drukt.
„Het komt niet op de mensen beneden terecht, maar het gaat via leidingen naar de achterkant van het vliegtuig. Het belandt in tanks en het grondpersoneel zal op de bestemming al het afval verwijderen”, aldus de piloot. Wanneer je doortrekt, wordt de ontlasting dus niet gedumpt, maar weggezogen.
De meeste vliegtuigen zijn uitgerust met een modern "vacuümafvalsysteem" dat afval en afvalwater in een afgesloten tank onder het vliegtuig zuigt. Zodra een vliegtuig landt, voert het grondpersoneel het rioolwater af met een "honeytruck" die het afval opzuigt en afvoert naar het ondergrondse rioolsysteem van een luchthaven .
Sommige vliegtuigtypen kunnen dan brandstof lozen. Vliegtuigen die dat niet kunnen en wel te zwaar zijn om te landen, vliegen rondjes in een aangewezen gebied om de brandstof te verbruiken en zo gewicht te verliezen. Wat gebeurt er bij een fuel dump?
Dit gaat via het riool naar de waterzuivering en daar wordt het schoongemaakt. Vervolgens wordt het in oppervlaktewater geloosd. Het huishoudelijke afvalwater dat we wegspoelen door de gootsteen, het toilet en de douche komt in ons rioleringsstelsel terecht.
Telkens wanneer u het toilet doorspoelt of de gootsteen leegt, gaat het afvalwater via de afvoer naar een pijp, die het naar een grotere rioolbuis onder de weg brengt. Het riool sluit zich vervolgens aan bij ons netwerk van andere riolen en brengt het afvalwater naar een rioolwaterzuiveringsinstallatie.
En via het riool komt het bij de zuiveringsinstallatie.Daar halen we onder andere de poep uit het afvalwater.Vervolgens gaat het naar de afvalenergiecentrale.Daar wordt de poep verbrand.”
Door het gewicht van een vliegtuig in noodsituaties snel te verlagen, draagt deze procedure bij aan veiligere landingen en worden de levens van de inzittenden beschermd .
"Het grote probleem bij de landing met een volle tank is het evenwicht. Bij het naderen van de piste moet een rechte lijn bewaard worden. Helemaal niet evident. Scenario is dat één van de vleugels de grond raakt.
Doorgaans zit de gemiddelde opstijg snelheid rond de 300 km/u. Dit is ook afhankelijk van de luchtdichtheid, grootte en belading van het vliegtuig maar ook het weer en de windsnelheid hebben hier invloed op.
Afval vliegt door de leidingen naar de achterkant van het vliegtuig , waar het in afgesloten tanks wordt opgeslagen, ver weg van de passagiers, totdat het vliegtuig landt. Op een lange vlucht met een 747 kunnen reizigers de toiletten wel 1000 keer doorspoelen, wat ongeveer 230 gallons aan rioolwater oplevert - dat is een hoop afval!
Hoewel de meeste mensen de neiging hebben om het toiletbezoek in een vliegtuig te vermijden wanneer dat mogelijk is , kan dit lastig zijn tijdens een lange vlucht. Soms roept de natuur.
Hoe hoger het vliegtuig vliegt, hoe lager de luchtdruk is.Als gevolg hiervan kunt u buikpijn ervaren, een opgeblazen gevoel hebben, of zelfs moeite met uw stoelgang hebben.
De naam komt van de blauwe kleur van het ontsmettingsmiddel. Luchtvaartmaatschappijen mogen hun afvaltanks niet halverwege de vlucht legen en piloten hebben geen mechanisme om dat te doen; er ontstaan echter soms wel lekkages in de septictank van een vliegtuig.
Reigers en ganzen kunnen ook vliegend poepen.
Bij bussen, schepen en treinen wordt het systeem daarnaast ook om milieuredenen gebruikt. Bij gebruik van reguliere toiletten worden de urine en ontlasting eenvoudigweg naar buiten getransporteerd waarna ze op de rails, de weg of in het water achterblijven.
Om een beeld te krijgen van de onbetekendheid van de kostenpost: een Boeing 737 kan maximaal zo'n 26.000 liter kerosine tanken. Op het moment van schrijven kost een liter Jet A1-kerosine op Schiphol 54 dollarcent, omgerekend 51,3 eurocent. Een volle tank voor de 737 kost zo 13.338 euro, belastingvrij uiteraard.
Vliegtuig loost geen poep en plas
Het afval wordt opgevangen in een tank die op het vliegveld wordt geleegd. Voor het doortrekken wordt het vacuüm in de afvaltank gebruikt. Daarom hoor je een zuigend geluid als je op het knopje drukt.
Alleen grote vliegtuigen hebben een sproeier aan de achterkant van de vleugels om brandstof te lozen. Kleinere toestellen, die bijvoorbeeld voor vluchten binnen Europa gebruikt worden, hebben niet zo'n systeem.
Belangrijkste punten. Vliegtuigen moeten mogelijk brandstof dumpen voor de landing om gewicht te besparen in noodgevallen of vanwege onderhoudsproblemen . Niet alle vliegtuigen zijn uitgerust met brandstof-dumpsystemen; doorgaans hebben alleen grotere, breedrompige vliegtuigen deze mogelijkheid, zoals vereist door de FAA.
In een vliegtuig gaat al snel 100.000 liter kerosine. Een passagiersvliegtuig van Amsterdam naar New York verbruikt ongeveer 65.000 liter kerosine. Met ongeveer 13 van deze vluchten, kun je een wedstrijdbad van 25 meter vullen met kerosine.
In scenario's waarin een vliegtuig moet landen voordat het zijn eindbestemming heeft bereikt - zoals de weekendvlucht uit Houston die een noodlanding maakte in Chicago om een onhandelbare passagier te verwijderen - moet de bemanning soms de beslissing nemen om extra brandstof te dumpen om een passend landingsgewicht te bereiken.
Al het water uit de wastafel, de wc, de douche en de gootsteen gaat via afvoerbuizen naar het riool onder je huis. Vaak gaat ook het regenwater van je dakgoot naar dit riool. Daarna gaat het via allerlei rioolbuizen naar een rioolzuiveringsinstallatie.
Baking Soda en Azijn – Probeer een veilige chemische reactie. Meet een kopje baking soda af en giet het in de toiletpot. Giet er dan langzaam een kopje azijn bij. De bruis kan helpen de verstopping op te lossen voordat u überhaupt hoeft te dompelen.
De verzamelde ontlasting wordt eerst gecomposteerd, vertelt Lapidaire. 'Aan het eind van dat proces hou je prachtige nutriëntrijke aarde over waarmee je planten kunt voeden. ' Dat laatste gebeurt al in een kleine tuin in Abcoude, waar ook de bieten voor de foodtruck worden geteeld.