Als toestemming wordt geweigerd, sturen de Google-tags pings zonder cookies. Wacht tot de gebruiker interactie heeft met de banner en update de toestemmingsstatus.
“ Vanaf maart 2024 is de toestemmingsmodus verplicht voor bedrijven die gebruikmaken van Google Ads .” Het ontbreken van de toestemmingsmodus zal leiden tot het blokkeren van gepersonaliseerde advertenties, zoals remarketing, en vervolgens is Google van plan om ook conversietracking te blokkeren.
Ja, de Google Consent Mode is verplicht in 2024. Google heeft aangekondigd dat de implementatie van Google Consent Mode v2 verplicht is vanaf maart 2024 om de functies voor advertentiepersonalisatie te kunnen blijven gebruiken.
De reden dat het nu een probleem is, is dat als u Consent Mode V2 niet implementeert, de gegevens niet worden doorgestuurd naar Google Analytics of Google Ads . Al uw volgende metingen en rapportages zullen onnauwkeurig zijn, omdat ze niet over volledige gegevens beschikken.
De Google-toestemmingsmodus werd in 2020 gelanceerd en een van de grootste voordelen destijds was de mogelijkheid om gegevens te volgen en inzichten te verkrijgen, zelfs als gebruikers geen toestemming gaven.
Zonder de toestemmingsmodus van Google worden er geen gegevens naar uw Google-advertentieplatforms verzonden . Dit betekent dat de mogelijkheden voor meting, rapportage, het creëren van doelgroepen en remarketing afnemen, wat leidt tot minder geoptimaliseerde marketingcampagnes.
Met de toestemmingsmodus wordt aangepast hoe uw Google-tag zich gedraagt, op basis van de toestemmingskeuzes van de klant . Als er toestemming wordt verleend, wordt de conversie normaal gerapporteerd. Als dat niet het geval is, herstelt de toestemmingsmodus de conversie met behulp van modellering.
Google Consent Mode v2 is essentieel voor websites om te voldoen aan strenge regelgeving voor gegevensbescherming, zoals de AVG en de Digital Markets Act . Als u deze niet inschakelt, riskeert u verschillende negatieve gevolgen: Niet-naleving: uw website kan in strijd zijn met de wetgeving voor gegevensbescherming, wat kan leiden tot forse boetes en juridische problemen.
In Google Analytics 4 kunt u automatisch gegevens markeren die zijn verzameld via uw Google-tag als toegestaan . Om standaardinstellingen voor toestemming in te schakelen, gaat u naar Beheer > Gegevensstromen > Webstroom > Toestemmingsinstellingen > Standaardinstellingen voor toestemming voor gegevensverzameling beheren > en selecteert u 'Ja'.
Geavanceerde toestemmingsmodus
Wanneer u de toestemmingsmodus in de geavanceerde versie implementeert, worden Google-tags geladen wanneer een gebruiker de website of app opent . De tags laden de toestemmingsmodus-API en doen het volgende: Stel standaardtoestemmingsstatussen in. Standaard wordt toestemming geweigerd, tenzij u uw eigen standaardinstellingen instelt.
Deze nieuwe update brengt belangrijke veranderingen met zich mee waar adverteerders en uitgevers zich bewust van moeten zijn. Het belangrijkste om op te merken: Het gebruik van Google Consent Mode v2 zal verplicht zijn voor alle websites die Google-services gebruiken . De deadline voor de implementatie van Google Consent Mode v2 is maart 2024.
Heb ik toestemming nodig voor Google Analytics? Ja, het is essentieel om toestemming van de eindgebruiker te verkrijgen om Google Analytics te gebruiken . De tool gebruikt trackingtechnologie zoals cookies om informatie te verzamelen over hoe gebruikers omgaan met uw site.
Uitgevers van Google moeten een Google Certified CMP gebruiken bij het aanbieden van gepersonaliseerde advertenties aan gebruikers in de EER, het VK en Zwitserland . Voor Google's adverteerderspartners moeten adverteerders voor EER-verkeer signalen naar Google sturen die de voorkeuren van eindgebruikers weerspiegelen via de toestemmingsmodus of TCF.
