De airconditioning specialist zorgt eerst dat het oude koudemiddel uit de airco wordt verwijderd. Het systeem wordt leeg gezogen, waarna het hele systeem ongeveer 30 minuten vacuüm wordt gezogen. Zo wordt zelfs de laatste druppel van de oude koudemiddel verwijderd.
Bij een periodiek airco onderhoud controleert en reinigt de vakman in ieder geval de filters, de lekbak en de verdamper. Belangrijkste reden om deze onderdelen te reinigen, is het verwijderen van bacteriën en schimmels. Na het reinigen van deze onderdelen neemt de luchtkwaliteit dus weer toe.
Een jaarlijkse beurt is in de regel niet zo duur. Vaak wordt er tegen de zomer geadverteerd met een aircoservicebeurt voor een bedrag tussen de € 80 en € 100. Voor dat geld wordt de airco nagekeken en bijgevuld. Een aircocheck is veel goedkoper; die kost maar een paar tientjes of is zelfs helemaal gratis.
Het airco-onderhoud duurt gemiddeld 60 minuten.
Het onderhoud aan uw airconditioning voorkomt problemen en storingen. Wij adviseren u om uw airconditioning minimaal 1x per jaar te laten onderhouden.
Geluiden, zoals brommen, klapperen of zoemen zijn dan ook de eerste tekenen van een airco compressor die aan zijn laatste fase begint. Het is belangrijk is dat er voldoende smeermiddel beschikbaar is. Dit zit verwerkt in het koelmiddel wat door het hele systeem circuleert.
Is onderhoud van airconditioning verplicht? Als je airco veel koelmiddel bevat ( +3 kg ), is een regelmatig onderhoud verplicht. Deze onderhoudsbeurten worden bijgehouden in een onderhoudsboekje en genoteerd op de buitenunit. Bij eventuele controles of voor verzekeringen zijn deze controles héél belangrijk.
Een airco unit bevat een koelmiddel dat heet freon. Het systeem van een airco is een gesloten systeem maar er zal helaas altijd koelmiddel lekken en verloren gaan.
Zo gebruikt je airco van je auto tot wel 10% van zijn koelmiddel per jaar. Dit is op zich niet zo heel veel, maar het is wel belangrijk om het peil in de gaten te houden. Over het algemeen kan worden gesteld dat je airco vullen eens per 4 jaar moet gebeuren.
De stank van de airco wordt veroorzaakt door bacteriegroei op het raster van de verdamper. De airco haalt vocht uit de lucht en daarna loopt het vocht langs de verdamper via de afwatering naar buiten. Het vocht en de temperatuurverschillen zorgen ervoor dat de verdamper een kweekbak wordt van bacteriën.
In het aircosysteem van uw auto zit een zogenaamd 'koudemiddel'. Dit middel kan verdampen of langs rubbers in de auto weglekken. Jaarlijks daalt het peil van het koudemiddel tussen de 8 en 10%. Hierdoor ontstaat er drukverlies waardoor de airco in de auto minder goed koelt.
Het beste is om het interieurfilter ieder jaar te vervangen en daarbij direct de behuizing te laten reinigen. Voor een optimaal schone rijomgeving is het aan te raden om parallel daaraan de verdamper een keer in de twee jaar te laten reinigen.
De airco doet helemaal niets meer
Niet alleen moet het onderdeel vervangen worden, het hele systeem dient ook nog eens doorgespoeld te worden. Kapotte bedrading of een kapotte zekering kunnen je airco ook onklaar maken. Afhankelijk van de precieze plek van het probleem hoeft dit geen financiële aderlating te zijn.
Meestal zal het koudemiddel iedere 3-4 jaar weer aangevuld moeten worden. Van een goed onderhouden airco mag je dan ook in alle redelijkheid een levensduur van tenminste 10 jaar verwachten. Tenzij er voor een buitensporig defect een externe oorzaak voor valt aan te wijzen.
Te weinig koelvloeistof
Lekkages zorgen ervoor dat er minder druk in het gesloten buizenstelsel aanwezig is. Dit kan leiden dat er gassen ontsnappen uit het toestel. Als er te weinig koelvloeistof aanwezig is, zal de koeling minderen, het rendement verlagen en het koelvermogen van de airco dalen.
Op den duur zal de koelvloeistof in uw airco opraken en hierdoor zal het apparaat minder verkoelend werken. Des ondanks dat het systeem gesloten is, zal er drukverlies ontstaan en er zullen gassen ontsnappen uit het systeem.
Daarnaast onttrekt een airco ook vocht aan de lucht in de ruimte. Koele lucht bevat nu eenmaal minder waterdamp dan warme lucht. Deze condensdruppeltjes worden afgevoerd door het systeem en kunnen in de praktijk een plasje water op het dak of onder de ophanging van de buitenunit vormen.
Het buitendeel van de airco moet ook regelmatig op vuil gecontroleerd te worden. Verwijder het aanwezige vuil zodat de airco niet belemmerd wordt in het functioneren. Je kunt vuil verwijderen met een vochtige doek en een sopje. Stof aanslag kun je verwijderen door het te stofzuigen.
Het vervangen van de compressor is een dure reparatie, het kan je wel €1000,- gaan kosten. Dit komt omdat ook het complete aircosysteem doorgespoeld moet worden. Een andere reden van een defecte airco kan de verdamper zijn. Ook het vervangen van dit onderdeel kost je redelijk wat geld, namelijk rond de €800,-.
Airco zelf bijvullen? Je aircosysteem zelf bijvullen en vacumeren is bij wet verboden. Het is een bijzonder complexe taak die enkel door een erkende aircospecialist kan en mag worden uitgevoerd.
Als je de auto regulier onderhoud laat geven door de dealer, zal deze het luchtfilter volgens het voorgeschreven onderhoudsschema vervangen. Maar bij de meeste auto's kun je het ook makkelijk zelf doen. Voor een nieuw luchtfilter voor een doorsnee auto ben je gemiddeld € 45 kwijt.