Als u uw meterstanden niet doorgeeft, maakt de netbeheerder zelf een schatting van uw verbruik. Die schatting is gebaseerd op vroegere meterstanden, en kan dus grondig verschillen van uw werkelijke verbruik.
Hebt u een verkeerde meterstand doorgegeven? Geen probleem. Geef de juiste meterstand binnen een maand alsnog door via de klantenservice. Dan verrekenen we uw jaarafrekening.
Elk jaar moet u uw meterstanden doorgeven aan uw netbeheerder. De precieze periode verschilt van gebruiker tot gebruiker. Het ene jaar krijgt u een meteropnamekaart in de bus, en moet u zelf de stand van uw aardgas- en elektriciteitsmeter noteren. Het andere jaar stuurt de netbeheerder een meteropnemer langs.
Doe je dat niet, dan schatten wij je meterstanden in. Dat doen we op basis van het historisch verbruik van je woning. Dat wil zeggen dat we je nota niet baseren op je werkelijke verbruik, maar op een berekening. De kosten kunnen daardoor hoger of lager uitvallen dan verwacht.
Meterstanden doorgeven
Wanneer u geen slimme meter hebt, of uw slimme meter niet wordt uitgelezen, moet u jaarlijks de meterstanden aan uw leverancier doorgeven. Daarnaast controleren wij ééns in de 3 jaar de meterstanden. We controleren dan of uw meter goed werkt.
Bij zonnepanelen is een slimme meter niet verplicht. Het is alleen wel een vereiste dat u een meter heeft die kan terugtellen, zodat ook het terugleveren van stroom geregistreerd wordt. Dit kan met een slimme meter. Een digitale meter kan, zoals eerder aangegeven, de geleverde energie niet meten.
Voor veel huishoudens is de communicatie functie van de digitale meter het grootste nadeel. De energiemeter zou gegevens over het verbruik automatisch door kunnen sturen naar de netbeheerder. Het uitzetten van de communicatiefunctie op de digitale meter is niet mogelijk.
Ja, dat kan. Zowel de gas- als de elektriciteitsmeter biedt de mogelijkheid om uw standen van het display af te lezen. Precies zoals bij de traditionele meter.
Een meterstand bestaat uit maximaal 8 cijfers voor de komma. Bij een tweevoudige meter zijn er 2 meterstanden: een voor het dagverbruik (zonnetje) en een voor het nachtverbruik (maantje). Ze bestaan elk uit maximaal 8 cijfers voor de komma. Het verbruik wordt uitgedrukt in kilowattuur (kWh).
Als u bij het eerste bezoek niet thuis was, zal de meteropnemer een bericht achterlaten in de brievenbus en zal hij een tweede keer langskomen. Bent u ook bij dat tweede bezoek afwezig, dan stuurt uw netbeheerder toch een meteropnamekaart op om de meterstanden zelf door te geven.
Ben je niet thuis, dan laat hij of zij een briefje achter met een nieuw tijdstip. Doe je ook de volgende keer niet open, dan sturen we je een brief met de vraag om je meterstanden online door te geven of een afspraak te maken.
Volgens het Nibud kost 1 kWh stroom gemiddeld bijna 23 cent kost (prijs per 1 mei 2021). Bij het berekenen van de totale kWh prijs tellen verschillende soorten kosten mee. Niet alleen de kosten per hoeveel stroom die je afneemt. Die vind je in Mijn Contract in Mijn Vattenfall.
Als de meterstanden niet kloppen, kan het zijn dat we je standen hebben geschat. Dit doen we als we geen bruikbare meterstanden hadden. Op de jaarafrekening of eindafrekening zie je dan bij de begin- en/of eindstanden 'geschatte standen' staan. Is er een klein verschil met je werkelijke standen, hoef je niets te doen.
Je hebt de meterstanden niet op tijd doorgegeven aan het energiebedrijf. Gebeurt dit dan neemt men een gemiddeld verbruik. Dat kan dus afwijken van de werkelijke standen. Er is een fout gemaakt, waardoor de cijfers niet meer kloppen.
Als u twijfelt aan een juiste registratie van de slimme meter kunt u de meter eventueel laten onderzoeken. Dit noemen we een meterijking. Het komt zelden voor dat een meter een technisch defect heeft. In vrijwel alle gevallen is een verandering in het verbruiksgedrag de oorzaak van een hoger verbruik.
“Dat de slimme meter makkelijk te hacken is, dàt is een fabel. En gelukkig maar”, aldus Theo van der Vleut, Privacy & Security Officer bij Liander. “Alle slimme meters die in Nederland worden gebruikt voldoen aan strenge eisen op het gebied van privacy en security. Het hacken ervan is vrijwel onmogelijk.
Echt grote nadelen zijn er niet verbonden aan de slimme meter. Het belangrijkste argument tegen slimme meters is vaak privacy: het op afstand uitlezen van je meterstanden door je leverancier. De netbeheerder mag de gegevens alleen uitlezen op bepaalde momenten en voor duidelijke doeleinden.
Het Kennisplatform Elektromagnetische Velden en Gezondheid concludeert dat slimme meters de dagelijkse blootstelling aan elektromagnetische velden niet of nauwelijks verhogen. De extra blootstelling die een slimme meter oplevert is gering vergeleken met het normale gebruik van een mobiele telefoon.
Een Nederlands huishouden verbruikt jaarlijks gemiddeld 1.169 kubieke meter (m3) gas en 2.479 kilowattuur (kWh) elektriciteit. Hoeveel je daarvoor betaalt, hangt af van je energiecontract. Er zijn in 2022 grote verschillen. Heb je in januari 2022 een nieuw energiecontract afgesloten?
Standaard is het eerste, bovenste of (linker)telwerk het nacht- of weekendtarief (N). Het tweede, onderste- of (rechter)telwerk het dagtarief (D). Voor een digitale meter geldt hetzelfde: het eerste telwerk (T1) is het nacht- of weekendtarief en het tweede telwerk (T2) het dagtarief.
Elektriciteitsmeter met elektronisch telwerk
Op deze elektriciteitsmeter kun je tot wel 4 meterstanden aflezen. De eenheid is kWh. Telwerk I en II (T1 en T2) laten zien wat je verbruikt hebt. Op telwerk III en IV (T3 en T4) zie je wat je teruglevert, als je bijvoorbeeld zonnepanelen hebt.
Nee, je kan de plaatsing van een digitale meter niet weigeren. De digitale meter is verplicht binnen de Europese Unie, en dus ook in Vlaanderen. Daarom plaatst Fluvius sinds 1 juli 2019 alleen nog digitale meters voor elektriciteit en aardgas.
Tegelijk heeft Fluvius met de Vlaamse overheid afgesproken dat prosumenten tot 1 januari 2025 zelfs zonder gevolgen kunnen laten weten dat ze nog geen digitale meter willen, met uitzondering van nieuwe prosumenten en prosumenten die al 15 jaar lang een terugdraaiende meter hebben gehad.
Ongeveer een half miljoen Nederlanders hebben de slimme meter geweigerd. Acht procent van de niet-bezitters twijfelt daarnaast nog of ze er überhaupt een willen. Dit blijkt uit de Smart Home Monitor, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder 4700 Nederlanders.