De prijs voor het verschepen van een 40 voet container vanuit China naar Nederland ligt tussen de €1.500,- en €8.000,- voor het zeetransport alleen. Hier komen de douane- en havenkosten bovenop. Voor de invoerrechten en de administratieve kosten in de haven kunt u het beste contact opnemen de expediteur.
De prijzen voor transport naar Rotterdam zijn sinds het uitbreken van de coronacrisis al met meer dan 11.000 Amerikaanse dollar gestegen, want aan het begin van 2020 schommelde de prijs voor het transport van een 40-voets-container van China naar Nederland tussen de 1.500 en 2.000 Amerikaanse dollar.
Vervoerders vragen op dit moment gemiddeld 13.787 dollar (omgerekend zo'n 11.700 euro) per container tussen de Chinese en Nederlandse havenstad.
Twee jaar geleden werden voor het transport van een 40ft container vanuit China naar Antwerpen nog prijzen tussen de 700 en 1700 euro betaald. Wij kregen een prijsvoorstel onder ogen om in januari 2021 een container vanuit China in Antwerpen te bezorgen: maar liefst 9.450 US dollar.
World Container Index blijft dalen: transport container van China naar Rotterdam kost nu 11.099 dollar. De kosten voor het wereldwijde transport voor containers zijn ook afgelopen week op vrijwel alle belangrijke handelsroutes gedaald. Van Shanghai naar Rotterdam kost het transport nu 11.099 dollar per container.
De prijs voor het verschepen van een 40 voet container vanuit China naar Nederland ligt tussen de €1.500,- en €8.000,- voor het zeetransport alleen. Hier komen de douane- en havenkosten bovenop. Voor de invoerrechten en de administratieve kosten in de haven kunt u het beste contact opnemen de expediteur.
Vervoerders vragen op dit moment gemiddeld 13.787 dollar (11.721 euro) per container tussen de Chinese en Nederlandse havenstad.
Noord-China (Qingdao/Tianjin) – 31 tot 36 dagen ter zee. Centraal China (Shanghai/Ningbo-Zhoushan) – 26 tot 31 dagen ter zee. Zuid-China (Guangzhou/Shenzhen/Hong Kong) – 21 tot 25 dagen ter zee.
De tarieven om containers naar Europa te verschepen zijn net dagkoersen. Was voorheen een bedrag van ca. € 1300,- gangbaar voor een container, recentelijk waren die al met € 5000,- gestegen en momenteel wordt al een tarief van € 15000,- gevraagd.
Productie van China naar Friesland
Door een opeenstapeling van vertragingen stijgen de containerprijzen hoger en hoger. Sinds mei vorig jaar is de prijs voor een container van Shanghai naar Rotterdam bijna tien keer zo duur geworden. Tegenwoordig betalen importeurs 13.653 dollar voor een container van 40 foot.
De transittijd van een containerschip van Shanghai (China) naar Rotterdam (haven naar haven) is ongeveer 47 dagen. De transittijd is de tijd dat een zeecontainer vaart om van de Haven Shanghai (China) naar de Haven Rotterdam te komen.
Wat kost het om een zeecontainer te kopen? De prijs van een nieuwe zeecontainer is gemiddeld €3500. Na een jaar heb je ca. €800,- afgeschreven en zakt de waarde naar ongeveer €2.700.
De kosten van zeevracht hangen van verschillende factoren af. De vanaf prijs voor zeevracht is €0,39 per kilometer. Dit is inclusief 20% korting die u via ServiceRight Koeriers ontvangt. De kosten hangen dus onder andere af van de afstand die er afgelegd moet worden.
Als u voor één van de eerste twee opties kiest, is het product binnen 7 tot 10 werkdagen bij u thuis bezorgd. Bij LightInTheBox en MiniInTheBox is dit 10 tot 20 werkdagen en bij Aliexpress is dit zelfs 15 tot 26 werkdagen.
De meest populaire vorm van vervoer in China is het reizen per trein. Het is namelijk een erg goedkope en comfortabele manier om van bestemming naar bestemming te reizen. Veel locals kunnen zich de prijzen van vliegtickets net niet veroorloven en dan blijft de trein over.
Het herstel van de wereldhandel dat halverwege 2020 sneller inzette dan verwacht zorgde voor een capaciteitstekort in het zeetransport. Daardoor stegen de prijzen van zeecontainers fenomenaal: van pak 'm beet 2000 dollar (1700 euro) per stuk in november 2020, tot bijna 14.000 dollar deze maand.
Bij import van goederen uit China worden douanekosten berekend. Voor de invoer van goederen in de EU doe je een elektronische aangifte ten invoer bij de Nederlandse Douane. Een douane-expediteur kan deze aangifte voor je bedrijf regelen, zeker als je hiermee geen tot weinig ervaring hebt.
In de top vijf belangrijkste importproducten staan ook beeldschermen en projectietoestellen (1,5 miljard euro in 2019), en mobiele telefoons (1,3 miljard euro). Van de niet-technologische invoer uit China vormt kleding het belangrijkste product met een invoerwaarde van 2,6 miljard euro.
Import uit China. Als je importzending uit China maximaal 150 euro bedraagt, krijg je vrijstelling van invoerrechten. Deze 150 euro is exclusief vervoers- en verzekeringskosten. De vrijstelling geldt niet voor alcoholhoudende producten, parfum, eau de toilette, tabak en tabaksproducten.
Transport per container of zeecontainer is een zeer efficiënte manier van transport van goederen. Containers met goederen kunnen eenvoudig via weg, water en spoor worden getransporteerd zonder dat de goederen telkens opnieuw gelost en geladen hoeven te worden.
Wat gebeurt er bij zeevracht? Bij een verzending per zeevracht wordt uw vracht vanaf een Nederlandse of Belgische haven overzee naar het buitenland vervoerd. Vanaf de buitenlandse haven wordt uw zending weer over de weg naar het afleveradres vervoerd. Zeevracht wordt dus met wegtransport gecombineerd.