Bij een Kleine beurt voor 4-takt scooters controleren wij de belangrijkste technische aspecten van de scooter zoals remmen en stuurinrichting. Indien nodig stellen wij de bovenstaande punten bij. Ook verversen wij de motorblok olie en smeren wij de bewegende delen opnieuw in.
Scooter onderhoudsbeurten
Bij een kleine beurt worden 45 essentiële punten gecontroleerd. De monteur ververst de olie, reinigt het luchtfilterelement, vervangt het filter, checkt de bandenspanning en controleert de scooter van de carrosserie, de accu en de remmen tot de schokdempers, de lichten en de uitlaat.
De kosten voor een kleine servicebeurt liggen voor een scooter tussen de 50 en 100 euro en voor een grote onderhoudsbeurt ligt dat binnen een bandbreedte van 100 en 200 euro. Dit zijn richtprijzen waarbij geen rekening is gehouden met bijvoorbeeld het vervangen van versleten remblokken of versleten banden.
De eerste onderhoudsbeurt van een scooter dient bij een km stand van 500 km te worden uitgevoerd. De scooter krijgt dan een kleine onderhoudsbeurt. De tweede onderhoudsbeurt dient bij een km stand van 1500 km te worden uitgevoerd. De scooter krijgt dan zijn eerste grote onderhoudsbeurt.
km stand zegt weinig , je kunt tellers terug draaien , tellers vervangen door andere , en verder is het zo dat een scooter met 20.000 km wel veel beter kan zijn dan 1 met 6000 km , daar moet je imo niet naar kijken.
Well-Known Member. Volgens mij kan een 4-takt wel tot iets van de 80.000 voordat er echt problemen komen, bij een 2-takt moet je wel ongeveer uitgaan van 20.000 ongeveer.
De accu leeg of defect is. De accu nog goed is, maar dat het aan de startmotor of aan de startschakelaar ligt. Als de bromfiets of scooter wel start, maar niet aanslaat kan dit de volgende oorzaken hebben: De bougie, die de vonk voor de ontsteking moet verzorgen, is versleten of vet.
Bij een Grote beurt wordt de scooter grondig nagekeken en worden de slijtagedelen één voor één gecontroleerd. Daarnaast worden alle bewegende delen opnieuw in het vet gezet en in de meeste gevallen de carburateur ultrasoon gereinigd.
Dit proces doe je voor beide kleppen, daarna draai je het vliegwiel een paar keer rechts om rond naar het dode punt en controleer je de klepspeling nogmaals. Bij een nieuwe scooter is belangrijk dat je de klepspeling tussen de 300-500 kilometer controleert en indien nodig opnieuw afstelt.
Belangrijk om te weten is hoe ver je met een tank normaal gesproken kunt rijden. Een rekensom: In een tank zit gemiddeld 6,5 liter. Omgerekend kun je in principe met een volle tank ruim 250 kilometer afleggen.
Daarom is het nodig om je scooter al snel nadat je hem hebt gekocht voor het eerst een onderhoudsbeurt te geven. Maar ook daarna blijft het belangrijk om je scooter (of dat nu een elektrische scooter of eentje op benzine is) regelmatig naar de garage te brengen voor een kleine of grote onderhoudsbeurt.
Beschrijving. V-snaar 10 inch (van het merk Senzo) in de categorie is momenteel €15.
Als hij slijtage vertoont, zal hij hem vervangen. Vaak is het dan ook aan te bevelen de spanrol(len) en geleiderol(len) te vervangen. Een nieuwe V-snaar kost hooguit een paar tientjes, een gemiddelde multiriem ongeveer € 45. Montage kost gemiddeld een half uur, dus circa € 40.
Hoe kom ik erachter welke V-snaar ik nodig heb? Wilt u weten welke V-snaar u nodig heeft, dan staat deze genoteerd op uw oude V-snaar. Let op de omtrek, breedte en dikte in mm. Dat kan in volgorde varieren.
De bougie heeft schroefdraad en zit in de cilinderkop vastgeschroefd. De bougie kun je losschroeven met een pijpsleutel of een bougiesleutel. De bougiesleutel is vaak wat handiger omdat deze een rubberen ring heeft waar de bougie aan vast blijft zitten. Zodoende haal je de bougie er in een keer uit.
De grote beurt van een auto staat voor groter onderhoud. Hierbij worden de motorolie en de oliefilter vervangen, maar ook de interieurfilter en – bij een benzinemotor - de bougies. Eventueel worden ook koelvloeistof en remvloeistof ververst. De overige vloeistoffen worden zo nodig op peil gebracht.
Hoewel de winters in Nederland gelukkig niet extreem te noemen zijn, kan het toch knap koud worden op de scooter. Vooral als je langer dan een kwartier onderweg bent, kan de kou het flink onaangenaam maken.
Rijden in de regen is vergelijkbaar met rijden in het donker of bij slecht zicht. In deze gevallen rijdt je wat rustiger en voorzichtiger. Ook bij regenachtig weer is goede verlichting heel belangrijk. LED verlichting biedt een extra voordeel want daarmee ben je nog beter zichtbaar in het verkeer.
Is je budget wat groter en vind je de betrouwbaarheid heel belangrijk, dan raden we je een A merk aan. De Chinese scooter merken zijn AGM, BTC, Killerbee, Turbho, en IVA. De merken die meer kwaliteit bieden zijn Aprilia, Kymco, Peugeot, Piaggio, SYM, Vespa, en Yamaha.
De meeste scooters van tegenwoordig die op benzine rijden, rijden op Euro 95 E5 of Euro 98 E5. Het verschil tussen E10 en E5 benzine is het percentage bio-ethanol.
Koop bij voorbaat niet een scooter ouder dan 10 jaar met een maximale kilometerstand van 20.000 km. (afhankelijk van de prijsklasse). Let op scooters met schade.