Cultureel uitbreiden van rouwperiode In sommige culturen wordt de rouwperiode uitgebreid tot 40 dagen. In deze 40 dagen worden er verzen uit de Koran gereciteerd en veel gebeden. Ook ontbreken smeekbedes voor de dode niet in deze dagen. Islamitisch gezien is het uitbreiden van een rouwperiode niet noodzakelijk.
In de 40 dagen periode neemt de ziel afscheid van het aardse en verlaat uiteindelijk deze wereld, in sommige geloofstradities wordt dit ook wel de hemelvaart genoemd. Gedurende deze periode moeten de ontslapenen of overledenen gaan beseffen dat ze moeten doorstromen naar hun nieuwe bestaan en herenigd worden met God.
Nog meer weetjes over de islamitische uitvaart
Bij de sjiieten is het wel gebruikelijk dat vrouwen meelopen. Na de begrafenis wassen alle moslims hun handen. Moslims kennen een condoleanceperiode van drie dagen en een rouwperiode van veertig dagen.
De rituele wassing
Vertaalt: Waarlijk Wij behoren tot Allah, en tot Allah zullen wij wederkeren. Na het overlijden sluit een van de aanwezigen de ogen van de overledene en bidt iedereen. Het is niet toegestaan om te eten, te drinken of te roken in aanwezigheid van een overledene.
Ook andere religies hebben hun mening over de plaats van dieren hier op aarde. Maar zeggen deze religies ook iets over of er nog leven is na hun dood? De Islam heeft geen duidelijk antwoord of er leven na de dood van dieren is. De Islam stelt wel dat dieren een ziel hebben, maar of deze “eeuwig” is, is niet duidelijk.
Als je komt te overlijden gebeurt er niks met je ziel, die verdwijnt gewoon. Op wetenschappelijk niveau zijn er ook opvattingen die zeggen dat de ziel helemaal niet bestaat. Gedachten, emoties en herinneringen van een persoon bestaan alleen maar in de hersenen en deze verdwijnen na je overlijden.
Dieren zijn geen prominente gasten in de oneindige ruimtes van de hemelse kosmologie. Volgens Thomas van Aquino, de belangrijkste theoloog van de Middeleeuwen, valt er voor planten en dieren niets te zoeken in de hemel, want zij hebben er ook niets verloren. Er bestaan wel uitzonderingen op deze regel.
Zodra iemand is doodverklaard, zegt men 'Inna Lillahi wa inna ilayhi raji'un'; wij behoren tot Allah en tot Hem zullen we terugkeren. Nadat de dood is bevestigd door een deskundige, wordt aanbevolen de overledene snel klaar te maken voor de begrafenis en zo snel mogelijk te begraven.
' 'Inna Lillahi wa inna ilayhi raji'un.' 'Wij behoren tot Allah en tot Hem zullen we terug keren.
Wilt u iemand binnen de Islamitische gemeenschap condoleren? Dan kunt u dit doen door op de gewone manier te condoleren, echter kunt u dit ook in het islamitsch doen. U zegt dan 'Inna lillahi wa inna ilayhi raji'oen' wat letterlijk betekent: 'Voorwaar, wij behoren tot Allah, en voorwaar tot Hem keren wij terug. '.
Officiële islamitische rouwperiode
In de Islam geldt dat na drie dagen de nabestaanden niet aan het verlies moeten worden blijven herinnerd. De dood ligt in de handen van Allah en is onomkeerbaar. Als Allah gewild heeft dat iemand overlijdt dan moet een mens niet blijven treuren.
De Islam ziet lijden ook als loutering. Voor de moslim brengt het lijden al een stukje vergeving voor de fouten die hij gemaakt heeft in zijn leven. De atheïst kan het lijden zien als een aansporing zich alsnog te bekeren. Lijden heeft dan de bedoeling om een nog grotere straf in het hiernamaals te ontwijken.
Voor moslims is het erg belangrijk om het graf van een overledene regelmatig te bezoeken. Vaak doen ze dat na het vrijdaggebed en op feestdagen.
De veertigdagentijd is in de katholieke traditie bij uitstek de tijd van hernieuwde bekering, en dus ook de tijd voor boetedoening. De christen kan zijn boetvaardigheid op verschillende manieren uiten. De Schrift en de Kerkvadersleggen vooral op drie vormen de nadruk: het gebed, de aalmoes en het vasten.
De Veertigdagentijd (ook wel vastentijd of lijdenstijd) zijn de veertig dagen voor Pasen. Veel christenen vasten in die periode op de een of andere wijze: ze minderen of stoppen zelfs helemaal met een bepaalde luxe, zoals vlees, alcohol of tegenwoordig ook social media.
Bij mensen die gaan sterven is een stokkende en onregelmatige ademhaling meestal een teken dat de dood snel dichterbij komt. De ademhaling valt dan regelmatig stil om daarna met een diepe zucht weer op gang te komen. De tijd tussen de ademteugen wordt langer en langer, soms wel tot een halve minuut.
Vijftien tekenen zullen de Dag des Oordeels aankondigen, het ene na het andere, op vijftien achtereenvolgende dagen. bergen en dalen zullen verdwijnen.
Een stervende is minder vaak en minder lang wakker. Hij/zij lijkt zich steeds meer terug te trekken uit het leven. U kunt merken dat uw naaste niet meer alles begrijpt van wat u zegt. Waarschijnlijk hoort uw naaste u wél, tot op het laatst.
Het is wenselijk dat de mensen die de stervende bijstaan en uit de Koran reciteren, rein zijn. Tijdens het overlijden wordt de stervende op zijn rechterzij gelegd, met het hoofd richting Mekka. Indien de persoon dit niet kan verdragen, wordt hij op de rug gelegd met het hoofd opgehoogd, eveneens richting Mekka.
Islamitische uitvaart in Nederland. In oosterse landen is de begrafenis meestal binnen 24 uur, maar in Nederland schrijft de wet voor dat er minimaal 36 uur tussen het tijdstip van overlijden en de begrafenis moet liggen.
De hemel (Ar.:جنة, al-janna, djanna, "de tuin") wordt binnen de islam voorgesteld als een weelderige tuin. In soera De Gelovigen staat beschreven dat de hemel uit 7 lagen bestaat. Soera Mohammed spreekt van rivieren van wijn, melk, honing en water.
De islam kent geen heilige dieren. Er zijn wel voorschriften welke dieren je wel en niet mag eten. Vleesetende dieren en ook afval etende dieren, zoals varkens, zijn niet toegestaan om te nuttigen. Het vlees van deze dieren is haraam.
"Hoe oud ben je? Ook jij hoeft niet met dat lijf van je naar het paradijs. Mannen krijgen hun lichaam terug van toen ze 33 waren." Hij kijkt schalks. "En de vrouwen zijn allemaal 18."
Moslims en joden eten geen varkensvlees, omdat het in de Koran en Thora wordt verboden. Varkens zijn namelijk onrein, omdat ze kleine dieren eten. Ze eten niet alleen maar planten.