Als de temperatuur daalt, kan de capaciteit bij -30 graden helemaal naar nul gaan. Bij die temperatuur gaat alles trager en de ionen splitsen dan moeilijker af van de koolstof en laten lastiger elektronen vrij. Daardoor neemt de stroom af en daarmee het vermogen.
Accu's zijn gevoelig voor extreme temperaturen. Ze functioneren het beste bij een temperatuur tussen de 10 en 20 graden Celsius.
Koudstartstroom (cold cranking amps, CCA) - zeer belangrijk voor een goede startcapaciteit. Hierbij gaat het om het aantal ampères dat een batterij gedurende 30 seconden bij een temperatuur van -17.8oC kan leveren tot de spanning onbruikbaar laag wordt.
De capaciteit van een accu wordt gemeten in Ah, oftewel ampère-uur. Zoals de naam als zegt, betekent dit hoeveel ampère de accu een uur kan leveren. Zo kan een 12V lithium accu met een capaciteit van 100Ah een uur lang 100Ah leveren aan een 12 volt apparaat.
Batterijen lopen héél langzaam leeg
Dat gebeurt sneller bij warme temperaturen dan bij koude. Maar om de batterijen daarom in de koelkast te leggen is geen goed idee. Simpelweg omdat de koelkast te koud is. De ideale temperatuur om je batterijen te bewaren is bij een temperatuur tussen de 15 tot 17 graden.
Kou zorgt ervoor dat elektronen moeilijker van het ene naar het andere contact stromen. Met andere woorden: de accu werkt minder goed. Oude accu's en oplaadbare batterijen hebben daar veel last van, maar ook nieuwe accu's en oplaadbare batterijen hebben dat probleem met kou.
Alkaline batterijen gaan langer mee. Ze lopen bijna niet leeg, maar zijn wel belastend voor het milieu. Ze zijn op langere termijn duurder. Je gebruikt ze voor apparaten met een laag verbruik; zoals klokjes, rekenmachines, horloges of afstandsbedieningen.
Bosch accu's zijn van zeer hoge kwaliteit (vergelijkbaar met Duracell en Varta) onderhoudsvrij, gevuld, geladen en direct gebruiksklaar. Door de Extreem hoge kwaliteit heeft de Bosch meer power, langere levensduur en is daardoor nog betrouwbaarder.
In verhouding moet de accu meer capaciteit kunnen leveren in een korte tijd. Hierbij kunt u de stelregel gebruiken: voor ontlading in 5 uur heeft u 1,23 keer meer capaciteit nodig dan ontlading in 20 uur. Voor het gemak gaan we nu uit van 1,3 meer capaciteit. 80Ah x 1,3 = 104Ah accu nodig.
Om een auto te starten is ongeveer 100 ampère nodig.
Een auto is voorzien van een 12V accu. Deze accu levert de benodigde energie aan de startmotor en de elektronica.
Staat de auto langer dan drie weken stil, dan zou de accu wat uitgeput kunnen raken. ,,Een auto heeft stille verbruikers: denk aan de klok, radio of het centraal vergrendelingssysteem. De auto verbruikt daar ook stroom mee als hij stilstaat. Dan kunnen er accuproblemen ontstaan.
Technisch kan een (start/stop) accu in een normale auto geplaatst worden. Met een start/stop accu bedoel ik een AGM of EFB type accu. Waar het probleem zit is de laadspanning van het voertuig. De AGM en EFB accu hebben een hogere laadspanning nodig om goed op te laden.
Te lage of te hoge laadspanning
De laadspanning moet altijd tussen de 13,8 en 14,8 volt zitten. Door een te lage of te hoge laadspanning raakt de accu van de auto leeg. Bij een te lage laadspanning laadt de accu tijdens het rijden niet goed op. Een te hoge laadspanning leidt tot het opblazen van de accu.
Een lege accu is in veel gevallen de oorzaak van 'slijtage' en soms een defect als gevolg van verkeerd laden. De normale levensduur van een loodaccu is 3 tot 7 jaar, afhankelijk van het type accu en de toepassing. Afhankelijk van het model loodaccu mag deze nooit dieper ontladen worden dan 80%.
De ideale batterijtemperatuur voor het maximaliseren van de levensduur en de bruikbare capaciteit ligt tussen 15 °C en 35 °C. De temperatuur waar de batterij het meeste kan leveren is echter hoger, rond de 45 °C.
De GEL accu is over het algemeen wat duurder in aanschaf dan de AGM accu. Op de langere termijn is de GEL accu wel beter dan de AGM accu, omdat hij langer méér ladingen kan verdragen. De levensduur van je accu is daarnaast weer afhankelijk van het gebruik en de laadfrequentie.
Gel accu's kennen een aantal voordelen ten opzichte van gewone loodaccu's: Ontladen - Gel accu's kunnen beter tegen ontladen. Levensduur - De levensduur van gel accu's is een een stuk langer. Temperatuur - Gel accu's kunnen beter tegen kou.
Om erachter te komen hoeveel stroom (ampère) een apparaat uit de accu trekt, deelt u het vermogen (watts) in een 12V systeem door 12 en in een 24V systeem door 24. Vervolgens vermenigvuldigt u het aantal ampère met het aantal uur dat het apparaat per dag aanstaat om op de hoeveelheid ampère-uren (Ah) te komen.
Een auto accu van VMF, Varta, Odyssey, Optima of Exide is gemaakt van de beste zodat de auto accu betrouwbaar is en lang mee zal gaan. Er zijn verschillende lijnen auto accu's van verschillende merken, bijv. VMF Green System accu auto, Varta Siver Dynamic, Varta Blue Dynamic, Varta Black Dynamic.
De gemiddelde prijs voor de auto accu vervangen ligt tussen de 160 en 180 euro.
De accu's worden uitsluitend geproduceerd in fabrieken van Bosch zelf, waarbij gebruik wordt gemaakt van uiterst efficiënte processen die voldoen aan zeer strikte kwaliteits- en veiligheidsnormen.
In een vergelijkende test van "De Inspecteur" gaan de goedkope merken van AA-batterijen opvallend langer mee dan de dure. Dat blijkt zowel uit een ludieke test met speelgoedhondjes, als uit een laboratoriumtest die het Radio 2-programma laat uitvoeren aan de VUB.
Wat is de betekenis van mAh? Het is de afkorting van milliAmpère/uur (of in het Engels: milliAmpère/hour). Hoe hoger de hoeveelheid mAh, hoe groter de batterijcapaciteit en hoe langer jij je telefoon kunt gebruiken.
Langere levensduur
Door hun chemische samenstelling, gaan lithiumbatterijen tot zo'n zeven keer langer mee dan alkaline. Bovendien behouden ze hun capaciteit bij temperaturen onder nul. Lithiumbatterijen zijn doorgaans duurder in de aanschaf.