De volgende problemen kunnen optreden bij een niet goed afgestelde klepspeling: Te grote klepspeling zorgt ervoor dat de klep te laat en niet ver genoeg opengaat, waardoor er niet voldoende tijd is om de cilinder te vullen en te legen. Dit kan merkbaar zijn aan een tikkend geluid in het motorblok en vermogensverlies.
Geluiden zoals een geklapper of een ongewoon luid krassend geluid dat uit de motor komt, kunnen op problemen met de kleppen duiden. Een te grote of te kleine klepspeling is tevens akoestisch waarneembaar en kan door het achteraf bijstellen van de tuimelaars van de nokkenas worden gecorrigeerd.
Het stellen van de kleppen is belangrijk omdat een motor waar de kleppen niet goed gesteld staan slecht loopt. Ook kan een klep verbranden als hij niet goed gesteld staat. Als dit gebeurt ben je verder van huis. Regelmatig je kleppen stellen is dus raadzaam voor het behoud van je motor.
Bij het kleppen stellen van een viercilinder motor dienen de volgende handelingen aangehouden te worden: Cilinder 1 op tuimelen = Kleppen van cilinder 4 stellen. Cilinder 2 op tuimelen = Kleppen van cilinder 3 stellen. Cilinder 3 op tuimelen = Kleppen van cilinder 2 stellen.
Als de klepspeling te klein is kan de klep open blijven staan waardoor er compressieverlies optreedt. Dit heeft als gevolg een slecht lopende motor, hoger brandstofverbruik en door de overmatige belasting kan de levensduur van de motor nadelig worden beïnvloed.
Wanneer dit nodig is, is afhankelijk van het merk en het type motor. Ter illustratie zijn er modellen waarbij de klepspeling elke 10.000 km gecontroleerd moet worden, maar er zijn er ook modellen waarbij de klepspeling pas bij 24.000 km of zelfs 40.000 km voor het eerst gecontroleerd hoeft te worden.
Kleppen stellen is voor een kenner denk 5 minuutjes werk.
Als je de klep zelf schoonmaakt, zal je dat weinig geld kosten. Maar komt het zover dat je de klep moet laten vervangen dan kan dat tussen de 1200 en 1500 euro kosten afhankelijk van het model en type auto.
Een klepveer is een veer die wordt gebruikt om een klep van een verbrandingsmotor te sluiten.
De volgende problemen kunnen optreden bij een niet goed afgestelde klepspeling: Te grote klepspeling zorgt ervoor dat de klep te laat en niet ver genoeg opengaat, waardoor er niet voldoende tijd is om de cilinder te vullen en te legen. Dit kan merkbaar zijn aan een tikkend geluid in het motorblok en vermogensverlies.
Draai de motor een hele omwenteling verder (360º) op de krukas en stel dan de kleppen van die cylinder, en gebruik dezelfde techniek voor de overige. Het kan sneller maar deze methode geeft je de zekerheid dat bijde kleppen van die cylinder niet open kunnen staan.
De motor van een auto 'ademt' via de cilinders. Vroeger beschikten motoren over twee kleppen per cilinder: één inlaatklep en één uitlaatklep. Om voor een betere toevoer van brandstof en een betere afvoer van uitlaatgassen te zorgen, beschikken de meeste motoren tegenwoordig over vier kleppen per cilinder.
Waarom moet men de klepspeling afstellen. De kleppen en alle onderdelen van het bedieningsmechanisme zetten uit zodra de motor op bedrijfstemperatuur komt, dus er moet altijd ruimte tussen het bedieningsmechanisme zitten. Een andere reden voor klepspeling is slijtage.
Een klepschotel die oververhit raakt, verbrandt op den duur.
Doorrijden met een kapotte EGR-klep is zeker niet aan te raden. De kans is aanwezig dat dit op den duur voor meer klachten en defecten gaat zorgen. Bijvoorbeeld problemen met het roetfilter. Ook zal de auto tijdens de APK-keuring waarschijnlijk afgekeurd worden.
Het uitschakelen van de EGR-klep – ook wel afdoppen van de klep – levert brandstofbesparing op, een minder vervuilde motor en een efficiëntere verbranding. Maar zonder klep rijden is niet aan te raden. Een motor met een EGR-klep is namelijk compleet afgesteld op een goede werking hiervan.
De EGR Klep (Exhaust Gas Recirculation) is een verplicht onderdeel in de motor van de auto. Deze klep zorgt voor een verlaging van de NOx uitstoot.
Ratelend/Tikkend geluid schadelijk? Te lang doorrijden met een ratelend of tikkend geluid door toedoen van de klepstoters hoeft in eerste instantie niet schadelijk te zijn, mits de olie op peil is. Echter is het niet altijd zeker of het geluid van de klepstoters afkomstig is.
Tik in de motor
Vaak wordt dit veroorzaakt door de inlaatkleppen en/of uitlaatkleppen. Slijtage of inwendige vervuiling van de motor kunnen leiden tot een tikkende motor. Klepstoters kunnen op den duur verslijten of vast gaan zitten door vuil. Overmatige klepspeling kan ook leiden tot een tikkende motor.
De in- en uitlaatkleppen worden aangedreven door de distributie en de nokkenas om ervoor te zorgen dat er verse lucht (en brandstof) de cilinder in komt en uitlaatgas de cilinder uit gaat. De inlaatklep is doorgaans groter dan de uitlaatklep om zoveel mogelijk mengsel de verbrandingskamer in te laten gaan.
Vraag: Wanneer moeten de kleppen gesteld worden? Antwoord: Ideaaliter moeten de kleppen elke 3.000km gesteld worden echter is de norm rond de 8.000 en bij 10.000 gaat u aanzienlijk verschil in verbruik merken, te lang wachten resulteert in motorblok schade.
De klepspeling voor dit GY6 50 cc motorblok hoort volgens de fabrikant op een klepspeling te staan van 0,08 voor de inlaat klep en 0,08 voor de uitlaat klep, echter houden wij voor beide kleppen 0,10 aan. We plaatsen de voelermaat tussen de klep en de instelschroef, je trekt de juiste voelermaat er tussen door.
Tuimelen. Als een cylinder in zijn slagen tussen de uitlaat en de inlaat slag in zit, herken je dat door, als je de krukas langzaam ronddraait, de ene klep dichtgaat (uitlaatklep) en precies op het moment dat ie dicht is, de andere klep van deze cylinder (de inlaatklep) opengaat. Dat moment wordt "tuimelen" genoemd.