Waar blijven alle oude kunststof zeilboten? Er worden in Europa door diverse fabrieken aan de lopende band nieuwe schepen gemaakt. Je ziet bijna geen wrakken en ze worden ook niet naar Afrika verscheept (zoals oude auto's). Vermalen/recyclen lijkt me moeilijk door de ingegoten/gelamineerde stalen delen.
“Meestal worden ze overgeheveld naar een minder luxueuze maatschappij binnen dezelfde groep of getransfereerd naar een ander deel van de wereld. Soms worden ze op de tweedehandsmarkt verkocht aan jonge of goedkope cruisemaatschappijen die niet willen investeren in nieuwe tonnage.”
Stichting Jacht Recycling biedt de oplossing voor oude of verwaarloosde boten. Wij voeren uw sloopboot af en ontmantelen hem. Stichting Jacht Recycling ontzorgt: wij verzorgen het totale traject van berging tot recycling.
Waarom liggen schepen stil voor de kust? Ze liggen voor anker en wachten op een plekje in de haven of op nieuwe opdrachtorders. Of – en dat is vaak het geval – ze liggen on spec, uit speculatieve overwegingen. Meestal zijn het tankers die wachten op een betere prijs voor de lading die ze aan boord hebben.
De kans dat een schip zinkt is klein.
The New York Times stelt echter dat er maar 16 cruiseschepen zijn gezonken tussen 1980 en 2012.
De Wilhelm Gustloff was het hospitaalschip van Duitsland, op 30 januari 1945 vonden circa 7000 opvarenden de dood aan boord van dit schip. Deze ging de boeken in als de grootste scheepsramp ooit.
Cruiseschepen zijn ook heel zwaar, maar blijven toch drijven omdat deze schepen vol met lucht zitten. Als er ergens lucht in zit, blijft het drijven. Het drijfvermogen noemen we de Wet van Archimedes.
Maar dan rest bij ons nog de vraag of het theoretisch mogelijk is om naar Engeland af te drijven. “Nee dat kan niet”, zegt de woordvoerder van de reddingsbrigade resoluut. “Op zee heb je te maken met veel verschillende stromingen en winden en dan zijn er ook nog eens de getijen. Dus je wordt alle kanten opgeduwd.
Met de live radar kun je via internet schepen volgen of de scheepvaart in de wereld. Op de rader zie je verschillende schepen en boten zoals, passagiersschepen, tankers, sleepboten, jachten en vissersboten. En als je handig bent, kun je proberen om met Google Earth schepen te volgen.
De dagwaarde van uw vaartuig is in het geval van een nieuw aangeschafte boot, gelijk aan de aanschafwaarde. Betreft het een tweedehands boot, dan is de dagwaarde en/of taxatiewaarde daarvan het bedrag zoals het staat aangegeven in het taxatierapport. Of het bedrag waarvoor u uw boot heeft aangeschaft.
Direct geld nodig of beschikbaar
Heb je snel geld nodig, dan is de verkoop van je boot een goede optie. We geven een eerlijke prijs voor je nieuwe of gebruikte boot, maar zorgen ook dat de onderhandeling snel en soepel verloopt. Binnen 5 werkdagen komen we langs om te bekijken, te kopen en op te halen.
Draaiuren in een boot belasten een motor heel anders dan in een auto. 4000 uur met een gemiddelde van 80 km/u = 320000 km in een auto. Een matige scheepsmotor haalt 5-6000 uur en een goede en goed onderhouden Mitsubishi haalt 10- 15000 uur bij pleziervaart.
Een zeeschip gaat lang mee, soms zelfs meer dan 30 jaar.
Een schip met ruimte voor 2.000 tot 3.000 passagiers kost gemiddeld $ 555 miljoen. Als het cruiseschip 3.000 tot 4.000 passagiers wil huisvesten, kost het ongeveer $ 734 miljoen. Een schip met een capaciteit van 4.000 tot 5.000 passagiers kost de cruiselijn $ 937 miljoen.
Tegenwoordig komt zeeziekte veel minder voor dan vroeger. Op moderne cruiseschepen is de kans op zeeziekte zeer klein. Hier vindt u meer informatie over zeeziekte en het voorkomen ervan. Het risico om zeeziek te worden wordt door een aantal factoren geminimaliseerd.
De groenbruine Noordzee
Troebel water kaatst juist gele en groene lichtdeeltjes terug, waardoor er een geelgroene kleur ontstaat. Zo heeft de Noordzee bijvoorbeeld een groenbruine kleur. Dit komt door de vele algen die in de Noordzee leven.
Tot 10 km uit de kust hoort bij het aangrenzende land. Na 10 km uit de kust is de zee van niemand. Als er dan bijvoorbeeld een misdrijf word gepleegd krijg je te maken met het zogenaamde vlagbeginsel. Dat wil zeggen onder welke vlag een schip vaart.
Hoe koud is de Noordzee in de winter? In de winter kan de temperatuur dalen tot 3 graden. In een gemiddelde winter blijft de temperatuur op 5 of 6 graden steken. In warme winters blijft de temperatuur steken op zo'n 8 graden.
Zandvoort. Zandvoort is, naast Scheveningen, toch wel dé badplaats van Nederland. Veel Nederlanders, maar ook toeristen bezoeken dit gezellige plaatsje dat onlosmakelijk verbonden is met het strand, de Noordzee en de duinen.
Mooiste boulevard van nederland - Strand Egmond aan Zee.
Om te kunnen blijven drijven, dient de opwaartse kracht op het lichaam gelijk te zijn aan het eigen gewicht. Om in dezelfde toestand te blijven liggen, dienen de opwaartse kracht en het gewicht boven elkaar te liggen. Het gewicht of deplacement Δ van het schip grijpt aan in G, het scheepszwaartepunt.
Doordat een scheepsromp hol is, is de dichtheid van het schip lager dan de dichtheid van water. Daardoor kan het volume water, dat door de ondergedompelde holle scheepsromp ingenomen wordt, toch evenveel wegen als het schip zelf en kan het schip drijven.
De maximale diepgang (de diepgang van een vaartuig geeft aan hoe diep het in het water ligt. Het is de verticale afstand tussen de waterlijn en het laagste vaste punt) bedraagt 8,8 meter.