Toegevoegd na 1 minuut: Nieuwe treinen worden voorzien van gesloten toiletten.Daarin wordt alles opgevangen in een opvangtank, die regelmatig wordt geleegd tijdens onderhoud. Als een trein zo'n nieuw gesloten toilet heeft, mag je dus wel gewoon op het station naar het toilet.
Onze Intercity's en nieuwe Sprinters beschikken allemaal over een toilet. Daarnaast worden nu 131 oudere sprinters vernieuwd en deze krijgen dan ook een toilet. Dat betekent dat eind 2021, op een handjevol na, al onze treinen een toilet hebben.”
Deze wielen zijn van ijzer en aan de binnenkant van het wiel steekt nog een stuk wiel uit. Dit noemen ze een "flens" en die zorgt ervoor dat de trein op de rails blijft. Een trein heeft geen stuur en is dus onbestuurbaar.
Doordat alle SLT's zijn omgebouwd en de eerste generatie Sprinters (SGMm) zaterdag uit dienst gaat, zijn nu alle NS-treinen voorzien van een toilet. Alleen enkele regionale treinen in Nederland hebben nog geen toilet.
Toiletten in de Sprinter
Alleen de Sprinter van het type SLT heeft op dit moment nog niet in alle treinstellen een toilet. Eind 2021 zijn alle SLT-treinen voorzien van een toilet.
De eerste stoptreinen die weer een wc aan boord hebben doen zaterdag Amsterdam Centraal aan. Het gaat om gereviseerde treinstellen, die ook rolstoelvriendelijk zijn gemaakt. De NS is opvallend eerlijk over de blunder die het bedrijf bijna tien jaar geleden maakte.
De stenen vormen het ballastbed waarin de betonnen of houten dwarsliggers (spoorbielzen) liggen. Daarop liggen de spoorstaven waar de trein overheen rijdt. De stenen zorgen ervoor dat spoor in een rechte lijn blijft liggen, dempen trillingen en voeren overtollig regenwater af.
Dat maakt de weggebruiker alerter op de overweg. Dankzij de ietwat schuine stand van de overwegbomen (85 graden in plaats van 90 graden) lijkt het of ze dalen. En omdat ze afwijken van de andere verticale zaken in de omgeving (zoals huizen, flatgebouwen, lantaarnpalen) vallen overwegbomen ook meer op.
De vorm lijkt op het stuur van een auto, maar de functie ervan is beter te vergelijken met die van een gaspedaal. Met het tractiewiel regelt de machinist het vermogen dat de elektromotoren van de trein leveren.
Maar met wifi in de trein loop je nog meer risico's: Cybercriminelen kunnen een wifi-netwerk opzetten met dezelfde naam als de internetverbinding in de trein. Maak je verbinding met dit malafide netwerk, dan kan de hacker jouw internetdata verzamelen. Het openbare netwerk in de trein wordt nooit versleuteld.
Een BENELUX treinstel heeft een lengte van 51,14 meter, een gewicht van 115 ton en een continu vermogen van ongeveer 490kW. De treinstellen van Plan V hebben jarenlang de ruggegraat gevormd van de stoptreindiensten van de NS, ze zijn vanaf 1964 gebouwd.
Sneltreinen rijden in Nederland met snelheden van 30 tot 35 m/s en hebben een minimale remweg van ruim een kilometer. Hogesnelheidstreinen rijden met snelheden in de orde van 60 tot 100 m/s waardoor hun minimale remweg een lengte bereikt in de orde van 4 tot meer dan 10 km.
In Nederland rijden de meeste treinen op stroom. Je kunt dat zien aan de bovenleiding (zo heten die kabels boven het spoor), dat is de toevoerdraad voor de stroom. De trein maakt contact met de bovenleiding via één of meer pantografen om de stroom af te nemen. In de trein zit een sterke elektromotor.
De meeste personentreinen rijden op elektriciteit. Op enkel trajecten heb je nog dieseltreinen voor het personenvervoer. Onder andere Roermond-Venlo. Bij het goederenvervoer rijden wel de meeste treinen op diesel.
Bij treinen wordt de rem pneumatisch (door luchtdruk) bediend (zie westinghouserem). Door de gehele trein loopt de treinleiding van de doorgaande zelfwerkende luchtdrukrem. In elke trein is één remkraan in dienst. Deze remkraan houdt de luchtdruk in de treinleiding op 5 bar (overdruk).
Treinen staan 's nachts op rangeerterreinen dus buiten. De rangeerterreinen liggen dicht bij stations. Ja ze kunnen ze onderspuiten met graffitti.
Een flens is een opstaande rand aan trein- of tramwielen. De vorm van de rails (bol) en de conische vorm van het loopvlak van de wielen zorgen dat het railvoertuig in het spoor blijft.
Het spoor waar de trein over rijdt bestaat uit grind, spoorstaven en bielzen. Wanneer er een nieuw stuk spoor aangelegd moet worden wordt eerst een grondbed van grind aangelegd. Daarna worden de bielzen gebracht. Vroeger waren bielzen van geïmpregneerd hout, nu zijn ze van beton.
Het ballastbed is een lichaam van steenslag, waarin de dwarsliggers van een spoorweg zijn ingebed. Het ballastbed zorgt voor stabiliteit, het dempen van de trillingen en voor de afvoer van overtollig regenwater.
Ballast spoor is een traditionele opbouw van een spoorlichaam. Het lichaam bestaat uit een zandbed met daarop ballastmateriaal, hetgeen meestal bestaat uit steenslag van een grove gradatie. Door deze steenslag worden de (betonnen of houten) bielzen ondersteund en op hun plaats gehouden.
Toiletafval gaat via buizen door het hele vliegtuig en wordt vervolgens opgevangen in een tank. Het afval wordt soms wel met 130 kilometer per uur weggesluisd. In de tank zitten chemische stoffen die de plas en poep afbreken. Zo past er meer in een afvaltank en verlicht het de stank.
In alle twintig StationsHuiskamers op NS-stations zijn stopcontacten te vinden. Bij de grotere StationsHuiskamers (waaronder Rotterdam Centraal, Den Haag en Utrecht) zijn tevens usb-oplaadpunten beschikbaar. Flirt- en SNG-sprinters en ICNG-intercity's zijn voorzien van usb-oplaadpunten.
Zo heeft de NS ongeveer 488 rijtuigen, 2286 bakken en 84 locomotieven. Voor de echte trein-fanaten zijn hier nog wat meer cijfers, over de verschillende onderdelen. De bakken zijn onderverdeeld in: 87 ICM's (intercitymaterieel of koplopers) 3-wagenstel en 50 ICM's 4- wagenstel.