Technisch gezien is de toestemmingsmodus v2 niet verplicht , maar Google vereist dat adverteerders voldoen aan hun beleid voor toestemming van EU-gebruikers als ze de functies voor meting, advertentiepersonalisatie en remarketing willen blijven gebruiken.
U krijgt slechtere marketingresultaten uit dezelfde Google Ads-uitgaven als u Google Consent Mode v2 niet implementeert vóór maart 2024. Als u Google Consent Mode v2 niet instelt, kunt u uw Google Ads dus niet meer goed gebruiken en het volgende niet meer doen: Remarketingdoelgroepen. Doelgroeplijsten.
In sommige gevallen pauzeert Google Ads uw account totdat u de adverteerdersverificatie hebt voltooid . Dit kan om een aantal redenen gebeuren: Google Ads vermoedt dat uw advertenties het advertentiebeleid hebben geschonden.
Google verzamelt je gegevens via allerlei diensten: de Google zoekmachine, YouTube, Gmail, Google Chrome en Google Maps. Google weet onder andere dit van je: Welke filmpjes je op YouTube kijkt.Alles wat je hebt gegoogled.
Google Tag Manager is geen first-party cookie .
Google Tag Manager plaatst helemaal geen cookies. De enige uitzondering is wanneer u de Preview & Debug-modus activeert, die niet-trackingcookies plaatst die essentieel zijn voor de werking van de modus, en deze modus is alleen zichtbaar voor de GTM-accountbeheerders.
Trigger voor toestemmingsinitialisatie
Elke webcontainer bevat standaard een trigger Consent Initialization - All Pages. Selecteer deze trigger om tags te activeren die dit vereisen. De trigger Consent Initialization wordt niet gebruikt voor tags die vroegtijdig op een site moeten worden geactiveerd.
Het belangrijkste om mee te beginnen: het gebruik van Google Consent Mode v2 wordt verplicht voor alle websites die Google-services gebruiken. De deadline voor de implementatie Google Consent Mode v2 is maart 2024 . Zorg er dus voor dat je goed hebt gecontroleerd of je aan de eisen moet voldoen.
Google Consent Mode V2 werd eind 2023 geïntroduceerd en vertegenwoordigt een aanzienlijke vooruitgang in het beheer van gebruikersgegevens en privacy in het digitale landschap. Deze innovatieve update is niet alleen een technische verschuiving, maar een reactie op de evoluerende digitale privacyregelgeving en gebruikersvoorkeuren.
Google Consent Mode zorgt ervoor dat de cookies van Google (bijvoorbeeld Google Analytics, Google Ads en Google Tag Manager) alleen worden geactiveerd waar de gebruiker expliciet toestemming voor heeft gegeven. Geeft een gebruiker geen toestemming dan worden deze Google Cookies automatisch geblokkeerd.
De reden dat het nu een probleem is, is dat als u Consent Mode V2 niet implementeert, de gegevens niet worden doorgestuurd naar Google Analytics of Google Ads . Al uw volgende metingen en rapportages zullen onnauwkeurig zijn, omdat ze niet over volledige gegevens beschikken.
De meeste functies van uw telefoon hebben toestemming nodig om een deel van de gegevens van uw telefoon te gebruiken . Om bijvoorbeeld uw aankomende evenementen in de Google-app te vinden, moet u Google toestemming geven om toegang te krijgen tot uw agenda. Wanneer u Google Agenda toestemming geeft om het volgende te gebruiken: Google Assistent: U kunt vragen om Agenda-evenementen te maken.
De deadline voor deze implementatie was maart 2024. Zonder de implementatie van Consent Mode v2 krijgen adverteerders te maken met uitdagingen, zoals het onvermogen om gegevens over nieuwe gebruikers vast te leggen, wat gevolgen heeft voor de meting, rapportage, doelgroeplijst en remarketingmogelijkheden .