Een versleten aandrijfas kan trillingen van onder de auto tot gevolg hebben, die voelbaar zijn via het stuur of de vloer. Samen met andere verschijnselen zijn deze trillingen een duidelijke aanwijzing dat de as aan vervanging toe is. Meestal zijn de bussen voor auto's van de as versleten.
Als u even blijft doorrijden met een versleten aandrijfas zult u nog niet tegen problemen aanlopen, maar het is niet verstandig om hier te lang mee door te rijden.
Als u het voertuig bestuurt en u voelt veel harde trillingen onder het voertuig komen, dan kan uw aandrijfas in de problemen komen. Dit is meestal het eerste symptoom dat mensen herkennen als er een probleem met de aandrijfas is. De trillingen zijn waarschijnlijk te wijten aan versleten bussen van de aandrijfas.
Rijden met een defecte aandrijfas kan leiden tot ernstige mechanische en veiligheidsproblemen . Ten eerste legt het extra druk op andere componenten van de aandrijflijn en ophangingssystemen, wat mogelijk kan leiden tot uitgebreidere reparaties als het oorspronkelijke probleem niet op tijd wordt verholpen.
In het algemeen kost een aandrijfas tussen de €150,- en €200,- euro. Als u de aandrijfas vervangt, wilt u dit gelijk aan beide zijden doen. Als deze namelijk iets verschillen door slijtage of een ander merk, is er een kans dat de as onder het rijden wordt kromgetrokken.
Defecte aandrijfassen kunnen zeer verschillende symptomen vertonen. Dit is afhankelijk van het voertuig- en asontwerp, maar meestal treden er krakende, zoemende of raspende geluiden op die soms luider en soms stiller worden, afhankelijk van het toerental. Ook in bochten kan het geluid soms meer opvallen.
De gemiddelde vervangingskosten voor een aandrijfas liggen ergens tussen de £250-500 in het VK . Uw uiteindelijke kosten zijn afhankelijk van verschillende factoren, zoals: Voor- versus achteraandrijfas.
Een versleten aandrijfas laat zich vooral horen in een scherpe bocht, met 'n beetje gas erop. Dan hoor je vooral het tokkende geluid van de homokineet die inwendige slijtage heeft.
Versleten en beschadigde aandrijfassen vervullen hun rol niet goed. Dit kan resulteren in overmatige speling in de aandrijfas en homokinetische koppelingen, wat schade kan veroorzaken aan de aandrijfas, het differentieel, de transmissie en de transaxlebehuizing . Het is niet veilig om te rijden met een versleten of beschadigde aandrijfas.
Wanneer de aandrijfas breekt, kan de kracht van de motor de wielen niet meer bereiken, wat resulteert in een verlies van voortstuwing . Uw voertuig kan plotseling snelheid verliezen en moeilijk te accelereren zijn, waardoor het lastig wordt om de controle te behouden.
Als u zich in een stads- of straatlimiet bevindt, is het veiliger om nog een paar kilometer door te rijden op een kapotte aandrijfas, maar dit op een snelweg doen is volkomen riskant. Dit mag echter alleen worden gedaan om uw auto van de weg te halen, te parkeren en contact op te nemen met een sleepwagen.
Wat veroorzaakt een defecte aandrijfas? Algemene slijtage, gecombineerd met een gebrek aan goed onderhoud , kan ervoor zorgen dat uw aandrijfas breekt.
De aandrijflijn is een essentieel onderdeel van een voertuig, verantwoordelijk voor het overbrengen van vermogen van de motor naar de wielen. Een kapotte of slecht functionerende aandrijflijn kan leiden tot slechte prestaties, een lager brandstofverbruik en mogelijke veiligheidsrisico's .
Trillingen onder het voertuig
Een veelvoorkomend symptoom van een defecte aandrijfas is een hevige trilling onder het voertuig .
Hoe weet je of het differentieel kapot is? Een van de meest voorkomende tekenen van een defect differentieel is een abnormaal geluid tijdens het rijden, zoals een zoemend of brommend geluid.
Ook is het mogelijk dat de auto niet meer strak stuurt of naar één kant toe trekt. Het is dan ook niet veilig om door te blijven rijden met een draagarm die vervangen moet worden. Door de draagarm te vervangen vermijd je verdere schade, zoals wielen die scheef gaan staan en daardoor gaan slijten.
Wat zijn de kosten voor het vervangen van de aandrijfas
De prijzen voor het onderdeel zelf variëren voor dit model van € 71,70 tot € 112,89. De totale prijs van de aandrijfas, stofhoezen, bevestigingen en arbeidsloon voor de vervanging van de gemiddelde auto op beide assen bedraagt € 1000,- tot € 2000,-.
Slijtage aan de aandrijfas kent vele oorzaken en wijst niet noodzakelijkerwijze op een productiefout. Gemiddeld bedraagt de levensduur mogelijk 150.000 km, maar wij hebben vaak genoeg aandrijfassen vervangen tussen de 70.000 en 120.000 km. Vervanging bij ruim 92.000 is dus niet abnormaal.
Doorrijden met een een kapotte homokineet gevaarlijk? Homokineten zijn een integraal component van de cardanaandrijving van je auto. Een versleten of beschadigde koppeling vormt een potentieel gevaar, aangezien dit tot verlies van controle over de wagen kan leiden.
Symptomen van een kapotte aandrijfas
Een vroege diagnose is daarom bijzonder belangrijk. U kunt een defect eraan herkennen aan de volgende symptomen: Krakende geluiden en trillingen tijdens het rijden. Trillen of merkbare speling in het stuur en/of de versnellingspook.
Gebogen of beschadigde aandrijfas: Een gebogen of beschadigde aandrijfas kan trillingen en lawaai veroorzaken, vooral bij hoge snelheden. Versleten cardankoppelingen: De cardankoppelingen aan elk uiteinde van de aandrijfas kunnen na verloop van tijd verslijten, waardoor er een bonkend geluid ontstaat bij het accelereren of schakelen.
Een wiellager heeft een beperkte levensduur en kan na verloop van tijd slijten. Ook kan 'ie beschadigd raken, bijvoorbeeld als je een stoeprand raakt of als er vuil of water in komt. Tekenen van een versleten of kapotte wiellager zijn: Een brommend of zoemend geluid dat sterker wordt als je sneller rijdt.
Diagnostische tests voor storingen aan de aandrijflijn kosten doorgaans $ 100 tot $ 200. Kleine reparaties variëren van $ 300 tot $ 600 , terwijl grote reparaties zoals het vervangen van de transmissie $ 3.000 tot meer dan $ 6.000 kunnen kosten.
Oorzaken van defecten kapot aandrijfas
De hoezen kunnen door invloeden van buitenaf beschadigd raken. Vuil en vocht dringen dan door tot de scharniergewrichten. Bovendien lekt het smeervet eruit, waardoor de gewrichten snel uitdrogen en vervolgens buitensporige slijtage ondergaan.
De aandrijving van een auto is een samenspel van een aantal systemen. Na het motorblok komt de koppeling. Gevolgd door de versnellingsbak. Aan de bak zitten doorgaans twee aandrijfassen die de verbinding maken tussen de bak en de wielen.