Wanneer klanten een product dat online is aangekocht per post retour sturen, komt het terecht in ons distributiecentrum. Wat hier retour komt, wordt uitgepakt zodat de artikelen gecontroleerd kunnen worden en terug in de circulatie komen.
Wanneer deze in een winkel wordt geretourneerd, wordt het product alsnog in de fysieke voorraad gebracht. Maar als deze per post wordt teruggestuurd, komt deze in het distributiecentrum terecht. Er wordt dan gekeken of het product opnieuw in de online voorraad kan worden geplaatst.
De retourkosten van SHEIN hangen af van hoeveel artikelen je van één bestelling wilt terugsturen. Het eerste artikel of het eerste pakket dat je retourneert, is namelijk gratis terug te sturen. Hiervoor krijg je via DHL een gratis retourlabel. Elke extra retour etiket voor dezelfde bestelling kost je € 4,50.
Het artikel wordt te laat geretourneerd
Dan zijn er dezelfde mogelijkheden; als het artikel nog verkoopbaar is wordt het opnieuw aangeboden via bol.com, als het artikel onverkoopbaar is wordt het bij de onverkoopbare voorraad geplaatst.
Neem bijvoorbeeld Zalando: daar zeggen ze dat 97 procent terug de winkel ingaat, en volgens het bedrijf wordt slechts 0,05 procent van de retourzendingen vernietigd. De rest belandt in outlets of gaat via opkopers de wereld over.
Zolang ze verzegeld zijn, mag je hygiënische producten of producten met gezondheidsrisico's gewoon terugsturen. Heb je de verzegeling (meestal in de vorm van folie of een sticker) verbroken, dan mag de webwinkel het retourneren weigeren. De winkel moet je hier wel vooraf op gewezen hebben.
Kledingwinkels die tijdens de coronacrisis hun deuren moesten sluiten zitten nu met bergen onverkochte kleding. Een groot deel daarvan zal worden verbrand, zo blijkt dat alleen al in Nederland jaarlijks meer dan 1,2 miljoen onverkochte kledingstukken worden vernietigd.
Er is momenteel geen fysieke winkel van SHEIN. Je kunt dus niet naar een SHEIN winkel, de webshop is natuurlijk wel altijd voor je open.
Dat komt omdat de pakketjes van SHEIN van buiten de Europese Unie komen. De belangrijkste wijziging vanaf 01-07 vind dus plaats op het gebied van BTW. In het kort: vanaf 01-07-2021 moet voor elk pakketje dat je bestelt, 21% BTW betaald worden. Een pakketje van € 10,- op SHEIN, kost daarom voortaan € 12,10.
Retour afzender
In totaal zijn in Nederland in het afgelopen jaar 7 procent van de bestellingen bij webshops deels of in zijn geheel geretourneerd. Dit komt neer op bijna 23 miljoen retourneringen in 2020.
Ik heb het product gekocht in een gewone winkel
In een gewone winkel is ruilen geen recht. De verkoper mag zelf kiezen of hij dat accepteert. Een verkoper is in een gewone winkel niet verplicht om een product terug te nemen als u het toch niet wilt hebben. Behalve als het als het product kapot is.
Nee, het retourpercentage ligt niet boven de zeventig procent. Eerder rond de vijftig procent, al verschilt wel per soort aankoop. Sokken worden minder snel gratis teruggestuurd dan bijvoorbeeld damesschoenen.
Mijn ervaring met SHEIN is niet heel positief en het bevestigde ook mijn verwachtingen. Slechte kwaliteit kleding wat eigenlijk te mooi was om waard te zijn. Ik ben blijkbaar niet de enige want hoor inderdaad niet al te veel goede verhalen (maar ook positieve) over SHEIN.
Je spreekt het dus uit als 'she-in'. Toen de webshop in 2008 werd opgericht, heette het namelijk nog SheInside. In 2015 is de naam veranderd naar SHEIN, wat dus eigenlijk een afkorting is.
Ook word er op meerdere sites gesproken over 'het chineese merk SHEIN'. Nog mooier is dat SHEIN dus eigen producten verkoopt op AliExpress maar ook producten doorverkoopt die dus helemaal niet uit hun fabriek komen.
Dat oprichter en CEO Chris Xu een achtergrond in SEO heeft, is daar vast niet vreemd aan. Shein optimaliseerde niet gewoon bestaande procedures. Het bedrijf ontketende een ware revolutie en is nu 15 miljard dollar waard.
Het bedrijf biedt geen telefonische klantenservice aan, waardoor er ook geen SHEIN contact nummer beschikbaar is.
Shein is oorspronkelijk in 2008 opgericht in New Jersey, Verenigde Staten. Maar laten we eerlijk zijn: dit is gewoon een Chinese webshop. De staf erachter is vrijwel exclusief Chinees, en de producten die je hier bestelt zullen veelal uit Chinese magazijnen komen.
Bij een retour heeft een bedrijf die kosten al voor niets gemaakt. Bij een retourzending komen er opnieuw de vervoerskosten bij, een inspectie van het pakketje, netjes maken (knopen vastmaken, haren verwijderen), en het weer inpakken.
Een complete voorraad kleding wordt dus overbodig en blijkt gewoon vernietigd te worden. Overigens geldt dit al langere tijd voor de fast fashion ketens zoals Primark die door de snelle wisseling van collecties regelmatig grote hoeveelheden kleding vernietigen.
Consumenten kopen gemiddeld 46 kledingstukken per jaar. In de gemiddelde Nederlandse kledingkast hangen tussen 150 en 200 stukken kleding. En daarnaast gooien we ook nog 40 kledingstukken per persoon weg elk jaar!
Over het algemeen adviseren wij webwinkels in dit soort situaties om het artikel retour te nemen en eventueel waardevermindering toe te passen. Voor die waardevermindering moeten het product wel echt beschadigd zijn. Alleen het feit of je ze al dan niet gedragen hebt is daarbij niet voldoende.
Het antwoord hierop is duidelijk: ja. Als je gebruikmaakt van je herroepingsrecht, komen de retourkosten voor jouw rekening als de webshop dit aangeeft op zijn website. Omdat enkele webshops gratis retourneren aanbieden, verwachten consumenten soms dat het retour sturen van een bestelling altijd gratis moet zijn.
Klinkt allemaal superefficiënt en handig, maar deze superfast fashion kent ook zijn nadelen: op het gebied van kwaliteit en duurzaamheid scoort Shein niet al te best. Online circuleren bijvoorbeeld filmpjes waarin kledingstukken kleurstof afgeven als ze in een bak water gedompeld worden.