Dit kan en doet je kind: 2-3 jaarJe peuter snapt aan de hand van jouw lichaamstaal hoe jouw humeur is. Hij kan zich steeds beter inleven in de gevoelstoestand van anderen. Je peuter herkent kleuren en vormen en kan die ook sorteren.
Mijlpalen in de hersenontwikkeling op 2 jaar
De hersenen van je kindje groeien! Begint vormen en kleuren te sorteren. Vindt dingen die verborgen zitten onder meerdere lagen. Vult zinnen aan in boeken die hij goed kent.
Aan het begin van deze periodes verdubbelt het aantal verbindingen (synapsen) tussen hersencellen (neuronen). Tweejarigen hebben twee keer zoveel synapsen als volwassenen . Omdat deze verbindingen tussen hersencellen de plek zijn waar het leren plaatsvindt, zorgen twee keer zoveel synapsen ervoor dat de hersenen sneller kunnen leren dan op enig ander moment in het leven.
Je kind begrijpt en spreekt steeds meer woorden en zinnen, speelt meer samen met andere kinderen en doet steeds meer dingen zelf. Ze oefenen met zelfstandig worden. Wanneer het even niet lukt, kan dat frustrerend zijn voor je peuter. Driftbuien zijn dan ook heel normaal in deze fase.
Een kindje van 2 wil vaak dichtbij mama zijn, vreemde mensen zijn vaak niet leuk, dan wordt hij verlegen. Doordat een 2-jarige steeds beter gaat praten, gaat hij nu ook proberen te vertellen wat hij die dag beleefd heeft. Ook kan hij nu liedjes en verhaaltjes onthouden.
Onderzoekers denken dat we misschien eerdere herinneringen hebben dan we ons kunnen herinneren, sommige beginnen rond de leeftijd van 2. Eerste herinneringen zijn meestal het impliciete type, wanneer je je meer een gevoel over een gebeurtenis herinnert dan de gebeurtenis zelf . Expliciete herinneringen, het soort dat gebeurtenissen en feiten omvat, zijn pas robuust rond de leeftijd van 6 of 7.
De eerste echte herinneringen van je kind
Het bewuste geheugen voor mooie en minder mooie gebeurtenissen ontwikkelt zich pas vanaf tweeënhalf à drie jaar. Er zijn kinderen die boven of onder het gemiddelde zitten, maar de meesten herinneren zich vrijwel niets van hun eerste levensjaren.
Corrigeer je kind op een korte, duidelijke, maar rustige manier. Dus zonder boos te worden. Ga naar je kind toe, maak contact door te knielen, oogcontact te maken of je kind aan te tikken en geef de grens aan:“Slaan doen we niet, dat doet pijn” of “Bijten mag niet, dat doet pijn”.
Mijlpalen in de hersenontwikkeling op 2-jarige leeftijd
Maakt zinnen in bekende boeken af . Speelt simpele fantasiespelletjes. Bouwt torens met vier of meer blokken. Kan instructies in twee stappen volgen.
Liefdevolle relaties geven jonge kinderen een gevoel van comfort, veiligheid, vertrouwen en aanmoediging. Ze leren peuters hoe ze vriendschappen kunnen sluiten, emoties kunnen communiceren en met uitdagingen om kunnen gaan. Sterke, positieve relaties helpen kinderen ook vertrouwen, empathie, medeleven en een gevoel van goed en fout te ontwikkelen.
Van 18 tot 24 maanden bevinden peuters zich in de Beginnings of Thought-fase . Dit is wanneer peuters doorgaans symbolisch denken leren en beginnen met doen alsof. Ze beginnen te begrijpen dat één ding iets anders kan vertegenwoordigen. Een blok kan bijvoorbeeld een mobiele telefoon zijn en een papieren bord kan een taart zijn.
