Een verstopt oliefilter kan leiden tot motorschade, daarom is het belangrijk om dit zo snel mogelijk te herkennen. Wanneer het oliefilter defect of verstopt is, kan dit ervoor zorgen dat er niet meer voldoende olie wordt vervoerd naar de motordelen.
Het is verstandig om het oliefilter regelmatig te vervangen, afhankelijk van de frequentie waarmee je het voertuig gebruikt. Voor een benzinemotor is de gemiddelde levensduur van een filter gemiddeld één jaar of ca. 15.000 km. Voor een dieselmotor ligt dit gemiddelde op twee jaar of ca. 30.000 km.
Wanneer het oliefilter niet tijdig wordt vervangen kan dit zorgen voor ernstige motorschade. Het oliefilter zal op den duur namelijk verstopt raken. Hierdoor wordt vervuiling van de motorolie groter, omdat deze niet meer volledig wordt gefilterd.
Sterker nog, als u te lang wacht met olie verversen, verandert uw gladde en schone olie in vieze drab. Wanneer dit gebeurt, moet uw motor harder werken om door de opeenhoping van smurrie heen te komen. Hij verliest zijn smering en neemt minder warmte op.
Ons advies is dit na ieder 10.000 tot 15.000 kilometers te doen. Als je niet zo veel rijdt doe het dan gemiddeld 1x per jaar. De reden hiervan is, is dat de motor minder vaak op temperatuur komt en het oliefilter sneller vies wordt.
Bij veel korte ritjes komt de motorolie niet op bedrijfstemperatuur waarbij de smering pas optimaal is. Zeker bij deze zware omstandigheden is het belangrijk dat de motorolie in goede conditie is. Jaarlijks motorolie verversen plus oliefilter verversen is zeker aan te raden en zelfs voorgeschreven door de fabriek.
Het makkelijkst is de dealer of een universele garage waar je je auto in onderhoud hebt. Bij het olie verversen (meestal moet dat jaarlijks) zal de monteur ook het oliefilter vervangen. Een nieuw oliefilter kost € 10 en vervangen kost heel weinig tijd.
Vervang het oliefilter met een regelmatig interval; jaarlijks rond dezelfde periode of om de 20.000 tot 30.000 kilometer. Zorg dat u de juiste tools in huis heeft voor het vervangen van het oliefilter. Het gebruiken van verkeerd gereedschap kan ervoor zorgen dat er onderdelen kapotgaan tijdens het vervangen.
Smeerolie is in principe onbeperkt houdbaar is, maar praktisch gezien is het goed om een tijdsspanne van 5 tot 7 jaar aan te houden. Daarbij is het wel belangrijk om in de gaten te houden dat 7 jaar oude olie waarschijnlijk niet meer geschikt is voor een nieuwe machine omdat deze wellicht hogere eisen stelt.
In het onderhoudsboekje kunt u nakijken hoe vaak de olieverversing van de wagen dient te gebeuren. De meeste constructeurs zijn het erover eens dat de olie van een voertuig dient te worden ververst: om de 15.000 km bij benzinemotoren; om de 10.000 km bij dieselmotoren.
Bij de vervanging van de oliefilter hoort ook altijd een olieverversing. Dat is weliswaar niet officieel voorgeschreven, maar zo dient te worden gehandeld.
Voor de meeste motorfietsen geldt dat zowel de olie als het oliefilter om de 6.000km vervangen dienen te worden. Voor enkele motorfietsen kan dit om de 12.000 km. Een makkelijke regel om hierbij aan te houden is één keer per jaar.
Een oliefilter heeft als doel het vuil te verwijderen uit de motorolie. De motorolie stroomt langs de motoronderdelen en zorgt ervoor dat deze goed gesmeerd worden. Wanneer de olie langs de motor stroomt worden er ook kleine slijtagedeeltjes meegenomen, zoals roet, metaaldeeltjes of verbrandingsresten.
Een olieverversing kost tussen 90 euro en 175 euro.
Dit zijn alle kosten om het te laten vervangen door een professional, in een autogarage. Waar zit het prijsverschil dan in? Welnu, voor een budget prijs ontvang je een budget olie, een conventionele olie.
Waarom moet mijn oliefilter worden vervangen? Oliefilters verslechteren na verloop van tijd, maar er zijn enkele factoren die ervoor kunnen zorgen dat ze sneller dan gemiddeld verstopt raken of beschadigd raken: Er zijn smeermiddelen van slechte kwaliteit of verkeerde smeermiddelen gebruikt.
Bij een grote beurt wordt altijd de olie vervangen. Echter kunt u zelf ook de olie verversen. U kunt ervoor bijvoorbeeld voor kiezen om een kleine of grote beurt zelf te doen. Op de meeste automaterialen webshops kunt u gemakkelijk het soort en type olie en oliefilter vinden door uw kentekennummer in te voeren.
Motorolie is in principe onbeperkt houdbaar, mits de flacon ongeopend blijft. Tegenwoordig worden de meeste oliën verpakt in flacons van stevig kunststof. Deze zijn uiteraard niet onderhevig aan corrosie, in tegenstelling tot de oude blikken verpakking.
Door een klein beetje olie op je vingers te doen en vervolgens te wrijven kan je goed de structuur van de olie aanvoelen. Op het moment dat het korrelig aanvoelt betekent dit dat de olie vervuild is. Wanneer het dik en plakkerig aanvoelt is dit een teken dat de olie verouderd is.
Tot 2 maanden na THT-datum en mogelijk langer, mits het er nog goed uitziet en de verpakking heel is.
Regelmatig de olie laten verversen heeft als voordeel dat er minder viezigheid in de olie zit. Daarnaast heeft het verversen als voordeel dat het roestvorming voorkomt en de olie zijn juiste dikte behoud waardoor de afdichting tussen de cilinderwand en zuiger goed blijft.
Oliefilters zijn filters in voertuigen die ervoor zorgen dat onder andere roet, metaaldeeltjes en stof niet mengen met de olie. De filters hebben een levensduur en zullen na een aantal jaren vervangen moeten worden. Wanneer gebruikte oliefilters zijn afgedankt wordt het afgevoerd als oliehoudend afval.
Gemiddeld zijn de kosten van een kleine beurt tussen de € 100,- en € 150,-. De kosten van een kleine beurt zijn wel afhankelijk van het autotype, het aantal cilinders en welke motorolie de auto nodig heeft.
Bij Tyrex kun je al een oliewissel met APK laten uitvoeren voor €154,-. Als extra service vervangen we ook meteen het bijbehorende filter.
Het onderhoudsboekje van je auto geeft een verwachting van wanneer je auto toe is aan een kleine beurt. Het advies dat voor een kleine beurt wordt aangehouden is om dit steeds na 15.000 km of 1 jaar uit te voeren.