Ga naar track & trace of open de PostNL-app op je telefoon. Vul de track & trace-code en postcode van de ontvanger in. De track & trace-code krijg je normaal gesproken van de afzender. Ben jij de afzender?
Het antwoord is in feite heel eenvoudig: de winkelier is verantwoordelijk en is verplicht om jou de aankoopprijs terug te betalen. Ook als de fout bij het bezorgbedrijf ligt of je buren het pakketje achterhouden.
Vanuit juridisch oogpunt ben jij verantwoordelijk voor aflevering van het product en die verplichting ben je niet nagekomen. Daarmee heeft de koper recht op de hele som terug, ook al kun je er niets aan doen dat post.nl het pakket niet heeft bezorgd bij de koper.
Jaarlijks verdwijnen tienduizenden postpakketten in het niets. Ze raken kwijt of worden gestolen. Met de explosieve groei van het online shoppen groeit ook het aantal verdwenen pakketen snel.
Stel een onderzoek in bij de vervoerder, die dan naar het pakket op zoek gaat. Wanneer dit niets oplevert en je klant blijft beweren dat die je pakket niet gekregen heeft, zit er niets anders op dan het pakket opnieuw te versturen. Dat is niet alleen een kwestie van goede service, je bent dit volgens de wet verplicht.
Als verkoper ben je in principe altijd verantwoordelijke voor de verzending. Je mag deze verantwoordelijkheid niet verleggen naar de klant door bijvoorbeeld in de algemene voorwaarden te vermelden dat het risico van de eventuele schade tijdens verzending voor risico van de klant is.
Op track & trace (ook beschikbaar in de PostNL-app) vind je altijd de laatste informatie over je pakket. Vul de track & trace-code (barcode of 'niet-thuis code') en de postcode van de ontvanger in, en je ziet direct wanneer we je pakket bezorgen.
We streven er naar binnen vijf werkdagen het onderzoek in behandeling te nemen. De afzender wordt vervolgens geïnformeerd over de status van het onderzoek.
Pakket of aangetekende brief volgen (met track & trace)
Zorg dat je de barcode van de zending bij de hand hebt. Je vindt die code op het verzendbewijs of bijvoorbeeld in de e-mail van de online winkel waar je een aankoop hebt gedaan. Vul de barcode in.
Neem in dat geval eerst contact op met de afzender. Bijvoorbeeld de klantenservice van de webshop of het platform waar je het pakket hebt besteld, of met de persoon die je het heeft toegestuurd. Zij helpen je verder en kunnen bij DHL een onderzoek opstarten als er iets mis is. Kom je er niet uit?
Op basis van de Postwet 2009 en de Algemene Voorwaarden voor de universele Postdienst aanvaardt PostNL alleen – een wettelijk beperkte – aansprakelijkheid voor schade aan brieven of pakketten als die met de services 'Aangetekend' of 'Verzekerservice' zijn verzonden.
Lukt het niet om erachter te komen wie de geadresseerde of afzender is? Dan bewaren we de zending ten hoogste 1 jaar. Als we na die tijd niks van de afzender of geadresseerde gehoord hebben, dan vernietigen we de zending.
Goede kans dat de zending bij de buren is bezorgd. Dit doen we altijd als we een pakket niet bij je thuis kunnen bezorgen. De zending kan natuurlijk ook in ontvangst zijn genomen door een huisgenoot. De bezorger laat in dat geval een kaartje achter waarop staat op welk adres het pakket is bezorgd.
De afzender kan dan mogelijk aanspraak maken op schadevergoeding. De afzender kan hierbij vragen om foto's van de beschadigde inhoud, de doos en ander verpakkingsmateriaal (of het poststuk en de envelop). Je kan wel een melding maken van de schade via de knop 'Schade melden'.
Uit de metingen blijkt dat: Ruim 95% van de consumentenpost op tijd bezorgd wordt en 98% van de zakelijke post op tijd bezorgd wordt. 99,8% wordt bezorgd op het juiste adres. 88% van onze klanten (zeer) tevreden is.
Dit kan komen door drukte onderweg. Of door slecht weer. We doen ons uiterste best je pakket op de geplande bezorgdag te bezorgen (uiterlijk 21.30 uur). Mocht dit uitzonderlijk niet lukken, dan doen wij dit de eerstvolgende bezorgdag.
Er is iets misgegaan waardoor we de zending niet volgens plan konden bezorgen. Dit gebeurt héél soms bij onverwacht grote drukte. Als je nu kijkt op track & trace, vind je daar het juiste bezorgmoment.
Hoe lang duurt inklaren? Het inklaren kan soms best lang duren, maar de douane mag een pakket maximaal 30 dagen vasthouden. Als er geen illegale items in je pakket zitten, krijg je het pakket dus in ieder geval binnen 30 dagen thuis.
Komt een pakket van buiten de EU Nederland binnen? Dan maakt de douane een selectie van de pakketten die gecontroleerd worden. Als jouw zending gecontroleerd wordt, wordt een berekening gemaakt van de kosten die je moet betalen. Als deze betaald zijn, wordt je pakket door DPD verwerkt en verder bezorgd.
Hoe lang blijft een pakket op een PostNL-punt liggen? We bewaren je pakket 1 week voor je op het PostNL-punt. Daarna sturen we het terug naar de afzender.
De hoofdregel is dat het risico voor de koper is 'van de aflevering af' (art. 7:10 BW). Dit betekent doorgaans dat de verkoper het risico draagt tot aan het moment van bezorging, ofwel het moment dat de koper de zaak feitelijk in zijn bezit krijgt.
De commissie geeft aan dat de verantwoordelijkheid van de ondernemer voor het retour zenden ophoudt, wanneer hij het etiket ter beschikking stelt. De verantwoordelijkheid voor de administratieve afhandeling van de retourzending ligt daarom geheel bij de consument.
Zegt de verkoper in de advertentie dat hij het product verzendt of bezorgt? Dan is het risico voor de verkoper. Als het misgaat, moet hij het aankoopbedrag terugbetalen of een nieuw product verzenden.