Op deze leeftijd hebben ze gewoon niet veel controle over hun emotionele impulsen . Hun woede en frustratie barsten vaak plotseling los in de vorm van huilen, slaan of schreeuwen. Het is hun enige manier om met de moeilijke realiteit van het leven om te gaan. Ze kunnen zelfs op manieren handelen die onbedoeld zichzelf of anderen schaden.
In dit stadium zijn hun hersenen als sponzen die de manier waarop mensen met elkaar omgaan absorberen; ze herinneren zich plekken en gezichten die ze eerder hebben gezien; ze leren hoe speelgoed werkt en hoe spelletjes worden gespeeld; en ze herkennen bekende geluiden, liedjes en rijmpjes – soms voegen ze zich bij de woorden en acties.
Kinderen kunnen in deze periode plotseling iets zeggen zonder uitleg of inleiding, en verwachten dan dat de ander dit meteen begrijpt. Rond de 2e verjaardag mag je van je kind verwachten dat het zich met 2 woorden duidelijk kan maken. Het is niet erg als je kind dan nog letters weglaat of verkeerd uitspreekt.
Tussen de 20 en 25 jaar zijn de hersenen biologisch gezien volgroeid. Hoewel de hersenen niet meer groeien, betekent dit niet dat je hersenen daarna niet meer veranderen. Dit gebeurt namelijk je hele leven lang.
De grove motoriek (zoals staan, lopen) en de fijne motoriek (wat ze met hun handjes en vingers kunnen doen) gaan met sprongen vooruit. In het begin nog een beetje houterig, maar al snel gaat het bewegen makkelijker. Buiten spelen, klimmen en klauteren, bewegen. Allemaal gezond en goed voor de ontwikkeling van je kind.
Denken - Cognitieve ontwikkeling
Vindt dingen, zelfs als ze onder twee of meer covers verborgen zijn . Onderzoekt hoe dingen werken door ze aan te raken en uit te proberen. Begint met het sorteren van vormen en kleuren. Volgt instructies in twee stappen, zoals: "pak je truck op en zet hem op de plank."
Kinderen met een ontwikkelingsachterstand ontwikkelen zich (veel) langzamer dan hun leeftijdsgenoten. Ze gaan bijvoorbeeld later rollen, zitten, staan, lopen of praten. Vaak zijn er vanaf de geboorte al (lichamelijke) klachten. Soms wordt een ontwikkelingsachterstand pas later duidelijk.
Een kind van 2 of 3 jaar dat bijvoorbeeld slaat, bijt of met eten gooit, moet op een kalme, neutrale toon worden verteld waarom dit gedrag onacceptabel is en moet naar een aangewezen time-outplek worden gebracht (een keukenstoel of de onderste trede) voor een minuut of twee om te kalmeren .
Ze raken gemakkelijk overprikkeld en geagiteerd. Ze werken graag in hun eigen tempo en volgens hun eigen systeem. Ze voelen zichzelf vaak 'anders', minderwaardig en vlug beschuldigd. Ze voelen stemmingen en emoties van anderen sterk aan (en nemen ze vaak over).
Volwassenen kunnen zich doorgaans gebeurtenissen herinneren van 3-4 jaar oud , waarbij degenen die voornamelijk ervaringsgerichte herinneringen hebben, beginnen rond de 4,7 jaar oud. Volwassenen die traumatische of mishandelende vroege kinderjaren hebben meegemaakt, melden een langere periode van jeugdamnesie, die eindigt rond de 5-7 jaar oud.
De eerste maanden kan een baby nog geen onderscheid maken tussen zijn mama en zichzelf; de baby ìs mama en mama is de baby. Samen zijn ze één geheel en de baby weet nog niet dat hij een apart persoon is. Dat besef komt pas later, vanaf dat hij een maand of 8 oud is (soms iets eerder, soms iets later).
Een baby leert als snel dat huilen aandacht oplevert. De hippocampus, de motor van het kennisgeheugen, is nog onvoldoende ontwikkeld tijdens het eerste levensjaar. Opslag van feitenmateriaal lukt dus nauwelijks.