Als je een pakket niet in ontvangst wilt nemen, dan sturen we het terug naar de afzender. We plakken in dat geval een retoursticker op het pakket, zodat de afzender kan zien dat het pakket is geweigerd. Dit geldt ook voor pakketten die niet worden opgehaald bij een PostNL-locatie.
Pakket weigeren aan de deur
De klant hoeft het product dus niet eerst te ontvangen voordat hij gebruik kan maken van zijn wettelijke bedenktijd. Hieruit volgt dat een klant ook zijn pakket aan de deur mag weigeren en gebruik kan maken van zijn bedenktijd voor bestellingen waarvoor de wettelijke bedenktijd geldt.
Wat gebeurt er als het pakket niet kan worden afgeleverd? Als je niet thuis bent op het moment van bezorging en we het pakket ook niet bij je buren kunnen afgeven, dan bezorgen we je pakket de volgende dag bij een DHL ServicePoint dichtbij. We laten een kaart achter in je brievenbus.
We raden je aan contact op te nemen met de afzender. Bijvoorbeeld de klantenservice van de webshop waar je het pakket hebt besteld, die kan zorgen dat je pakket opnieuw wordt verstuurd.
Je mag als ontvanger post en pakketten altijd weigeren, dus ook als het gaat om aangetekende post. Dit doe je als volgt: Geef aan bij de bezorger dat je de aangetekende post niet in ontvangst wilt nemen. De bezorger plakt dan een retoursticker op de post waaruit blijkt dat deze is geweigerd.
Strafbaar is het niet, vertelde het Juridisch Loket eerder: 'Je mag er natuurlijk van uitgaan dat de post die in jouw brievenbus bezorgd is, ook voor jou bestemd is. ' Je mag wel de informatie uit de brief niet zomaar met anderen delen, want dat is in strijd met privacywetgeving.
Een webshop is verplicht om de verzendkosten terug te betalen, als de bestelling althans in zijn geheel wordt teruggestuurd. Als slechts een deel van de bestelling wordt teruggestuurd, dan hoeft de webshop de verzendkosten niet terug te betalen.
We bewaren je pakket 1 week voor je op het PostNL-punt. Daarna sturen we het terug naar de afzender.
De verzender is in principe verantwoordelijk. Bij de verzending naar de consument toe is dat de verkoper, maar bij een retourzending is dat dus de consument zelf. Mocht het product kwijtraken tijdens de retournering, dan is de klant dus aansprakelijk.
Dan kost het je niks. Je kunt je verzendlabel gratis laten printen bij een PostNL-punt. Of print het label zelf en plak het op je retourpakket. Zorg dat er geen andere labels zichtbaar zijn.
Omdat u het product van te voren niet goed kunt beoordelen, heeft u bij koop op afstand een wettelijke bedenktijd van 14 dagen. Binnen de termijn kunt u laten weten dat u het product wilt retourneren en u krijgt dan binnen 14 dagen uw geld terug, ook de bezorgkosten. De koopovereenkomst wordt dan ontbonden.
De consument heeft het recht om binnen 14 dagen na de dag van ontvangst van de gehele bestelling (door de consument zelf of een door hem aangewezen derde) aan de verkoper te laten weten dat hij af wil zien van de koop. Dit heet herroepen of ontbinden. U mag ook een langere termijn bieden, maar dat hoeft niet.
Van maandag tot en met zaterdag levert DHL Parcel ook in de avond aan huis, tussen 18.00 en 22.00 uur. Ideaal als uw klanten overdag van huis zijn.
Je pakje blijft 14 kalenderdagen lang beschikbaar in een Afhaalpunt en 5 kalenderdagen in een Pakjesautomaat. Nadien wordt het teruggezonden naar de afzender.
Kan ik dat teruggeven? Jouw online verzendlabel of postzegelcode niet ontvangen, laten verlopen, annuleren of een ander probleem? Op postnl.nl/restitutie helpt chatbot Daan je met het restitutieformulier.
wanneer krijg ik mijn centjes? Van zodra een item gekocht is op Vinted start het verkoopproces. Je maakt een verzendlabel aan en verstuurt het pakje. Je pakje is de nodige tijd onderweg en de koper krijgt daarna nog maximum 14 dagen de tijd om het af te halen.
Over het algemeen adviseren wij webwinkels in dit soort situaties om het artikel retour te nemen en eventueel waardevermindering toe te passen. Voor die waardevermindering moeten het product wel echt beschadigd zijn. Alleen het feit of je ze al dan niet gedragen hebt is daarbij niet voldoende.
Ik heb het product gekocht in een gewone winkel
In een gewone winkel is ruilen geen recht. De verkoper mag zelf kiezen of hij dat accepteert. Een verkoper is in een gewone winkel niet verplicht om een product terug te nemen als u het toch niet wilt hebben. Behalve als het als het product kapot is.
Je pakket blijft 3 dagen in de automaat liggen.
Haal je pakket op binnen 1 week. Daarna gaat het terug naar de afzender. Soms moet je betalen bij het ophalen. Denk aan een pakket uit het buitenland.
In de afgelopen jaren zijn er steeds meer mogelijkheden toegevoegd om ontvangers meer controle over de bezorging van hun pakket te bieden en ook webwinkels bieden regelmatig meer dan één bezorgoptie aan. Daardoor slaagt PostNL er inmiddels in om zo'n 95% van de pakketten al bij de eerste bezorgpoging af te leveren.
Omdat enkele webshops gratis retourneren aanbieden, verwachten consumenten soms dat het retour sturen van een bestelling altijd gratis moet zijn. Dit is zeker niet het geval. Gratis retourneren is een service, maar zeker geen verplichting.
Zolang ze verzegeld zijn, mag je hygiënische producten of producten met gezondheidsrisico's gewoon terugsturen. Heb je de verzegeling (meestal in de vorm van folie of een sticker) verbroken, dan mag de webwinkel het retourneren weigeren. De winkel moet je hier wel vooraf op gewezen hebben.
Retourneren naar de afzender is gelukkig gratis als je dat duidelijk aangeeft op de envelop. Hopelijk zal de afzender vervolgens zijn/haar adresboekje updaten. Als je met een grote stroom aan post te maken hebt, dan kan het nodig zijn om het postkantoor te bezoek of je postbode aan te spreken.