Als de koper namelijk niet bevestigt dat het kledingstuk in goede staat is ontvangen, krijg je je geld niet. Je kan de koper altijd een berichtje sturen om hem of haar eraan te herinneren, maar dit kan zonder resultaat zijn. Voor kopers is het grootste risico dat het product niet voldoet aan de verwachtingen.
Als een gekocht artikel niet je stijl is of niet past, kun je het alleen terugsturen als de verkoper akkoord gaat met een terugbetaling, of als je het artikel heb gekocht van een Pro-verkoper. Onze Koperbescherming is alleen van toepassing als je het artikel via de knop 'Kopen' hebt gekocht.
Oplichters op Vinted
Hoewel de meeste kopers en verkopers op Vinted net zulke goede intenties zullen hebben als jij, kan het zeker geen kwaad om even een dubbel check te doen voor je met iemand in zee gaat. Er zijn namelijk genoeg verhalen van Vinted gebruikers die opgelicht zijn door andere gebruikers.
Als we geen trackingdetails ontvangen binnen 5 werkdagen na de verkoop, dan wordt de bestelling geannuleerd (binnen een week nadat de deadline van 5 dagen zijn verstreken). Als je jouw artikel niet op tijd kunt verzenden: Vertel het de koper via de chat, leg de situatie uit en annuleer de bestelling zelf.
Hoe je je aankoop annuleert:
Open de chat met de gebruiker. Klik rechtsboven op ⓘ. Kies Bestelling annuleren en selecteer een reden. Zie je geen passende reden?
Tenzij anders overeengekomen, betaalt de koper voor het terugsturen. Lees meer over het terugbetalingsbeleid van Vinted.
De verkoper kan ervoor kiezen om je bod te weigeren, maar dat is zijn eigen keuze. Elk bod is bindend. Wanneer je bod wordt geaccepteerd en het voertuig aan jou wordt verkocht, kan je je bod of de aankoop niet meer annuleren.
Klik op Ik heb een probleem (in de chat met de verkoper) en neem binnen 2 dagen nadat het pakket is gemarkeerd als 'afgeleverd', contact met ons op. Als je dat niet doet, of als je op Alles is oké klikt, voltooien we de bestelling en geven we je betaling aan de verkoper vrij.
Ze verkopen een kledingsstuk, de koper stelt de echtheid ervan onmiddellijk in vraag en krijgt volgens het beleid van Vinted automatisch het geld teruggestort. Het geld en het kledingsstuk ziet de verkoper dan niet terug. Een aantal oplichters lijken handig gebruik te maken van het beleid van de app.
Dit betekent dat: De betaling door onze betalingsprovider wordt vastgehouden.
Maar is Vinted betrouwbaar? Het bedrijf achter de app is legitiem voor zover ik heb kunnen vinden online. Ze doen ook goede zaken blijkbaar en hebben zelfs United Wardrobe overgenomen, dit was hun grootste concurrent. Echter, ze verkopen zelf geen spullen, dit gebeurt via verkopers zoals jij en ik.
Bij Vinted mag je als koper maar 5x per dag een bod uitbrengen. En het mooie is dat dit bod niet lager mag zijn dan een bepaald percentage van je vraagprijs. Wil je het bod niet aannemen, dan hoef je maar op 1 knop te drukken en kun je simpel weg een tegenbod doen.
Om ervoor te zorgen dat onbekenden geen aankopen namens jou kunnen doen op Vinted, hebben we een extra controle op de veiligheid van je betalingen geplaatst en controleren we willekeurig transacties door aankoopverificaties op te vragen.
Op reviewwebsites klinken negatieve reacties over online marktplaats Vinted. Gebruikers van de app klagen dat ze bij het verkopen van artikelen hun geld nooit ontvangen, omdat kopers beweren dat het artikel nep of kapot is. Kaya (23) werd zelf slachtoffer.
Je uitbetaling wordt binnen 5 werkdagen op je bankrekening bijgeschreven (weekenden en feestdagen tellen niet mee).
Vinted verdient geld door kopers een vaste vergoeding in rekening te brengen voor elke transactie die succesvol via Vinted wordt gedaan. Deze vergoedingen worden gebruikt voor het dekken van vaste kosten, zoals verzendlabels of betalingsverwerkingen. Voor elke transactie wordt er 0,7 dollar gevraagd.
De deals worden snel gesloten, de mensen zijn tot nu toe allemaal vriendelijk en de app werkt gemakkelijk. Als je het vergelijkt met hoe marktplaats nu is, vind ik Vinted toch echt een stuk beter en gebruiksvriendelijker.
Helaas is de webshop Vinted niet telefonisch te bereiken. Wel kun je contact met hen opnemen via de VintedApp. Via de verkoopovereenkomst in de Vinted App zie je rechtsboven een ''Help'' knop.
Als je een pakket niet in ontvangst wilt nemen, dan sturen we het terug naar de afzender. We plakken in dat geval een retoursticker op het pakket, zodat de afzender kan zien dat het pakket is geweigerd. Dit geldt ook voor pakketten die niet worden opgehaald bij een PostNL-locatie.
Waar moet ik dan nu precies op wachten? Het is dan nog niet verkocht. De 'koper' kan dan altijd nog besluiten om het niet te doen.